Live – Report: Machine Head @ Hedon Zwolle

Live-Report: Machine Head @ Hedon Zwolle

Wat gebeurt er als je als poptempel  je pand omtovert tot één van de mooiste in het oosten van Nederland. Tja, dan krijg je dus namen in je tent. Zoals vanavond. Hier staat niemand minder dan Machine Head op het podium. Sinds de jaren 90 maken de mannen al furore met  albums genaamd: “Burn My Eyes” , “The More Things Change” en met een kleine verandering in sound brachten ze ook onder meer de pareltjes ”The Blackening” en hun laatste wapenfeit “Unto The Locust”. Begin 2014 scheidden Adam Duce en Machine Head hun wegen. Vervanger Jared MacEachern heeft de bass duties overgenomen en momenteel wordt er aan een nieuw album gewerkt!  Genoeg reden dus  om vanavond naar Zwolle af te reizen.

De heren kozen ditmaal voor een intieme clubshow ronde!  Hedon Zwolle met 800 man max past prima in dit plaatje. Maar voordat Machine Head zich deze avond in het zweet mag werken mag eerst Dead Man’s  Curse het podium betreden.

Machine Head - Hedon ZwollePersoonlijk vind ik het een beetje een vreemde samenbrenging.  Laat ik voorop stellen dat Dead Man’s Curse geen slechte show heeft gegeven.  De band was redelijk op dreef en muzikaal was er niks op aan te merken. Heerlijk genieten geblazen van hun hard-rock doordrenkte set. De nummers staan als een huis en de band weet hoe ze moeten performen. Helaas staan ze toch echt voor metalpubliek te spelen en daardoor zijn de reacties vanuit het publiek wat aan de lauwe kant. Voorheen hebben ze ook bij Motörhead in het voorprogramma gestaan. Ik kan me voorstellen dat ze daar meer gewaardeerd werden. Voor de rest een prima show, die het wachten op Machine Head een stuk makkelijker maakt.

Machine Head - Hedon ZwolleMachine Head knalt vanaf de eerste noot loepzuiver uit de speakers. Wat me opvalt is dat het geluid gruwelijk goed is. Bij het ontwerp van de zaal is er goed over de akoestiek nagedacht en hebben ze er juist aan gedaan om flink in het geluid te investeren.  De heren voelen zich thuis op het wat kleinere podium dan ze gewend zijn. Vol overgave  brengen ze hun songs ten gehore. Waar bands die al zo lang meedraaien als Machine Head nog wel eens de automatische piloot gebruiken, kan ik de band hier vanavond niet op betrappen.  Ze doen een gouden greep uit hun discography. Toch blijven voor mij de favorieten de oudjes “Davidian”, “Old Man” en “Ten Ton Hammer”.  Het publiek maakt het allemaal geen donder uit wat er gespeeld wordt. Op  elk nummer wordt er mee geblèrd, stevig geheadbangd en vooral goed doorgezopen! Iets wat wel nodig was met de tropical metal van vanavond.

Machine Head - Hedon ZwolleMachine Head in een intieme clubsfeer heeft uiteraard zijn voor- en nadelen. Voor zowel de band als het publiek is er meer interactie en de eerste rijen staan zowat met hun neus bovenop de band gedrukt. Dit zorgt uiteraard voor meer explosies in de moshpit!  Kolkende massa’s en een ware hittegolf vanavond in de zaal. Dat is meteen één van de nadelen van een intieme show!  Niet iedereen kan een kaartje bemachtigen. 800 Kaartjes voor een show van een Machinhead is toch wel een beperking te noemen.  En alle 800 in de zaal gepropt zorgt er dus ook nog eens voor dat het bloedje heet wordt. Zodra je de zaal verlaat krijg je een klap in je bek van de airco..

Ondanks de kleine nadelen was het voor de Machine Head fans die een kaartje hebben weten te bemachtigen een geweldige avond!

Set List

1. Imperium