Live report: Pain / The Vision Bleak – 013 Tilburg, 07-11-2016

Live report: Pain / The Vision Bleak – 013 Tilburg, 07-11-2016.

Doordeweeks het halve land doorkruisen voor een clubshow! Voor een show van het kaliber Pain heb ik het maar al te graag over. Helaas kleven er ook nadelen aan. Door alle drukte op de wegen kom ik pas bij het einde van Dynazty de 013 te Tilburg binnendruppelen. De opener van vanavond Billion Dollar Babies heb ik dus helemaal gemist. Ik had ze eigenlijk liever gezien dan Dynazty want ondanks dat wat ze laten zien en horen erg strak is, kan het mij totaal niet boeien. Het publiek waardeert ze daarentegen wel. Ze krijgen redelijk wat handjes de lucht in.

img_1093Doe mij dan maar The Vision Bleak. Het valt op dat het geluid niet hard afgesteld staat bij deze Duitsers. Dit macabere gezelschap zet een donkere theatrale show neer. Ze zetten een stevige pot Gothic neer die door het publiek flink omarmd wordt. De orchestral horror metal zoals zij het zelf noemen wordt strak uitgevoerd. De uitschieter van hen blijf toch wel ‘Kutulu’! Het publiek wordt gevraagd mee te roepen en doet daar gretig aan mee. Een lekkere sound hebben deze mannen.

PAIN - 013 Tilburg - Netherlands 2016Maar goed, er is vanavond één band die boven alles uitstijgt qua performance, geluid en dramatiek. Pain trapt af met “Designed To Piss You Off “ en de toon is meteen gezet.
Vanaf de eerste tonen mag Pain al meteen van een goede response van het publiek genieten.
De nieuwe songs van het onlangs verschenen album “Coming Home” doen het erg goed live. Dat het album populair is bij het publiek merk je ook aan het meezingen in de voorste regionen. Gehuld in een dwangbuis staat performer pur sang Peter alles te geven. Zijn stem is wellicht niet altijd even zuiver, maar zijn expressie en podium presentatie maakt dit meer dan goed. Er is veel interactie tussen publiek en band en de nodige grappen worden over en weer gemaakt. Uiteraard komt pop Joakim (Sabaton) nog even mee playbacken op het nummer ‘Call Me’.

PAIN - 013 Tilburg - Netherlands 2016De klassiekers ‘Dirty Woman’ en ‘Pain in the Ass’ komen uiteraard ook nog voorbij. Het publiek krijgt een echte Pain n Roll show voor hun kiezen. Pain komt niet vaak naar Nederland. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat was de vorige keer in 2012. Ik mag hopen dat we de band nu weer eerder mogen bewonderen, want een Pain show heeft altijd iets magisch. Een wonder dat deze band niet een groter publiek heeft, want dat verdienen ze zeker. Dat ik helaas door de ongelukkige tijd en dag de opener heb doen missen wordt door de show van Pain ruimschoots goed gemaakt.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan