Live report: Lucky Rocks Metalfest Rijssen, 08-10-2016

Spread the love

Live report: Lucky Rocks Metalfest Rijssen, 08-10-2016.

Party Centrum Lucky in Rijssen is de laatste tijd ook een mooie plek aan het worden voor metalheads. In samenwerking met Stichting Heavy Rocks hebben ze al een paar mooie shows gehad. Moonkings, Testament en al een mooi festival het afgelopen jaar. Deze dag in Lucky wordt het metalfest weer herhaald. De package van Destruction is binnen gehengeld en de mannen hebben er in de kleine zaal nog een aantal bands bij op de bill gegooid.

Asgrauw - Lucky  Metalfest RijssenVanaf 15:00 zijn we welkom in Lucky en na een uurtje socializen gaat eindelijk Asgrauw de dag openen. De kleine zaal is wat ruimer opgezet dan vorig jaar en die klote verwarming is ook gemaakt. Dat maakt het een stuk beter vertoeven bij deze black metal band van eigen bodem. Zwart metaal met een dikke lompe bak ruis. Op zich leuk om te horen. Helaas rommelt het hier en daar aardig nog in de nummers. Wellicht dat met wat meer ervaring de podiumpresentatie en skills verbeteren. Er is in ieder geval potentie. Helaas komt het vandaag nog niet helemaal uit de verf.

Disquiet - Lucky  Metalfest RijssenDisquiet daarentegen heeft duidelijk al wat meer ervaring. De zaal is al behoorlijk vol gelopen en de sfeer is gezellig bij de ietwat neutrale metalmuziek. De melodic thrash hapt heerlijk weg . De eigen aanhang voor het podium werkt uiteraard ook altijd goed. Ondanks het vroege tijdstip probeert de band er een mooi feestje van de maken. Het publiek is helaas nog niet helemaal wakker geschud. Aan de inzet van de band heeft het in ieder geval niet gelegen.

Killing Cult Society - Lucky Metalfest - RijssenNervosa zou nu eigenlijk moeten beginnen in de grote zaal, maar de deuren zitten nog dicht. Door een dikke vertraging van de tourcaravaan is men druk bezig alles in orde te maken voor de grote shows. Hierdoor gaat in de kleine zaal Killing Cult Society van start. Wie de band nog niet kent moet zeker eens gaan bekijken wat de mannen voor een bak herrie neerzetten. Heerlijke experimentele stukjes die bij vlagen terug doen denken aan het oude Sepultura en Nailbomb. Heerlijk veel samples en uiteraard de overactieve Erik Mensiga die ervoor zorgt dat het weer een genot is om naar te kijken. Het publiek reageert in eerste instantie wat lauwtjes, maar al gauw vreet men weer uit Erik zijn hand. Of de band ooit door gaat breken bij groot publiek? Mwoah denk het niet, maar als lekker tussendoortje op een festival blijf ik ze graag zien…. SHARKS!!

Nervosa - Lucky Metalfest - RijssenOndertussen staan de Nervosa chicks al klaar om eindelijk af te trappen op het hoofdpodium. Niet alleen de thrash is lekker. De drie dames blasten met hun skills en uiterlijk ( sorry vrouwelijke lezers) de zaal omver. Heerlijke pot old school thrash. Weinig opsmuk en met heel eerlijke en leuke gimmick dat het een paar mooie dames zijn die de thrash ten gehore brengen. De kwaliteit van de nummers zijn in ieder geval genoeg te pruimen zodat publiek al gauw heerlijk mee moshed op de beukende riffs. Prima opener en als Nervosa zo doorgaat zullen zij vanzelf hoger op de bill gaan geraken.

Enforcer - Lucky Metalfest - RijssenWaar nu eerst Cirith Gorgor in de kleine zaal zou beginnen, gaat het eerst toch nog in de grote zaal van start met Enforcer! Tering, deze thrashband groeit de laatste jaren hard. Vanaf de eerste noten hebben Olof en zijn mannen het publiek mee. Wat een passie straalt de fanatieke frontman uit. De jonge honden zetten hier een strakke set neer waar menig oudgediende jaloers op mag wezen. “From Beyond” was een meer dan prima plaat en ben blij daar nu ook live van te mogen genieten.

Cirith Gorgor- Lucky Metalfest - RijssenCirith Gorgor is de tweede black metal band van vandaag. Waar Asgrauw nog de nodige ervaring miste maakt Cirith Gorgor een veel sterkere indruk. Het valt mij op dat met dit meer dan prima geluid in de kleine zaal de vele lagen van deze band goed de kop ingeramd worden. De band speelt een mooie sfeervolle set die van mij nog wel iets langer had mogen duren.

flotsam-and-jetsam-lucky-metalfest-rijssen-1In de grote zaal gaat Flotsam and Jetsam van start. Het geluid is hier bij vlagen wat minder goed afgesteld, maar de oudgedienden springen hier goed mee om. Eric is vanavond goed bij strot. Iets wat helaas niet altijd het geval meer is met Flotsam. De band speelt een beetje op de automatische piloot vanavond en het had wel iets spontaner gemogen, doch de nodige klassiekers van de mannen maakt het een prima show.

Izegrim - Lucky Metalfest 2016Het populaire Izegrim staat nu in de kleine zaal. De band krijgt de zaal na de eerste paar noten al tot de nok gevuld. Izegrim doet het goed in Nederland. Veel Izegrim shirtjes zijn in de voorste regionen te bespeuren en eigenlijk hoeft de band geen ruk te doen en fans zijn al blij ! Maar goed dat ligt niet in de aard van het beestje. De band gaat los zoals we van hen gewend zijn. Door het krappe tijdsbestek van een half uur is Marloes minder spraakzaam. Ze geeft aan te willen knallen en de band gooit alle remmen los. Het was weer een energiek half uurtje. Volgende keer mag er wat mij betreft minstens een kwartier bovenop gesodemieterd worden.

Destruction - Lucky Metalfest - RijssenDe headliner van de Europe under Atttack tour is thrashlegende Destruction. Schmier en co beuken al tig jaartjes mee. Nu met hun nieuwe knaller “Under Attack“ toeren ze op dit moment door Europa. Eigenlijk valt er weinig te vertellen over deze show. Een goed geluid, een band die duidelijk nog niet uitgeblust is en een volle bak metalheads! Metalheads die kunnen genieten van zowel het nieuwe werk als klassiekertjes zoals ‘Mad Butcher’. Er zijn weinig rustmomenten in de set, maar goed dat past ook niet bij een goede thrashset. Ondanks dat deze package dit weekend ook in Drachten staat is de opkomst hier in Rijssen meer dan goed te noemen. Dit komt mede denk ik doordat Heavy Rocks de kleine zaal erbij betrokken heeft en van deze dag een minifestival heeft gemaakt. Een gouden zet die prima uitpakt.
Top trouwens om te zien dat deze jongens de prijzen bij de merchandise netjes houden en niet zoals vele collega’s van dit kaliber de shirts op €30 plus drukken.

Disabuse mag de dag eindigen in de kleine zaal. In de grote zaal wordt de boel klaargestoomd voor de wekelijkse disco. Van Disabuse pak ik een kleine stukje mee en wat ik ervan meekrijg is gewoon prima. Deze oudgedienden van de crossover krijgen helaas de zaal niet meer vol. Het lijkt er op dat de meeste mensen het na Destruction voor gezien houden en dat is best jammer. Een band zoals Disabuse verdient gewoon een volle bak.

Rijssen doet het goed qua metal. Binnenkort staat er bijvoorbeeld ook nog Blind Guardian en dat zal ook wel weer een mooi feestje worden. Wat mij betreft mogen Lucky Live en Heavy Rocks zo nog wel een tijdje doorgaan.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan