Live report: MTV Headbangers Ball Tour: Iced Earth / Ensiferum / Kataklysm / Unearth – 013 Tilburg, 05-12-2016

Live report: MTV Headbangers Ball Tour: Iced Earth / Ensiferum / Kataklysm / Unearth – 013 Tilburg, 05-12-2016.

MTV Headbangers Ball Tour is in mijn ogen een rare benaming voor een tour. Het programma stamt uit een tijd dat MTV nog metalvideo’s op tv toonde, een eeuwigheid geleden dus. Het is ook voor mijn gevoel een eeuwigheid geleden dat ik Iced Earth aan de bak heb gezien, dus op pakjesavond was het vroeg afreizen naar de 013 te Tilburg waar ik eerst nog een gesprekje had met JF van Kataklysm. Zie hier het resultaat: https://youtu.be/PTTDOe963LU.

Uneearth- 013 Tilburg- 5-12-2016Het duurt even voordat Iced Earth het podium mag betreden want eerst mag Unearth openen voor een bijna lege zaal. Sinterklaasavond en een maandag zijn niet beste factoren voor een goeie kaartverkoop. Ondanks dat er weinig volk staat speelt Unearth erg enthousiast. De band deed mij op ITG helemaal niks afgelopen jaar in Leeuwarden. Muzikaal boeit het mij vanavond ook zeker niet, maar voor hun inzet daar krijgen ze toch echt een dikke tien voor.

Kataklysm - 013 Tilburg- 5-12-2016Wat mij betreft staat de band die nu aantreedt een stap te laag op deze bill. Kataklysm uit Canada draait alweer 25 jaar mee en heeft wereldwijd met hun geblast veel zieltjes gewonnen. Het laatste album “Of God and Ghosts” was een knoeperd van een plaat. Live is het altijd een feestje zoals de laatste keer dat ik ze aanschouwde op Dokk’em Open Air. Maar goed het is niet anders. Vanavond mag Kataklysm als tweede aantreden en dat doen ze met furore. Het geluid staat goed hard, maar wel loepzuiver. Het overwegend “Iced Earth“ gerichte publiek loopt niet helemaal warm voor al dit metalgeweld. In de voorste regionen gaan de nekken in ieder geval wel flink in beweging. Het zal mij benieuwen of deze sympathieke mannen nog zieltjes gescoord hebben bij de trouwe Iced Earth fanbase.

Ensiferum - 013 Tilburg- 5-12-2016Voordat Iced Earth mag losgaan is Ensiferum aan de beurt. Jawel de package is zeer divers want we hebben vier verschillende genres onstage vanavond. Nu dus een potje folk/pagan. Ondanks dat ik deze band muzikaal niet kan pruimen kan ik hun talent wel waarderen. Meerdere malen heb ik ze nu al mogen aanschouwen. En de welbekende formule van hen werkt nog steeds als een tiet. Het publiek smult ervan en de jonkies wagen zelfs voor het eerst een moshpitje te maken. Ondertussen staan er zo’n 800 man in de zaal. Terwijl die mensen prima vermaakt worden door het pagangezelschap zoek ik mijn heil gauw aan de bar!

Iced Earth - 013 Tilburg- 5-12-2016Iced Earth is next. Eerlijk gezegd had ik liever eerst hun nieuwe album gedropt zien worden. Die komt gelukkig volgend jaar al. Maar zodra de eerste noten uit de speakers galmen is hen dit vergeven. De Iced Earth fans krijgen vanavond een band te horen en zien die in goede doen is. Waar John Schaffer een tijdje terug nog health issues had, is daar vanavond weinig van te merken. Stu staat in het begin iets te laag in de mix met zijn vocalen. De geluidsman let echter goed op en het is snel opgelost. Bewondering voor het stembereik van Stu mag toch zeker wel even geuit worden. Zonder enig probleem haalt hij vanavond ook de hoge noten. De show bevat weer alle klassieke Iced Earth elementen. Een stevig potje power metal die als zoete koek geslikt wordt. Heerlijk al die over the top poses die daarmee gepaard gaan. Er wordt veel nummers gegrepen van de laatste platen “Dystopya” en “Plagues of Babylon”. Uiteraard mag een klassieker zoals ‘The Hunter’ van het magistrale “The Dark Saga” niet missen in de setlist. Afgesloten wordt met het sentimentele ‘Watching Over Me’. Wellicht voor menig metalhead een nummer met een speciaal plekje!

Ondanks dat het niet druk was in de 013 hebben de bands er een mooie avond van gemaakt. Volgende keer wellicht handiger zoiets niet op pakjesavond te plannen in Nederland.

Tekst en foto’s : Ronald van de Baan