Live report: Kreator / Sepultura / Soilwork / Aborted – 013 Tilburg, 02-02-2017

Live report: Kreator / Sepultura / Soilwork / Aborted – 013 Tilburg, 02-02-2017.

Kreator heeft een pracht van een plaat uit ( http://wp.livereviewer.com/review-kreator-gods-violence/) en zo ook Sepultura ( http://wp.livereviewer.com/review-sepultura-machine-messiah/ ). Een goede reden om samen op tour te gaan. Ze nemen dan ook nog eens Soilwork en Aborted mee op hun kruistocht door Europa. In Nederland is het de grote zaal in Poppodium 013 Tilburg waar ze deze tour nederdalen.

AbortedOndanks dat het op een doordeweekse dag is en het al om 18:10 begint met de eerste show, is het bij Aborted al vrij druk, en terecht. Dit Belgische death metal gezelschap is de enige die niet onder de vlag van Nuclear Blast valt. Afgelopen jaar kwam via Century Media hun laatste schijf “Retrogore” uit. Dat de plaat ze geen windeieren legt, blijkt wel nu ze met Kreator, Sepultura en Soilwork op pad mogen. Of hun wat minder toegankelijke vorm van metal het publiek van bovengenoemde bands zal overtuigen zal best moeilijk worden lijkt me. Persoonlijk vind ik hun muziek niet passen in het straatje van de andere bands. Gelukkig vind ik Aborted persoonlijk één van de betere bands uit de Benelux dus mij hoor je niet klagen. De heren doen wat ik van ze gewend ben en dat is een retestrakke set neerzetten. Ze warmen de 013 goed op en krijgen hier en daar zelfs de zaal al in beweging.

SoilworkDe populariteit van Soilwork heb ik nooit zo goed begrepen. Deze Zweedse band maakt een zeer toegankelijke vorm van melodic death. Persoonlijk vind ik ze te lief voor deze bill. Neemt niet weg dat wat zij doen wel met volle overgave en goed gedaan wordt. Het publiek blijft er helaas nog vrij tam onder en ze lijken hun energie te bewaren voor de laatste twee acts. Dirk Verbeuren zit ook niet meer achter de drumkit. Die drumt tegenwoordig bij Megadeth. Bastian Thusgaard heeft het stokje overgenomen en de Deen doet dit niet onverdienstelijk. Net als bij de rest van de band is er aan talent geen gebrek. Mij doet het desondanks weinig.

SepulturaSepultura’s “Chaos A.D.” was de eerste metalplaat die ik ooit aanschafte. Sindsdien heb ik een zwak voor deze Braziliaanse thrashband. Toen Max er na “Roots” uitstapte heb ik er echter geen traan om gelaten. Zijn opvolger Derrick Green heeft in de jaren die volgde zijn positie als frontman van Sepultura meer dan waar gemaakt. De kracht van Sepultura is dat de band nooit tracht dezelfde plaat nog eenmaal te maken. De band blijft zeer experimenteel in songs. “Machine Messiah” is nog maar net uit dus de show is nu ook flink aangepast. Er komen best veel nieuwe songs in de setlist voor. Muzikaal komen de songs sterk uit de verf. Het blijft een genot om Andreas Kisser de snaren zien te bespelen. Wat een energieke gitarist blijft het toch ook. Paulo JR doet zijn ding op de bas en de jonge drummer Eloy Casagrande is een waar beest achter de drumkit. Wat een talent heeft dit broekie zeg. Helaas vind ik Derrick vandaag wat minder bij stem vandaag. Wellicht heeft hij een koutje opgelopen, dit kan een ieder gebeuren. Het publiek barst pas echt los bij de klassiekers. Overal zie je de ietwat belegen metalheads bangen alsof ze weer 18 zijn. Mooi om te zien en te horen dat Sepultura anno 2017 nog steeds relevant is.

KreatorDe Goden van de Teutonische thrash Kreator, heeft de laatste paar schijven een steeds meer melodische sound aan hun agressieve vorm van thrash toegevoegd. De laatste schijf “Gods of Violence” is nog maar een dikke week uit, maar wat een geweldige plaat is dit. Kreator is weer helemaal hot tegenwoordig. De mannen draaien ondertussen alweer sinds eind jaren 80 mee. Waar andere bands soms blijven hangen heeft Kreator zich goed geëvolueerd. Sinds hun vorige plaat “Phantom Antichrist” hebben ze Nederland veel aangedaan met telkens dezelfde show. Een geweldige show zoals men kon zien op bijvoorbeeld Into the Grave verleden jaar. Maar ik kan als Kreator fan wel weer wat nieuws gebruiken en mijn wens wordt vanavond ingewilligd. Wat geven de mannen hier een show zeg.

KreatorQua props zit het helemaal snor deze tour. Het gaat al meteen los met een flinke confettibende. De koude lucht pyro’s en vuur pyro’s zorgen samen met de video walls voor een visueel spektakel. De band lijkt deze tour visueel nog groter uit te pakken dan de voorgaande tours. Zonder dat de band over the top gaat. De band blijft muzikaal ook als een huis staan. Mille toont zich weer een sterke frontman en het publiek vreet uit zijn hand. Mille wil een Wall of Death ten grote van de gehele vloer. Hij krijgt hem ook gewoon. Circle pit? Ja hoor, het publiek gaat weer rondjes rennen. Tijdens ‘Enemy of God’ wordt nog even WC-papier door de lucht geschoten en het publiek zet meteen weer een tandje bij. De teksten worden meegebruld, de nekspieren maken overuren en de pit draait op volle kracht. De nieuwe songs worden enthousiast onthaald en vooral ‘Satan is Real’ lijkt een nieuwe Kreator Anthem geworden te zijn.

Uiteraard ontbreken klassiekers zoals ‘Phobia’ en ‘Extreme Aggression’, niet op de setlist. Uit de gehele discography van Kreator worden wel songs geplukt. ‘Flag of Hate’ is weer van stal gehaald en de Duitse thrashers sluiten deze avond af met ‘Pleasure to Kill’. Kreator heeft vanavond een perfecte show neergezet. Aborted , Soilwork en Sepultura deden het meer dan prima als opener, maar Kreator blies met volle overgave die shows helemaal omver. Met Kreator hard over de speakers was ik snel en vol adrenaline weer thuis. Ik heb het gevoel dat Kreator mij in februari nu al de show van het jaar gegeven heeft.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan