Live report: Mayhem / Gaahls Wyrd – Turbinenhalle Oberhausen, 22-11-2019

“The Trve Mayhem”, zoals zij zichzelf tegenwoordig gedoopt hebben, heeft weer een nieuw album op zak. “Daemon” is geen onaardig album, al gaat mij de vergelijking met hun opus “DMDS” wel erg ver. Hype Hype ! De Co-headliner van deze tour Gaahls Wyrd kwam dit jaar met mijn favoriet voor 2019 op de proppen. “Gastir- Ghosts Invited” is één van de betere platen van dit decennia. Deze tour heb ik drie keer mogen aanschouwen en aangezien ik ook wel eens de fanboy wil uithangen en gewoon een concert wil bezoeken ben ik de eerste twee shows van deze show als bezoeker geweest.

Attila

In Nijmegen waren er vooral problemen deze avond omdat de bands niet hebben kunnen soundchecken doordat de tourbus tot tweemaal toe pech had. Gaahls Wyrd wist nog wel te overtuigen. Mayhem had blijkbaar goed last van slaapgebrek en stress door de perikelen van de tourbus en heeft deze avond niet mogen vlammen zoals ik gewend ben door de jaren heen van deze legendes van de black metal. In Leiden bij Gebroeders Nobel heeft Mayhem wel zijn talenten laten zien en werd het publiek van een uitmuntend black metal spektakel voorzien!

Maar goed, nu met de camera ook mee, was het richting Oberhausen om in Turbinenhalle 2 deze package te mogen aanschouwen. De avond wordt geopend door Gost en deze synt warriors vallen net als de beide andere dagen buiten de doelgroep. De band lijkt constant in strijd te wezen met hun sound. Wellicht moet het kwartje nog bij mij vallen, maar voor mij voelde dit als een Depeche Mode kloon met gil/distortion momenten. Brrrr, snel door naar de volgende act!

Gost

In Duitsland staat Attic als extra band op de bill. Het is in ieder geval een stuk beter te behappen en doorheen te komen dan de synth act Gost. Deze Duitse act mag natuurlijk in thuisland op veel bijval rekenen. Het is de tweede keer dat ik deze band mag aanschouwen. Hun image is totaal niet origineel te benoemen. Vooral door falsetto vocalen krijgt het allemaal een beetje een Mercyful Light gevoel. Desondanks weten zij de voorste regionen in de Turbinenhalle wel te overtuigen met hun set vol occulte knipoogjes. Net weer zoals The King daar goed in is.

Attic

Nu tijd voor de echte knallers van de dag. Gaahl, de sympathieke Noor, heeft uiteraard al een hele geschiedenis voordat Gaahls Wyrd werd opgezet. Neem het magistrale Trelldom , de brute jaren bij Gorgoroth en natuurlijk God Seed. Bij God Seed had hij snarenplukker Kilman ( Ole Walaunet ) al bij zich. Deze man legt samen met Gaahl de basis voor de muzikale koers die Gaahls Wyrd is ingeslagen. De formatie op het debuut “Gastyr – Ghosts Invited” is als volgt : Gaahl , Lust Kilman, Eld en Spektre . Live voor de extra power nemen ze Ole van Kampfar als versterking mee.

Gaahl & Kilman

Live maakt de band een solide indruk. Ze hebben een sterk wisselende setlist. Dit maakt het voor zowel hen als het meerdaags publiek erg interessant om te gaan. Uiteraard zijn er bepaalde ijkpunten in de set zoals het magistrale ‘Carving the Voices ‘ die blijven staan. Het zijn vooral de nummers van Gorgoroth , Trelldom die voor de afwisseling gewisseld worden. Hun album “Gastyr – Ghosts Invited” lijkt uiteraard totaal niet meer op het felle black metal werk van Gorgoroth of de meer PaganRoots van Trelldom. Echter live maakt het geen fuck uit. Elke nummer wordt met furie gebracht door de band. En hun frontman Gaahl schrijdt als een Trve King over het podium, met zijn ijzige, statige gebaren! Gaahls Wyrd blijkt anno 2019 een imponerende band live. Die je zeker niet mag missen.

Gaahl

Ik gaf het al aan eerder in dit report dat bij Mayhem enige wisselvalligheid te bespeuren valt. De eerste show van de tour in Nijmegen was het makkelijk te verwijten aan de tourbus perikelen. Helaas, in Oberhausen hebben de mannen blijkbaar ook een Off Day. Hellhammer is retestrak aan het drummen, echter zijn de andere bandleden toch minder strak in hun spel vandaag. Attila ontpopt zich wel weer als diverse frontman. Het eerste gedeelte van de set is hij als enige weer verkleed op het podium. De beste man zwaait er weer lustig op los met een strop! Echter blijft de overtuiging vanavond een beetje achterwegen. Net als beide andere dagen bespeur ik dat deel 1 van de set een beetje te theatraal overkomt.

NecroButcher

Set 2, waar “DMDS” hevig in vertegenwoordigt is, is een stuk aangenamer en men kan merken dat ze hier vier jaar mee getoerd hebben. Solide, doch voorspelbaar. Neem daarbij het iets mindere geluid door de akoestiek van de zaal en men mag toch wel spreken van een wat minder sterk optreden. Het derde deel: DEATHCRUSH, waar Attilla zonder opsmuk opkomt is toch wel het lekkerste stuk van de show. Daar is dan toch met vlagen weer de manikaliteit van Mayhem waar ik zo van hou.

Teloch

De conclusie die ik trek na drie shows van de tour, is dat Gaahls Wyrd de solide en sterkste band van de package is. Wat mij betreft had Gaahls Wyrd de avonden mogen afsluiten. Want na zulke sterke optredens is voor Mayhem de lat wel erg hoog gelegd.

Tekst en fotografie : Ronald van de Baan