Live report: Omnium Gatherum / In Mourning – Baroeg Rotterdam, 18-10-2019

Live report: Omnium Gatherum / In Mourning – Baroeg Rotterdam, 18-10-2019.

Van de drie bands die op 18 oktober in de Baroeg geprogrammeerd staan, is Heidra de opener. Helaas moest ik deze act missen, maar er is me verteld dat ze goed waren.

Gelukkig was ik wel op tijd voor het begin van de tweede band. In Mourning bestaat uit een groep nog redelijk jonge muzikanten, die echter al meerdere albums uit hebben gebracht. De band is echter bijzonder relaxed op het podium en het ziet er uit alsof ze ook in de oefenruimte hadden kunnen staan. Dat geldt echter niet voor de muziek, dat is de oefenruimte al ver voorbij. Daar komt bij dat überhaupt de wat donkere, niet helemaal afgewerkte ruimte van Baroeg bijdraagt aan de sfeervolle, donkere metal van In Mourning. Het geluid is vandaag in Baroeg gelukkig behoorlijk goed. Dit laat de gelaagdheid van de muziek van de band, met hun drie gitaristen en meerdere grunters, goed uitkomen. De setlist is een mix van nieuwere en oudere songs. Het valt daarbij op dat de oudere songs wat ruwer overkomen, In Mourning heeft geleerd soepeler overgangen in hun muziek te schrijven, zonder agressie of donkerheid in hun muziek te verliezen, al heeft de band wel clean vocals toegevoegd aan hun recenter muziek. Dit wordt gelijk duidelijk als na de opener, ‘Black Storm’, van het nieuwste album, het oudere “The Smoke” wordt gespeeld. Dat doet niets af aan het oudere nummer, ook in het begin van hun carrière wist de band goede muziek te maken, ze groeien echter duidelijk als band. Dat was al duidelijk door het laatste album, dat een van de beste albums van 2019 is. Dit weten ze goed te vertalen naar het podium, de setlist van zes vrij lange songs heeft me van begin tot eind uitstekend vermaakt.

Omnium Gatherum is inmiddels al weer een tijdje aan het toeren voor hun album “The Burning Cold”, wat niet betekent dat hun enthousiasme voor het spelen van het materiaal ook maar enigszins verminderd is. Omnium Gatherum is sowieso een van de meest enthousiaste live bands die je ooit zult zien. Ze zijn voortdurend onderling geintjes aan het maken, contact met het publiek aan het zoeken en überhaupt voortdurend met lachende gezichten en pretoogjes aan het spelen. Daarnaast spettert hun spel van het podium af. Het is weliswaar recht toe recht aan melodische death metal, maar het ‘extra’ dat deze band je biedt, is dat ze hun muziek snel, strak en spetterend spelen, zoals weinig andere bands dat kunnen. Gecombineerd met het eerder genoemde enthousiasme en interactie, kan deze band iedereen in beweging krijgen. Het resultaat voor mij was een heerlijk avondje vol songs die gewoon lekker snel, opzwepend en vol melodie zijn. Vanaf de derde, leuke song, ‘Frontiers’, lag het tempo dan ook voortdurend lekker hoog. De band houdt de verschroeiende intensiteit vast tijdens ‘Chaosphere’, de nieuwe single die nog over was gebleven van de opnames van “The Burning Cold”, maar zeker niet tweederangs klinkt, om vervolgens het tempo nog een paar songs vol te houden. Dat maakte de overgang naar het tragere maar epische ‘The Unknowing’, een dansplaat volgens de band, dat die song automatisch ook als een hoogtepunt voelt. Na een vrij lange hoofdset krijgen we nog een toegift van drie songs die door de band wordt afgesloten met ‘Cold’. Aangezien de band begon met ‘The Burning’, is de hele set duidelijk opgehangen aan het laatste album die geschapen lijkt voor live performances. Ik heb ze al eerder gezien, maar dit was echt top. Ik kijk al uit naar het eerstvolgende album.

Tekst : Marcel Bergervoet