Live report: MaYaN / Scenario II – Gebroeders de Nobel Leiden, 06-03-2020

Live report: MaYaN / Scenario II – Gebroeders de Nobel Leiden, 06-03-2020.

In Gebroeders de Nobel is MaYaN in de kleine zaal geplaatst, wat ik verrassend vind want ik zou denken dat ze dat al ontgroeid zijn. Het geeft me wel de kans om ook eens de kleine zaal mee te maken. Gebroeders de Nobel is een leuke concertlocatie en dat geldt ook voor de kleine zaal. Het voorprogramma, Scenario II, is een melodische death metal band met grunts en cleane vrouwelijke zang. De band bestaat al een tijdje en heeft twee albums uit. In de samenstelling die echter aanwezig was in Leiden had de band nog nooit eerder gespeeld. Wat ik hoorde was echter helemaal niet verkeerd, de zangeres klonk goed, de grunts waren best aardig en de band stond goed te spelen. Het is alleen jammer dat als je het voorprogramma van MaYaN bent, je volledig omver geblazen wordt. Weliswaar was de mix tijdens de set van Scenario II niet geweldig, maar het is toch een beetje klein duimpje tegen de reus. Toch is op zichzelf Scenario II een leuke band.

De eerste songs van de set zijn iets meer in de symphonische metal hoek qua geluid, vanaf de vierde song, ‘Rapture’ wordt het allemaal wat steviger. Wat ook opvalt is dat er geen songs worden gepeeld van het debuutalbum “Uniforms of Death”, blijkbaar voelt de band zich niet helemaal prettig met het oude materiaal. Wel melden ze op een gegeven moment dat ze een nieuwe song spelen. Dat blijken er zelfs drie te zijn: ‘Warning’, ‘Burden’ en ‘Apocalypse’. Het zijn stevige songs die goed bij de eerdere songs passen. Vermoedelijk is deze band veroordeeld tot een status van eeuwig voorprogramma, maar ik vermoed dat het zeker de moeite waard is om het nieuwe album te beluisteren als het uitkomt.

Al tijdens de soundcheck laat Ariën van Weesenbeek in een roffeltje van twee seconden horen dat hij een fantastische drummer is, en dat niveau gaat hij gedurende de hele set, samen met de rest van de band, moeiteloos vasthouden. MaYaN begint hun set met ‘The Rhythm of Freedom’, wat één van de sterkste openingssongs is die de band heeft. Vanaf de eerste noten is het duidelijk dat MaYaN, zoals altijd, weer heel strak en gemotiveerd speelt. Daarnaast is het ook duidelijk dat Marcela Bovio helaas nog niet voldoende is hersteld om mee te doen, Laura Macri zingt al haar partijen. Ik hoop dat Marcela haar ziekte goed te boven komt. Los van dit, heb ik de band sowieso nog niet in deze samenstelling gezien. Voor mij nieuw zijn keyboard speler Roberto Macri en zanger Adam Denlinger. Deze laatste is al wel langer lid van de band, maar ik heb de band altijd met Henning Basse gezien. Adam is echter ook een heel goede zanger.

Het podium van de kleine zaal staat met negen personen behoorlijk vol, maar daar weten ze goed mee om te gaan. Ik verbaas me er, naast het spelniveau altijd weer over hoeveel plezier deze band heeft bij het optreden. Misschien ligt het er aan dat de meeste bandleden in meerdere bands tegelijk zitten. Het is zelfs zo dat ze elkaar de ruimte gunnen om oude songs uit vorige bands te spelen. Deze songs zijn ‘Follow in the Cry’ van After Forever, ‘Nihilism’ van God Dethroned en ‘At the Mountains of Madness’ van Orphanage. Aangezien de songs lekker in de set passen en goed vallen bij het publiek moet dat ook gewoon kunnen. Het is ook leuk om ze in zo’n kleine zaal te zien, omdat je er lekker dicht op staat. Het geeft wel gelijk aan dat MaYaN misschien nog te veel als zijproject van Epica gezien wordt en daarom niet ze groot zijn al ze verdienen. Dit zijn de beste muzikanten van Nederland, misschien wel de beste Nederlandse live band en hun songs zijn ook heel goed. Als Epica je te sympho is en je wil wat hardere muziek dan krijg je met MaYaN waar voor je geld.

Tekst : Marcel Bergervoet