Live report: Navarone / Money & The Man – Patronaat Haarlem, 28-02-2019

Live report: Navarone / Money & The Man – Patronaat Haarlem, 28-02-2019.

Misschien geholpen door hun succes in ‘The Voice’, was het optreden van Navarone in de kleine zaal van het Patronaat volledig uitverkocht. Het publiek bestond zeker ook wel voor een gedeelte uit kijkers van dat programma. De meerderheid leek echter uit fans te bestaan, of in ieder geval uit mensen die de band al eerder hadden gehoord.

Eerst was de beurt echter aan Money & The Man, een tweemansband bestaande uit een drummer en een gitarist. Verder hadden ze niet heel veel materiaal bij zich, op een rol duct tape na voor de noodzakelijke reparaties. Waar veel van de hedendaagse live muziek draait om effecten en backing tracks, was dat duidelijk niet hun ding, wat distortion en een octaver voor de bastonen daargelaten. Ik denk dat dit de band echter de ruimte geeft om de muziek live een eigen leven te laten leiden. Dit was ook duidelijk merkbaar aan het feit dat ze lekker met het ritme aan het spelen waren. Muzikaal is Money & The Man voornamelijk geïnspireerd door de muziek van Josh Homme, aangevuld met wat invloed van Jimi Hendrix en seventies bluesrock. Het mag allemaal erg retro zijn, je kunt pas live goed waarderen wat de aantrekkingskracht hiervan is. Het gebrek aan technologie maakt de gewonnen vrijheid de muziek gewoon heel spannend, en zo ook bij Money & The Man. Uiteraard helpt het dat beide muzikanten ook fatsoenlijk kunnen zingen. Het enige jammere aan de band is dat ze uit twee personen bestaan. De muziek is namelijk erg eendimensionaal en een extra instrument zou ze zo veel extra kunnen bieden. Desondanks was het gewoon live erg leuk.

Navarone is wel een volledige band met een volledige batterij effecten, inclusief de zang. Dat weerhoudt Navarone er niet van om hun optreden erg levendig te houden. Ze houden wel van een grapje, bouwen spanning op via pauzes in de songs en moedigen meezingen aan. Het publiek heeft dit niet heel erg nodig, omdat een groot deel van het publiek het repertoire kent en al voldoende enthousiasme vooraf heeft. Het valt ook wel op dat de band diverse mensen in het publiek herkent. Qua geluid levert de band een mix van allerlei moderne en minder moderne stijlen, waarbij bijvoorbeeld ‘Cerberus’ van het recente album “Salvo” weer erg aan Led Zeppelin doet denken. Hoewel de band vanzelfsprekend songs van dit album in hun setlist heeft opgenomen, valt op dat de meeste songs van de voorganger “Oscillation” komen. Mij maakt dat niet uit, de setlist is divers en leuk.

Het publiek dat vanwege ‘The Voice’ aanwezig is, komt misschien bedrogen uit, aangezien de band geen van de covers speelt die ze in dat programma hebben moeten performen. Uiteraard spelen ze wel de single voortkomend uit dat album, maar dat is het ook wel. Navarone bewijst dat het een verstandige strategie is voor de band door op de kracht van hun muziek en hun performance, inclusief contact met het publiek en de gunfactor, het nieuwe publiek voor zich te winnen. De band is hier onschuldig en mainstream genoeg voor. Dit is ook niet erg, niet iedere band kan vernieuwend of extreem zijn. De rock- en metalscene kan wel een nieuwe ‘entree level band’ gebruiken en waarom dan niet een band die uit rasperformers bestaat?

Tekst : Marcel Bergervoet