Live report: Pain of Salvation / Port Noir – Gebroeders de Nobel Leiden, 15-04-2017

Live report: Pain of Salvation / Port Noir – Gebroeders de Nobel Leiden, 15-04-2017.

Na wat voor Leiden standaard parkeerperikelen, mocht ik op 15 april gaan genieten van een avondje Prog Metal. Het Zweedse hoofdprogramma (Pain of Salvation) had landgenoten Port Noir meegevraagd als voorprogramma. Persoonlijk kende ik de band niet. Het bleek een band te zijn zoals er de laatste jaren meer in uit Scandinavië komen, Prog Metal met de nadruk op prog en hoge mannenzang.

Het prog component komt bij Port Noir vooral naar voren in songs waarvan de structuur van de standaard afwijkt. Daarbij blijft de muziek sfeervol en pakkend. De drummer speelt gevarieerd, krachtig en complex met een lekkere groove en de zang is loepzuiver. Het gitaargeluid stond wel te laag in de mix, waardoor de gedeeltes, waar de band op studio opnames een muur van geluid weet neer te zetten, wegvallen. Het publiek wist de band in ieder geval te waarderen en de band zelf was ook enthousiast aan het spelen. Gedurende het concert werd er ook nog een momentje stil gestaan bij de voormalige bassist, die blijkbaar overleden is en waarvan de foto op het podium prijkte.

De hoofdact, Pain of Salvation, ging gelijk los met ‘Full Throttle Tribe’, een van de zwaardere nummers van het nieuwe album en maakten vanaf het begin, heftig headbangend, duidelijk er zin in te hebben. De band concentreerde zich in eerste instantie op een aantal nieuwe nummers, waarbij het duidelijk is dat de stem van de zwaar opgemaakte gitarist Ragnar een goede aanvulling is op frontman Daniel Gildenlöw . Aangezien de zaal zeer enthousiast reageerde, was de band in een beste stemming en namen ze tijd voor geintjes tussen de songs, wat de sfeer nog verder verbeterde.

Na drie nieuwe nummers was het tijd voor een setje oude songs. waarbij het zwaartepunt lag bij ‘Remedy Lane’. Omdat deze nummers vaak voor Daniel op zijn eigen (gevoels)leven geïnspireerde teksten hebben, passen ze goed bij het materiaal van het nieuwe album. Dit album gaat, zoals bekend, over Daniels gevecht met een vleesetende bacterie. Ondanks de zware onderwerpen was het concert bepaald niet down. Publiek en band bleven de hele avond enthousiast en energiek, geholpen door een goed geluid. De band stond goed te spelen en er waren geen slechte momenten in het concert. Hoogtepunten voor het publiek van de setlist waren ‘Full Throttle Tribe’, ‘Linoleum’ en ‘The physics’ of Gridlock’. Het absolute hoogtepunt had de band echter voor het laatst bewaard, de epische toegift ‘The Passing Light of Day’.

De band weet het publiek te betoveren zowel in de rustige als in de zwaardere stukken. Achteraf wordt de honger van het publiek naar meer Pain of Salvation gestild, doordat het grootste gedeelte van de band met het publiek komt praten.

Foto’s: Wendy Bergervoet, Jeroen Gest