Live report: Lacuna Coil / Cellar Darling / Aeverium – Metropool Hengelo, 15-12-2017

Live report: Lacuna Coil / Cellar Darling / Aeverium – Metropool Hengelo, 15-12-2017.

Het optreden van Lacuna Coil vanavond is de voorlaatste van het Europese gedeelte van de Delirium World Tour en tevens de enige NL show.

De eerste band van de avond is het Duitse Aeverium. Dit is nu de vierde keer in redelijk korte tijd dat ik de band als voorprogramma zie. De band laat zich wel een beetje leiden door wat er aan publiek in de zaal staat. In het voorprogramma van Moonspell in ditzelfde Metropool, voor een niet zo volle zaal, vond ik ze erg zwak. Een paar maanden later bij Kamelot, voor een goed gevulde zaal, was het optreden beduidend beter. Het publiek vanavond is ook al vroeg in groten getale aanwezig dus daar kan het niet aan liggen. De band laat zich vanavond gelukkig weer van hun beste kant zien. Het enthousiasme straalt er vanaf en de bandleden staan geen moment stil. De band maakt een mix van nu-metal, alternative metal, gothic metal en nog een aantal subgenres van de metal. De band geeft zelf aan beïnvloed te zijn door onder andere Evanescence, Clawfinger, Killswitch Engage en Linkin Park. De muziek met een sterke ritmesectie werkt wel heel aanstekelijk en het is moeilijk niet mee te bewegen op het ritme. De aandacht wordt natuurlijk opgeëist door het zangduo Aeva Maurelle en Marcel “Chubby” Römer. Aeva met haar geschoolde zoetgevooisde stem en Marcel met zijn afwisselend cleane en ruige zang. De setlist bestaat uit een mix van nummers van hun debuutalbum “Break Out” en het tweede album “Time”, dat begin dit jaar uitkwam.

Een beetje een vreemde eend in de bijt is de tweede band Cellar Darling. “New Wave of Folk Rock with a bite” noemen ze het genre zelf. De band bestaat o.a. uit oud leden van Eluveitie: Anna Murphy, Merlin Sutter en Ivo Henzi. De bassist op deze toer is Nicolas Winter. Zangeres Anna Murphy bespeelt, naast dat ze zingt, ook nog de Hurdy Gurdy (draailier), een soort gemechaniseerde viool met een typisch geluid en de dwarsfluit. Dat zorgt voor de nodige afwisseling, maar ondanks dat, loop ik niet erg warm voor deze band. Het begint op den duur voor mij allemaal wel erg veel op elkaar te lijken. De zweverige wat monotone zang van Anna werkt ook niet echt in het voordeel. De nummers komen allemaal van het tot nu toe enige album “This is the Sound”.

Iets eerder dan gepland betreedt de hoofdact Lacuna Coil het podium en de band gaat gelijk goed van start met ‘Ultimo Ratio’ van het laatste album “Delirium”. De band is gekleed in witte pakken met nummers erop en met bloed besmeurd en we moeten ons wanen in het sanatorium, de rode draad op het laatste album. De meeste nummers in de setlist komen vanavond ook van dit album met daarnaast van alle andere albums wel één of meerdere nummers. De band sloeg met “Broken Crown Halo” al een wat hardere weg in en zet die met “Delirium” voort. Dit kost een band vaak fans, maar je wint er ook vaak wel weer zieltjes mee. Het aanwezige publiek kan het geheel zeker wel waarderen vanavond want er wordt met veel nummers driftig meegezongen en geheadbangd.

Cristina is vanavond uitermate goed bij stem. Andrea ook wel , maar zijn zang komt bij sommige nummers niet erg lekker uit de verf of is mijns inziens niet echt van toegevoegde waarde. ‘Enjoy the Silence’, de Depeche Mode cover, is ook al tijden een vaste toevoeging aan de set en een feest der herkenbaarheid voor veel mensen. De toegift bestaat uit ‘Naughty Christmas’, ‘Heaven’s a Lie’, de grote hit die natuurlijk niet mag ontbreken, en afsluiter ‘The House of Shame’.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster