Live report: Mayhem / Dragged Into Sunlight / Yaotzin – Patronaat Haarlem, 28-03-2017

Live report: Mayhem / Dragged Into Sunlight / Yaotzin – Patronaat Haarlem, 28-03-2017.

“De Mysteriis Dom Sathanas” van het Noorse Mayhem wordt gezien als de oorsprong van de 2nd wave Black Metal. Iedereen kent uiteraard de verhalen rondom Mayhem. Feit blijft dat ondanks alle fratsen zoals de kerkverbrandingen en moord, het album een klassieker van jewelste in de metalscene is. De heren van Mayhem zagen zelf ook wel in dat dit hun pareltje is en besloten de wereld over te gaan met een integrale sessie van deze plaat. Maar voor het zover is vanavond in de Patronaat in Haarlem, krijgen we nog eerst twee andere acts voor onze kiezen.

Yaotzin, geen onbekende uit de Nederlandse black metal scene, is sinds 2013 weer wat actiever bezig. De hoogtijdagen lagen toch wel in de rumoerige jaren 90. Vanavond leveren zij een best brute set. Niet zo extreem als Dragged Into Sunlight en Mayhem, maar een goede match toch zeker met deze twee bands. Als enige vanavond zijn ze ook goed zichtbaar op het podium. De Alkmaarders houden zich prima staande op het strijdtoneel. Mijn interesse is in ieder geval gewekt om mij wat meer in de band te verdiepen.

De tweede act is het populaire Dragged in to Sunlight en die stampt even een stukje extremer dan de voorganger. De heren zetten een mooie bak technische herrie neer. Alles zeer agressief en knallend. Wel zwaar irritant de show die ze opvoeren. De stroboscoop maakt overuren en verblind het publiek eigenlijk constant. De interactie van de band met het publeik was ook behoorlijk ondermaats. Hoe Kvlt en Trve je dit dan ook zou mogen noemen, ik persoonlijk stoorde mij best eraan dat ze met de rug naar het publiek bleven staan. Het zal vast wel kunstzinnig bedoeld zijn, maar ik vond het wel storend. Qua muziek is er niks mis met deze band, de show mag wel een keer wat anders.

Op de lichtkosten wordt flink bespaard vanavond. Hoofdact Mayhem start met een tape waarin ze aangeven dat de band wil dat je de telefoons in de zak houdt en als dat niet lukt je de flits in ieder geval wil uitlaten. Ik begrijp wel dat sommige mensen de flits er gewoon tegen aangooien. Het merendeel van de set vanavond kijkt men naar een schaduwspel in plaats van een concert. In de voorste regionen is er nog wel wat interactie. Necrobutcher heeft af en toe zijn kap van zijn monnikenhabijt af en maakt nog wel eens contact. De rest blijft stoïcijns. Attilla is Atilla en die staat weer over theatraal te galmen.

Ik heb Mayhem nu een paar keer mogen aanschouwen en eigenlijk is er altijd wel iets niet in orde met de act. Of het geluid is enorm kut en is het één grote brij of de mannen staan ongeïnteresseerd op het podium. Vanavond blijft het gelukkig bij gebrek aan wat licht. Het geluid staat zeer goed afgesteld en hoor zelfs elementen die mij op de CD nog niet waren opgevallen. Wel weer zonde dat het album net de 45 minuten aan tikt. Dit maakt de show wel een beetje aan de korte kant. Patronaat heeft vanavond een goede package neergezet. Eindelijk een Mayhem die een goede indruk live bij mij heeft achtergelaten. Nu wel hopen dat ze deze tour niet blijven doen maar gewoon weer met een topplaat op de proppen komen en met die gaan toeren.

Tekst en foto: Ronald van de Baan