Live report: Omnium Gatherum / Wolfheart / Nothgard – Baroeg Rotterdam, 17-11-2018

Live report: Omnium Gatherum / Wolfheart / Nothgard – Baroeg Rotterdam, 17-11-2018.

Veel metal concerten kun je het beste beleven in de kleinere concertzalen van Nederland. Ondanks het feit dat ze er meestal niet erg gelikt uitzien, draagt dat juist bij aan de sfeer. Daarnaast heb je als publiek ook direct contact met de band en weet je dat de organisatie dezelfde band met de muziek heeft als jij. Zo ook met Baroeg. Het is een donkere zaal, heeft een paar pilaren, overal blootliggende buizen en als de bands wisselen gaat al het materiaal naar buiten door een deur direct in de zaal, zodat je bijna bevriest in de winter. Dit echter een ervaring die je als rechtgeaard metalfan meegemaakt moet hebben en het draagt bij aan de sfeer van het concert. Sfeer is wat je krijgt bij een concert in Baroeg en zowel het publiek als de bands weten dit. Op een koude novemberavond was het in de Baroeg dan ook de perfecte setting voor een avondje melodische death metal.

De eerste band, Nothgard uit Duitsland, omschrijft zichzelf als ‘Epic Melodic Death Metal’ en bestaat inmiddels een jaar of tien. De band zet gedreven een set neer van death metal songs met veel symfonische keyboardelementen. Het is jammer dat dit in de vorm van backing tracks is, maar dat gebeurt veel tegenwoordig. Wat in ieder geval opvalt is dat de band recht toe recht aan een gedreven set songs speelt. De band draait blijkbaar om de zanger, die niet alleen een lekkere grunt heeft, maar ook leadgitarist is. Deze leadpartijen zijn, wat onverwacht voor het genre een mix van neoclassical metal, folk metal en vooral power metal. De band heeft een eigen stijl binnen het drukke melodeath genre en verdient zeker voldoende aandacht.

De tweede band, Wolfheart, bestaat pas vijf jaar, maar maakt al een aardige naam voor zichzelf. Dat is ze gelukt door in die tijd vier sterke albums af te leveren, strak en gedreven te spelen en door de sfeervolle stage presence. Voor mij persoonlijk, met mijn voorliefde voor epics, hebben ze al gelijk een streepje voor door met ‘Everlasting Fall’ te beginnen. Aan de reacties te merken komt het publiek net zo zeer voor deze band als voor Omnium Gatherum. Geholpen door een goed geluid zetten ze een geweldige set songs neer waar de agressie vanaf spat, terwijl de songs toch ruimte genoeg voor een opbouw hebben. Dit valt natuurlijk te verwachten van een Finse band, die combinatie van death metal met melodie, sfeer en hier en daar een spatje folk. Niet te vergeten ook een stukje trots op hun identiteit (zoals de titel ‘Ghosts of Karelia’ al aangeeft). Opgezweept door de band (first crowdsurfer that hits our soundman gets a free shirt) gaat het enthousiast uit zijn dak. Ook deze band heeft weer een heel goede grunter, maar eigenlijk zijn alle onderdelen van de band gewoon goed.

Omnium Gatherum is zo’n band die vanwege de sympathieke uitstraling vooraf al weinig fout kan doen. Daarnaast zoeken ze voortdurend contact met het publiek. In tegenstelling tot Nothgard, heeft Omnium ook daadwerkelijk een keyboardist in de gelederen, ik vind het altijd prettiger als de keyboardpartijen echt gespeeld worden. Wat echter ook duidelijk is, is dat de zanger van deze band als grunter gewoon veel minder is dan die van de andere bands en veel moet compenseren met enthousiasme en wat forceren. Ik vraag me af of zijn stem hier niet onder gaat lijden. Desondanks heeft de band een hele berg aan licht verteerbare, maar leuke songs die ze op het publiek af kunnen vuren.

De band speelt vooral songs van de laatste vier albums, waarbij met name de songs ‘Gods go First’ van het album “The Burning Cold” en ‘The Unknowing’ van het album “Beyond” voor mij hoogtepunten zijn. De band houdt een strak tempo aan en weet hoe een gevarieerde set werkt. Hoewel de snellere songs me meer bevallen, moet ik zeggen dat de langzamer songs er wel voor zorgen dat het optreden leuk blijft. Geheel volgens traditie gooit de band nog twee songs in de toegift, maar het voelt voor mij niet echt als toegift. Dit is ten eerste omdat de band gewoon hard en gedegen gewerkt heeft in hun gehele set en ten tweede omdat de songs niet minder maar ook niet beter zijn dan de rest. Dit maakt niet uit, de avond was een metalfeest in een metaltempel.