Live report: Madder Mortem / Soen – Patronaat Haarlem, 02-04-2017

Spread the love

Live report: Madder Mortem / Soen – Patronaat Haarlem, 02-04-2017.

Op 2 april stonden Madder Mortem en Soen geprogrammeerd in het Patronaat, op een mooie zonnige dag, waar we tot ver na de officiële openingstijd buiten van mochten genieten. Gelukkig begon het voorprogramma (Madder Mortem) ook veel later dan officieel gecommuniceerd.

Madder Mortem begon geïnspireerd aan hun set van melodieuze progressieve metal. Helaas kon de zangeres in de rauwer gezongen stukken geen toon en volume houden, vanwege een verkoudheid. Ze was wel verbazingwekkend zuiver in de cleane stukken. De band had blijkbaar in veertien jaar niet getoerd en beloonde hun fans, waarvan sommigen ze al eerder dit jaar hadden gezien, door niet exact dezelfde setlist aan te houden. Ondanks de openingsact te zijn kregen ze zeer veel speeltijd. De nummers (waarvoor ik de setlist, afgelezen van hun eigen notities, heb toegevoegd) waren vermakelijk, echter alleen de opener en de afsluitende song lieten bij mij echt indruk achter. De zaal vond Madder Mortem best vermakelijk.

Voor de hoofdact, Soen, werd eerst het gordijn gesloten en grote hoeveelheden wierook verstookt om de juiste sfeer te bouwen. Het publiek ging dan ook helemaal los. De band bestaat volledig uit fantastische muzikanten, die hun complexe nummers zeer overtuigend neerzetten. Daarnaast maakte de band veel contact met het publiek. Omdat het publiek de songs van de band vrij goed kent, was er weinig aansporing nodig. De zanger, Joel Ekelöf, was vrij relaxt en maakte wat grappen tussen de nummers door, maar was tijdens het optreden geconcentreerd, maar ogenschijnlijk moeiteloos aan het zingen. De band wist ook de verschillen tussen de rustiger en steviger stukken duidelijk aan te zetten, wat de songs nog spetterender maakte.

De band wist de inspiratie tot en met de encore over te brengen en sloten verrassend af met het rustige ‘Lucidity’. Als je vindt dat prog metal soms wat klinisch overkomt, dan zijn de vloeiende emotionele nummers van Soen zeker het proberen waard. De band bewijst zich als een van de betere livebands van dit moment.

Setlist Madder Mortem:
1. Blood on the Sand
2. The Little Things