Live report: Opeth / The Vintage Caravan – Tivoli Vredenburg Utrecht, 05-11-2019

Live report: Opeth / The Vintage Caravan – Tivoli Vredenburg Utrecht, 05-11-2019.

Omdat de grote zaal van Tivoli Vredenburg Opeth wel bevalt, hadden ze weer een concert in deze zaal geboekt, dit keer om hun nieuwe plaat, “In Cauda Venenum” te promoten. Als voorprogramma hadden ze The Vintage Caravan meegevraagd, een retro seventies band. Dit sluit natuurlijk goed aan bij de voorliefde van Mikael Åkerfeldt voor seventies muziek. De band weet in ieder geval hoe zoiets er uit moet zien. Bloemige overhemden, leren hesjes met franje en veel haar, het plaatje is compleet. Ook spelplezier is in grote hoeveelheden terug te vinden. De bassist, Alexander, toont heel energiek, drummer Stefan speelt voortdurend met een grijns op zijn gezicht, maar het toppunt is de gitarist. Oskar leeft voor de leadgitaar, heeft een gezicht vol expressie bij iedere solo en beweegt vol hanige zelfvertrouwen over het podium. Bij podiumpresentatie hoort echter ook dat je je zaakjes muzikaal op orde hebt en The Vintage Caravan rockt lekker en ongedwongen. Daarnaast weet de band wanneer ze gas terug moeten nemen om vervolgens weer vol los te gaan. Uiteraard speelt de band hun ‘hitje’ ’Expand your Mind’. Zelf ben ik blij dat ‘Babylon’ ook op de setlist staat. Je weet over het algemeen bij dit soort retrobands vooraf precies wat je gaat krijgen, maar het is dan ook gewoon zo verdomde leuk wat ze te bieden hebben dat het een herhaling waard is.

Opeth heeft voor deze toer flink uitgepakt, met een podiumontwerp, visuals en filmmateriaal. Dit is voor Opeth vrij bijzonder, meestal krijg je puur de band en de muziek. Hoewel voor de Opeth fans dit al voldoende is, zijn de extra’s wel degelijk een aanwinst. Wat ook een aanwinst is, zijn de nieuwe songs in het Zweeds. Opeth heeft het meest recente album zowel in het Zweeds als in het Engels uitgebracht, en de Zweedse versies komen niet iets vloeiender en mysterieuzer over, ook live. De band laat gelijk horen nog steeds de mix tussen nieuw en oud in de gaten te houden door te beginnen met ‘Svekets Prins’, maar gelijk te volgen met ‘The Leper Affinity’. Opeth is muzikaal altijd goed, maar dat wil ik zeker niet voor gegeven nemen. Ook nu doen ze het maar weer. Daarnaast is Mikael in een goede bui. Als hij in een goede bui is, neemt hij de tijd voor zijn droge humor. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat irritant vinden, maar ik vind ze wel leuk, zijn ‘shitstories’. Hetzelfde geldt blijkbaar voor het merendeel van het publiek. Op een gegeven moment herinnert hij zich altijd weer dat hij een muzikant is en krijgt het publiek weer waar ze toch vooral voor gekomen zijn.

Wat me tijdens de set opvalt, is dat de steviger songs van de recente albums weliswaar een stuk minder hard zijn dan de oude death metal songs, maar net zo stevig klinken. Dit maakt bijvoorbeeld in een sterke set de song ‘Moon Above, Sun Below’ een van de hoogtepunten van de set. Hoewel de show om Åkerfeldt draait, is dat alleen mogelijk doordat de rest van de band zo strak en goed is. Dat houdt Opeth de gehele set vol, om te eindigen met een toegift van ‘Sorceress’ en ‘Deliverance’. Hoewel dit niet verrassend is, laat Opeth nog een keer horen zowel in hun nieuwe als in hun oude stijl alles omver te kunnen blazen.

Tekst : Marcel Bergervoet