Live Report: Michael Lee Firkins @ Romein, Leeuwarden, 21 september 2012

Op vrijdagavond 21 september 2012 wordt naar Leeuwarden gereisd. In een verbouwde kerk bevindt zich poppodium Romein. Binnen doet er maar weinig meer herinneren aan de voormalige kerk maar een leuk detail zijn de paar houten banken die zijn blijven staan. En de ontelbare trappetjes zullen het voor mensen die gedurende een avond wat slechter ter been geraken,  niet altijd even gemakkelijk maken.

De grote zaal straalt voor deze avond de sfeer uit van een grote kroeg en dat is een perfecte setting voor een avondje bluesrock met wat muzikanten uit de hoogste categorie in deze scene.

Vanavond wordt het voorprogramma verzorgd door The Tightropes. Opgericht in 2011 en na vertrek van zangeres Joline Bakker wordt verder gegaan als trio. Geïnspireerd door helden als Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan wordt een mix van funk, rock en blues aan ons voorgeschoteld. Soms hard, soms gevoelig maar messcherp spelen de heren een strakke set. Ze spelen momenteel veel live in de noordelijke provincies. Check it out!

Rond 22.00 uur is het tijd voor het volgende trio, toch de ultieme bandcombinatie in dit genre als je het zo bekijkt over de jaren heen, rond meestergitarist Michael Lee Firkins. Met naast hem meesterdrummer Atma Anur en nationale bastrots Barend Courbois wordt afgetrapt met een vette uitvoering van “Hey Joe”. De toon is gezet, we gaan 2 uurtjes genieten van een drietal topmuzikanten. Helaas zijn er wat technische problemen met de versterker van Michael wat voor een ongeplande pauze zorgt. Hij excuseert zich later voor dit alles met een “it really pissed me off”.

Niemand vindt het erg. De mannen gaan hierna lekker door en spelen helaas voor een slecht gevulde zaal maar het lijkt hen niet te deren. Het wel aanwezige publiek wordt getrakteerd op muzikale hoogstandjes. Firkins is een bijzonder gitarist, hij gebruikt diverse stijlen door elkaar waardoor het geen moment verveelt. Dan weer bluegrass, dan weer blues, dan weer beukende rock. Soms wordt er lang gejamd, een ander moment is er een kort en krachtig instrumentaaltje. Na wat verzoekjes uit de zaal wordt dan inderdaad “Runaway Train” gespeeld. Waarna Firkins lachend opmerkt dat zijn band dit nummer gelukkig kent.

Jammer van het weinige publiek, wellicht heeft het concert van een andere gitaargigant een dertig kilometer verderop, mensen voor een zware keuze gesteld waar heen te gaan.

De volgende keer dat deze man met zo’n band in Nederland optreedt, adviseer ik vooral toch ook muzikanten om te komen luisteren en kijken. Wellicht zakt je de moed in de schoenen en is het niet goed voor de gitaarverkoop in Nederland maar je hebt dan zeker een avondje genoten van muziek wat toch de basis is geworden van hetgeen anno 2012 wordt geproduceerd. Misschien doe je juist wel inspiratie op! Ik kom de volgende keer graag weer!!

Tekst en Foto’s :  Rob Meijer