Live report: Marduk / Archgoat / Valkyrja / Attic / Stortregn – Metropool Hengelo, 06-12-2018

Live report: Marduk / Archgoat / Valkyrja / Attic / Stortregn – Metropool Hengelo, 06-12-2018.

Volgens mij is het al een aantal jaren geleden dat er een black metalavond werd gehouden in Twente. En laat er vanavond (6 december) zowaar een super-package geprogrammeerd staan in Metropool Hengelo. Weliswaar is de muziek van Stortregn eerder te typeren als Gothenburg death metal meets Dissection en speelt Attic leentjebuur bij Mercyful Fate, maar het zet geen kwaad bloed bij het hele black metal gebeuren.

Doordat er vijf bands op het podium staan, begint de avond wel heel vroeg. Om zes uur ’s avonds gaan de deuren open en een half uur later trapt de eerste band af.
Deze eer is vandaag aan het Zwitserse Stortregn. Een eer is het eigenlijk niet want in het begin speelden ze voor een handjevol mensen. Dit is wel jammer want men doet vreselijk hun best om zieltjes te winnen. Ik had de week ervoor al hun nieuwe album “Emptiness Fills The Void” beluisterd en wist enigszins wat me te wachten stond. Ook heb ik een videoclip bekeken om het te kunnen visualiseren. Wat schrok ik toen er opeens geen kale bebaarde man de microfoon pakte, maar een vrouw!? En zingen kon ze: grunten, krijsen, het ging haar allemaal goed af. Ze was wel erg boos en ‘Satan’ werd er vaak bij gehaald, maar dit mocht de pret niet drukken. De nummers werden wel aangekondigd. Dit deed ze ook gruntend, dus veel verder dan ‘Motherfuckers grumblebumblegroar’ kwam ik niet.

Ik was flabbergasted door deze wissel en heb navraag gedaan bij de band. Het bleek dat Romain nog gewoon hun zanger is, maar dat hij drie dagen voor de tour tot zijn spijt moest aangeven niet op tour mee te kunnen. Als tijdelijke vervanging is Alessia, van het eveneens Zwitserse Murge, gevraagd de honneurs waar te nemen. En dat doet ze met verve, wat een strot! Ik heb ook even Murge beluisterd, maar dat is ook een band om in de gaten te houden, moddervette death metal. De gitaristen Johan en Duran speelden alsof hun leven er van af hing. Ontzettend veel solo’s gierden om onze oren. Johan had z’n Flying V behoorlijk goed afgesteld, een beetje zacht misschien, maar alles was goed hoorbaar aan zijn kant van het podium. Duran had alles op 10 staan, denk ik, want dat hakkelde en piepte wel erg. Hij had ook een schel geluid waardoor die gitaarstukken niet erg goed uit de verf kwamen. Tegen het einde van hun show waren er een kleine honderd man binnen. Na een half uur was de koek op en konden ze terugzien op een goede show.

Hierna werd het podium volgestouwd met vlaggen, een altaar met schedels, een lading kandelaars en hompen wierook. Het was tijd voor Attic. Om strak kwart over zeven trapten ze af met ‘Iudicium Dei’, gevolgd door ‘Sanctimonious’, het intro en het openingsnummer van hun laatste album “Sanctimonious”. Ze spelen natuurlijk enorm leentjebuur bij King Diamond met die falsetzang van Meister Cagliostro, maar dat neem ik ze niet kwalijk. Ik heb me heerlijk vermaakt tijdens de show. De rest van de band leek weg te zijn gelopen bij Tribulation, het waren allemaal van die magere scharminkels, maar wat kunnen die Duitsers een show geven zeg! Ze hadden ook mooi licht waardoor er ook echt een theatrale show werd opgevoerd. Gelukkig werd het al iets drukker, een kleine tweehonderd man kon genieten van deze occulte bak herrie. Van het laatste album hoorden we verder nog ‘The Hound Of Heaven’ en het snelle ‘Born From Sin’. Daarna was het al weer tijd voor de afsluiter ‘The Headless Horseman’ van “The Invocation”. Natuurlijk is een half uur veel te weinig en hopelijk komen ze snel weer terug met een headline show.

Om acht uur barstte de hel los met Valkyrja. De zaal was gevuld met zo’n driehonderd man, die eerst een ellenlang, monotoon intro te horen kregen, maar de Zweden probeerden daarna met man en macht de zaal te vermorzelen met hun agressieve black metal. Het is eigenlijk wel logisch dat ze met Marduk op tour zijn, want daar hebben ze wel wat van weg. Voeg er wat MGLA aan toe en je hebt Valkyrja. Ze hadden een goed, uitgebalanceerd, geluid. Het podium stond wel bijna continu in de rook en de stroboscopen maakten overuren waardoor er weinig fatsoenlijke foto’s gemaakt konden worden. Ze begonnen met ‘Crowned Serpent’ van hun spiksplinternieuwe album “Throne Ablaze”. Daarna ragden ze ‘Madness Redeemer’ uit hun instrumenten. Als afsluiter kregen we ‘Throne Ablaze’, het titelnummer van hun laatste album, te horen. Al met al een geslaagde show. Pure black metal! Alleen jammer van die stroboscopen, als je al geen epilepsie had, dan zou je het hierdoor bijna krijgen.

Om negen uur komt het Finse Archgoat de boel afbreken en dat gaat ze goed af! In Finland is het gebruikelijk dat er gegrunt wordt bij black metal, men neme een Beherit als voorbeeld. Bij Archgoat gaat men nog een stapje verder en rochelt men de zwaarste putrochel uit hun tenen. Hier zou Chris Barnes nog jaloers op kunnen worden. Hem noem ik niet zomaar, hij staat namelijk met Six Feet Under in Nijverdal de boel plat te spelen, ongeveer dertig kilometer van Hengelo. Dat er uiteindelijk meer dan driehonderdvijftig man op een doordeweekse dag naar Metropool Hengelo komen, met Six Feet Under als concurrentie, zegt genoeg over het feit dat metal, en extreme metal in dit geval, toch zeker nog leeft in Twente.

Terug naar Archgoat nu. De twee heren staan over het algemeen lekker statisch op het podium en de drummer houdt zich alleen bezig met het gewelddadig molesteren van z’n drumkit. Wat een gemep op dat ding zeg! De muziek wisselt van snel naar langzaam en door het gebruik van veel rook en doordat het podium continu in een rood-, blauw-, of groen licht wordt getooid is het geheel behoorlijk mystiek. Het is echter wel zo lomp en hard dat het nooit té mystiek wordt. De bas staat soms zo hard dat het de boel volledig overstuurd. Er staat ook nog een Sjakie naast de versterkers met een laptop die het geheel voorziet van ‘special effects’”: een kerklokje hier, een keyboard piep daar, wat geruis en geneuzel erdoor heen en van dat soort fratsen. Hij is ook verantwoordelijk voor de intro’s met gillende zwijnen en dergelijke. Het was een gave show, jammer alleen dat de nummers niet of nauwelijks werden aangekondigd en ik niet zo heel bekend ben met Archgoat. Daar waar er iets werd aangekondigd was het vaak niet meer dan ‘Groardrungggoeh’ en ‘Bruuaarggh’, maar iets zegt me dat dit geen songtitels zijn van Archgoat. Alleen de afsluiter ‘Rise of the Blackmoon’ van de split “Lux Satanae (Thirteen Hymns of Finnish Devil Worship)” met Satanic Warmaster kon ik ontwaren.

Daarna kwam, zag, en overwon Marduk. Iets na tien uur stormden zij het podium op af te trappen met ‘Panzer Division Marduk’ en ‘Baptism By Fire’. Hier had Marduk last van enorm slecht geluid, het eerste nummer werd aangekondigd en bij het tweede nummer had ik pas halverwege de titel door. Gewoon een op hol geslagen stofzuiger met een iel gegil er door. Toen als derde nummer ‘Werwolf’, de opener van hun laatste zilverling “Viktoria” ingezet werd, klopte het geluid opeens. Heel vreemd, maar laten we maar zeggen dat ze even moesten inspelen. ‘The Levelling Dust’ van “Rom 5:12” kwam nog voorbij en halverwege de show liep de band plotseling weg. Er werd een intermezzo gedraaid waarna de band terug kwam van hun plaspauze, of thee pauze, zover in detail wil en kan ik niet gaan, gewoonweg omdat ik geen flauw idee heb wat ze zo nodig off-stage moesten doen. Ze gingen in ieder geval door met een goed gespeelde ‘Throne of Rats’, gevolgd door ‘Burn My Coffin’. Daarna was het de beurt aan ‘Equestrian Bloodlust ‘ van “Viktoria” en tijdens ‘The Blond Beast’ kwam er zelfs een soort van moshpit-achtig iets voorbij, de eerste en enige van de avond! Afgesloten werd er met het magistrale ‘Wolves’ en toegift ‘The Black’.

Het was me het avondje wel. Een geweldig package en een mooie opkomst (vooral voor een doordeweekse dag én concurrentie van Six Feet Under dertig kilometer verderop). Ik hoop dat Metropool Hengelo (en natuurlijk ook Metropool Enschede, dat iedereen voorheen kende als Atak Enschede) vaker zo’n package op het podium zet! Black metal is toch een beetje het ondergeschoven kindje in de metalwereld van Twente. Binnenkort komt Necrophobic en ook Samael doet Metropool Hengelo binnenkort aan, maar er mag wel meer komen. Natuurlijk moet ik Pestilence ook even noemen die in Metropool Enschede op de planken komt te staan, ook al is dat natuurlijk death metal.

Foto’s: Marcel Klaster