Live report: Metallica – Ziggo Dome, 06-09-2017

Live report: Metallica – Ziggo Dome, 06-09-2017.

Metallica trad voor het eerst in een paar jaar weer op in Nederland en had besloten de kaarten op naam te verkopen. Voorafgaand aan het optreden vroeg ik me af hoe de controle op naam uit ging pakken. Ik vermoedde dat de extra controles voor chaos zouden zorgen. Ik weet niet of het aan het feit lag dat ik te laat was, of aan de organisatie, maar het binnenkomen verliep probleemloos.

Eenmaal binnen in de afgeladen Ziggo Dome bleek het voorprogramma reeds afgelopen. We konden ons daarom opmaken voor het bekende gedeelte van de avond. Bij een concert van Metallica weet tegenwoordig iedereen wat je kunt verwachten: stevige hits met een vet geluid en extra gekruid met een paar ooh’s en oh yeah’s van James Hetfield. Iedereen weet ook dat sommigen binnen Metallica ooit strakker hebben gespeeld. Desondanks krijg je altijd een heel leuke show. Voor deze tour heeft Metallica een groot podium voor in het midden van het publiek. Helaas zit het publiek in de Ziggo Dome voor een deel ook heel ver weg (zestig meter hoog tegen het dak geplakt, zoals ik). Desondanks weet Metallica het publiek gelijk op gang te krijgen, met twee snelle nummers van het nieuwe album (‘Hardwired’ en ‘Atlas, Rise’), gevolgd door ‘Seek and Destroy’. Je moet Metallica nageven dat ze weten hoe het publiek op scherp te zetten.

De avond heeft uiteindelijk vrij veel ouder materiaal, wat het publiek goed opzweept. Is daarmee alles goed? Niet echt. Lars versimpelt nog steeds veel van de drumpartijen van oudere songs en varieert nogal in tempo. Kirk speelt niet iedere solo even goed. James en Robert zijn echter goed genoeg om naadloos aan te haken bij de tempovariaties van Lars, zodat de meeste songs toch goed klinken. De enige song die echt rommelig is, is ‘For Whom The Bell Tolls’. Daartegenover weet de band wat leuke dingen te doen die het publiek goed bevalt, zoals bijvoorbeeld een stevige versie van ‘Radar Love’ en Robert die ‘Anesthaesia’ speelt.

Tegen de tijd dat de toegift gespeeld werd, had Metallica nog een aangename verassing voor ons. De toegift bestond namelijk niet alleen uit hun grootste hits, het werd begonnen met ‘Damage Inc.’, één van de hoogtepunten van het optreden. Er werd furieus gepeeld en het publiek reageerde met al gauw een stuk of acht moshpits. De set werd vervolgens afgesloten met verplichte nummers ‘Nothing Else Matters’ en ‘Enter Sandman’. Al met al was het één van de betere optredens van Metallica in Nederland, deze eeuw.

Met speciale dank aan Niels Vinck van http://www.nielsvinck.nl/# voor de foto’s.

Foto’s: Niels Vinck