Live report: Life of Agony / Doyle / Loud Love – Metropool Hengelo, 16-11-2019

Live report: Life of Agony / Doyle / Loud Love – Metropool Hengelo, 16-11-2019.

Het Belgische Loud Love mag de avond aftrappen. De band bestaat sinds vorig jaar, maar bestaat uit ervaren muzikanten die spelen of gespeeld hebben in bands zoals The Setup, Circle, Cast-Down, We’re Wolves en Overlord. Helaas moet de band het vanavond doen voor een nog redelijk lege zaal en het publiek dat al wel aanwezig is loopt niet echt warm voor de post-hardcore/punk. De muziek is voor veel mensen wel te pruimen maar de specifieke posthardcore zang is vaak een “you love it or you hate it” ding. Zanger Dries Olemans en zijn consorten doen echter wel hun uiterste best om er een goed optreden van te maken in het half uur dat ze krijgen. De meeste nummers komen van de enige EP die de band tot nu toe heeft uitgebracht aangevuld met een aantal andere nummers zoals ‘You’re a Dick’.

Waar Loud Love een vrij energiek optreden liet zien, doet Doyle, de band van oud Misfits gitarist Doyle Wolfgang Von Frankenstein, er nog een schepje bovenop. Drummer Wade Murff , die het eerste nummer inleid, gaat gelijk vanaf het begin als een dolle tekeer. Zanger Alex Story, moet fysiek en qua stem even warm draaien, maar als dat gebeurt is, gaat het shirt uit en gaat hij helemaal los. Hij kondigt de meeste nummers aan met “this is a love song”. Doyle zelf staat soms wat afgezonderd aan de zijkant van het podium, om het volgende moment vooraan op de monitoren zijn heavy riffs over het publiek uit te storten. Met zijn gespierde lichaam en markante schmink en dito haardracht trekt hij uiteraard wel de meeste aandacht naar zich toe. Gezien de vele Misfits shirts in de zaal zijn er vanavond ook mensen puur voor Doyle gekomen. De teksten zijn net als bij Misfits nog steeds horror-geïnspireerd, maar muzikaal is het echter meer een smeltkroes van rock en metal dan punk. De setlist is een mix van de beide releases “Abominator” uit 2013 en “Doyle II – As We Die” uit 2017.

Life of Agony kwam pas met het album “The Sound of Scars”. Tekstueel is dat een vervolg op “River Runs Red”. Muzikaal meer een vervolg op het rock georiënteerde album “A Place Where There’s No More Pain”, waar opvallend niks van wordt gespeeld vanavond. De laatste keer dat ik de band zag was halverwege de jaren 90 op Dynamo Open Air en ben dan ook echt benieuwd hoe de band zich ontwikkelt heeft. De band komt op met ‘Scars’, het eerste nummer van de nieuwe plaat om te vervolgen met ‘River Runs Red’ en ‘Bad Seed’. Een feest der herkenning voor de meeste mensen en de eerste pits zijn een feit. Mina is veranderd van een introverte frontman naar een echt podiumbeest en loopt te zwieren over het podium en zoekt ook regelmatig contact met het publiek en deelt handjes uit. Qua stem is er nauwelijks iets veranderd en de oudere nummers blijven live dan ook staan als een huis. Met ‘Black Heart’ van het nieuwe album krijgen we het eerste rustpuntje in de set. Daarna zet de band de zaal weer volledig op zijn kop met de klassieker ‘Weeds’.

‘Empty Hole’ en ‘Lay Down’ vind ik persoonlijk twee wat mindere nummers maar die staan wel kort achter elkaar op de setlist. Gelukkig zit daar ‘Method of Groove’ nog tussen. Live teert de band nog erg op de nummers van “River Runs Red”, waar gezien de reacties het publiek ook grotendeels voor komt. De twee slotnummers zijn dan ook niet geheel verrassend ‘Underground’ en ‘Through and Through’. De combinatie van lekkere riffs, een stuwende bas, heerlijke drumpartijen en emotionele zang, pakt het publiek duidelijk meer dan de nieuwere meer rock georiënteerde songs. De band komt over als een geoliede machine die nog wel een balans moet zien te vinden in de setlist. Dat mensen komen voor de ouwe shit okay, maar niks spelen van de een na laatste plaat vind ik zelf een vreemd iets. Desalniettemin een meer dan geslaagd weerzien.

Tekst en foto’s : Marcel Klaster