Live report: Obscura / Fallujah / Allegaeon / First Fragment – Patronaat Haarlem, 03-02-2019

Live report: Obscura / Fallujah / Allegaeon / First Fragment – Patronaat Haarlem, 03-02-2019.

De metalheads in het westen van het land zitten deze zondag geramd! In de middag kan er in Gebr. De Nobel te Leiden worden genoten van Venenum, Ascension en Necros Christos.
Na de duistere death metal, neemt in de avond het Patronaat in Haarlem het stokje over, met een veelbelovende techdeath productie. Obscura, een goeie bekende van Patronaat, toert hier langs voor de recente plaat “Diluvium” en heeft een aantal opkomende techdeath talenten meegenomen, waar iedere liefhebber van goed doorwrochte virtuoos shredgeweld zijn vingers bij kan aflikken.

Als eerste debuteren de Canadese meesters van First Fragment in Nederland. Dat heeft een tijd geduurd sinds ik hun EP in 2010 te horen kreeg. Met de bek haast openvallend, staat het publiek deze virtuoos spelende band -die songs met kop en staart uitvoert- te bekijken. Iedereen is compleet geboeid vanaf de eerste noten van de machtige albumopener ‘Le Serment de Tsion’en ‘Gula’ van full length debuut “Desin” uit 2016, het nieuwe nummer ‘Soif Brulante’, tot aan de laatste tonen van de EP afsluiter ‘Paradoxal Subjugation’. Opvallend is dat de drummer zijn volle overgewicht in de strijd gooit, met hypersnel afwisselend drumwerk, terwijl hij ook nog met zijn haar zwaait, alsof het hem allemaal geen moeite kost.

De gitaristen spelen echter zeer geconcentreerd en wisselen elkaar af met veel onmogelijk gitaarwerk. Snarengeselaar Phil Tougas, qua innovativiteit de Chuck Schuldiner van de moderne techdeath, voegt van tijd tot tijd ook nog zijn diepe achtergrondgrunts toe aan de leadzang. Die zanger heeft het duidelijk het makkelijkst van de band. Waar bij mainstream muzikanten de muziek de begeleiding is van de zang, is het hier de zang die de nummers in makkelijke banen leidt. Hij heeft naar verhouding een veel minder dominante rol. Ironisch is het dan ook dat de geluidsmensen, die dit muzikale geweld mijns inziens wel een stuk helderder en scherper kunnen laten klinken, de zang zelfs van tijd tot tijd laten wegvallen.
Qua geluidstechniek vind ik op dit concert dus wel wat aan te merken, maar op het muzikaal gebodene totaal niet! Ook wanneer de verder songgerichte set wordt afgewisseld met een instrumentaal intermezzo, blijft elke toeschouwer geboeid en getest om dit alles te kunnen bevatten om uiteindelijk de spreekwoordelijke kaken weer van de vloer op te takelen. Wederom een steengoeie techdeath act uit Canada, éindelijk in Nederland. Graag terugkomen a.u.b.!

Al een tijd druk aan de weg timmerend, treedt Allegaeon vervolgens aan. Deze Amerikaanse band is een rijzende ster in het land van de moderne techdeath en is laatst aangekondigd voor het prestigieuze Fortarock festival, en maakt dus de doorstap uit de clubscene. Gelukkig kunnen we ze nu nog indoor meemaken. Wat als eerste opvalt is dat de band een grote uitstraling heeft! De uitgebreidere lichtshow helpt ook, maar het is vooral de sympathieke zanger die het publiek er telkens bij betrekt waardoor het een enthousiast feestje wordt. Muzikaal kiezen zij echter voor veel minder solospots, maar eerder voor groovende death metal riffs en ritmes, met enkele virtuoze uitspattingen. Mede ook door de sfeervole backingtape is dit makkelijk verteerbaar voor het zondagavondpubliek. Die gaat er dan ook makkelijk massaal in mee.

Deze band heeft juist nog een uit te komen album (“Apoptosis”) te presenteren en daar krijgen we het voorproefje ‘Stellar Tidal Disruption’ van voorgeschoteld. Van de laatste plaat krijgen we setopener ‘All hail science’ en ‘Gray Matter Mechanics – Apassionata ex Machinea’ te horen en afgesloten wordt met het oudje ‘Behold (God I am)’ De teksten zijn al even doordacht als de muziek. Ook al is het geluid top, het publiek verstaat hier natuurlijk nog steeds niets van, maar dat is voor de platenkopers om in te duiken. Voor nu schreeuwt, joelt, fistpumpt en headbangt het publiek vrolijk mee. Kortom, deze band levert, op alle fronten gezien, een kwaliteitsoptreden af, die ik op Fortarock zeker weer ga opzoeken!

Het progressief technische death metal combo Fallujah volg ik sinds hun Nederlandse debuutoptreden in 2013 te Baroeg en is volgens mij geen onbekende meer in de techdeathscene. Geniale, atmosferische doch megabrute deathmetal platen hebben zij afgeleverd, telkens verder verfijnd, en dit jaar zal het nieuwe ‘Undying Light’ uitkomen. En ja ‘traditiegetrouw’ staat er weer een nieuwe zanger in schreeuwdienst. Wat me verder opvalt, is dat er veel minder gebruik wordt gemaakt van de dromerige atmosferische gitaarsound. Over het brute geweld klinken nog wel melodische leads, maar die sound klinkt veel vaker teruggedraaid, ten faveure van het brute werk. Dat lijkt ook wat meer richting deathcore met veel blastbeats terug te gaan. Het zal wel van de nieuwe plaat zijn en meer aanhaken met populairdere muziek, maar ik vind dat ze hiermee hun unieke signatuur half verkwanselen.

Gelukkig spelen ze ook het supersfeervolle ‘Sapphire’ en ‘The Void Alone’ waarmee het optreden toch de sfeervolle kant op gaat. De lichtshow is ook hier weer van grote klasse met veel stroboscoop een veelkeurig bewegende lampen. ‘Amber Gaze’ sluit het professionele optreden af. Ik heb dit altijd een toffe band gevonden, maar vrees een beetje voor die aankomende plaat. Neemt niet weg dat dit weer een zeer goed en sfeervol bruut concert was.

Dan is het tijd voor Obscura, een van de leading acts in de Europese techdeath scene, die sinds de tweede heroprichting beter klinkt dan ooit. Bandbaas Stefan Kummerer heeft er zin in en leidt het optreden, al vind ik hem niet echt een showman. Zijn presentatie is relaxed, maar duidelijk ingestudeerd want voorspelbaar. Muzikaal spelen ze echter de tarrels uit je aarshaar! Ik heb deze band sinds 2009 gevolgd en waar Stefan toen moeite met zijn eigen werk leek te hebben, met wat slordige solo’s, speelt hij nu alles fenomenaal vlekkeloos.

Lekkere binnenkomers ook, waaronder de titelnummers van het huidige “Diluvium” en voorlaatste plaat “Akroasis”. Omdat deze verse line up deze twee platen ook heeft opgenomen, ligt het voor de hand dat de nummers vooral hier vandaan komen. Ook al is dit allemaal op de latere Death stijl gestoeld, klinken deze platen zo fris, dat iedereen wordt meegezogen in de makkelijk verteerbare, eigenlijk catchy, virtuositeit van deze midtempo werkjes. Ook de vette en contrastrijk felle lichtshow, met luchtfonteinen, maken dit een hele intense show. Toch durft men de intense vibe ook af te breken. Dit doen ze met bijvoorbeeld een solospot voor de bassist in het midden van de set, een intro tussendoor, waarbij bandleden even van het podium aflopen. Daarbij hebben een aantal nummers een melodieus instrumentaal intro, die dan telkens uitmonden in vet spectaculair riffwerk over hun galopperende death metal ritmes. Te gek hogeschool ragwerk!

Het publiek geniet zichtbaar en reageert telkens ook uitbundig! Ook het oude ‘Incarnated’ van doorbraakplaat “Cosmogenesis” komt voorbij , met dank aan de Nederlandse bassist Jeroen-Paul Thesseling. De eerste afsluiter wordt ‘An Epilogue to Infinity’. Met de toegift ‘The Anti-cosmic Overload’ besluit men deze geweldig succesvolle avond! Obscura doet hier met een uitgebreide show goeie zaken en ik hoop dat ze nog veel mogen toeren, en dat ze daarbij weer tof opkomend techtalent op sleeptouw zullen nemen. Bedankt weer, Patronaat!

Tekst: Maurice Egbers