Live report: Ne Obliviscaris / Allegaeon / Virvum – Dynamo Eindhoven, 31-03-2018

Live report: Ne Obliviscaris / Allegaeon / Virvum – Dynamo Eindhoven, 31-03-2018.

Op weg naar Eindhoven voor een avondje prog metal, werden we helaas gehinderd door opbrekingen en een storing in de dichtstbijzijnde parkeergarage. Hierdoor kregen we van het eerste voorprogramma deze avond, Virvum, alleen het laatste kwartier mee. Dit was echter strak gespeelde en goed geschreven technische death metal, dat ik graag een volle set had meegekregen. Deze jonge band met nog slechts één uitgebracht album is echt een band om in de gaten te houden.

De tweede band Allegaeon maakt soortgelijke muziek als het eerste voorprogramma, technische death metal, in dit geval gemixt met nogal wat melodische death metal invloeden. Ook zingt de zanger zo nu en dan clean naast de grunts. Zoals te verwachten valt, speelt de band heel strak. Wat echter opvalt is dat de band een gedrevenheid en energie in hun optreden legt, die zeldzaam is voor zulke technische bands. Hun muziek is live nog beter dan hun studio materiaal en een kolkende moshpit hadden ze zeker verdiend. Helaas was het publiek enthousiast, maar bestond blijkbaar niet uit moshers. De set bestond voor een groot deel uit songs van hun recentste album “Proponent for Sentience”. Helaas hadden de gitaren iets hoger in de mix gemogen.

Ne Obliviscaris doet qua technisch spel niet onder voor de andere bands, ze zijn echter duidelijk sterker met hun inzet van melodie en emotie. Wat echt heel erg fijn was, is de loepzuivere afstelling van de muziek. Ieder component is afzonderlijk duidelijk hoorbaar, de zang, de gitaren, de bas en de violen. Meervoud, want de band heeft duidelijk besloten dat als een viool goed is, twee violen beter zijn. De verloofde van violist en zanger Tim Charles speelt regelmatig haar partijen mee.

Vanaf de eerste song ‘Libera (part I)’ is de band overigens fantastisch op dreef. Het nummer geeft gelijk een mooie introductie van wat de band is, door via een rustige intro met emotionele viool via heel technisch spel tot afwisselende cleane en gegrunte zang te leiden. De band is een meester in het op deze manier gebruiken van heftige en rustige elementen, ook live. In de tweede helft komen een paar van de heftiger songs van het laatste album aan bod, zodat ze nog meer indruk achterlaten. Als je van prog metal houdt, is dit een band die je gezien moet hebben. De combinatie van goed geluid en drie fantastische bands die strak en gedreven spelen, zonder het contact met het publiek te verliezen, maakt dit een van de beste concerten die ik de laatste tijd gezien heb.