Live report: Pestilence “Hadeon” release show / Deadhead / Inquisitor – Iduna Drachten, 25-05-2018

Live report: Pestilence “Hadeon” release show / Deadhead / Inquisitor – Iduna Drachten, 25-05-2018.

Vanavond in Iduna Drachten, één van de beste zalen in Noord Nederland, staat weer een prima line-up. Pestilence heeft begin dit jaar hun schijf “Hadeon” gereleased via Hammerheart Records. Nu op deze heerlijke zomerdag komen de mannen met hun releaseparty. Het was al eerder gepland, maar door familie omstandigheden hebben zij het destijds geannuleerd. Even een Trivia momentje : Pestilence deelt vanavond het podium met Dead Head. Dezelfde band waar zij pak hem beet 30 jaar geleden hun avontuur mee begonnen zijn. Als bruut voorafje krijgen we het “Veluwsch Geweld” Inquisitor.

Ik heb een zwak voor Inquisitor. Deze sympathieke band bezit een “eigen” geluid. Iets wat heden ten dage lastig te vinden is in de metalwereld. Hun manikale thrash met daarbij het ijselijke gekrijs van Alex is niet aan iedereen besteedt.  Laatst in Amstelveen kwam hun optreden niet uit de verf, door het erbarmelijke geluid en podium problemen die avond. Gelukkig vanavond in Iduna is het knallen geblazen. Dit merk je ook meteen aan de mensen in het publiek die goed anticiperen op al het “Veluwsch Geweld” waar de band ze mee om de oren slaat! Manikale set van sympathieke gasten.  Ga ze zien!

Inquisitor
Inquisitor

Dead Head is thrash uit een ander vaatje getapt, maar godverdomme, ook dit knalt wederom als een tierelier. Ik heb ze nu in een half jaar tijd vijf keer gezien, en het is altijd goed. De band staat als een huis. Vooral het drumwerk draagt de band naar een hoger niveau. De podiumpresentatie is ijzersterk. Maar goed dat mag ook wel na ca 30 jaar in dezelfde line-up te hebben gespeeld! “Swine Plaque” hun laatste wapenfeit is uiteraard goed vertegenwoordigt in de set-list. De Kampenaren laten horen dat de koek nog lang niet op is. Tot de volgende keer!

Dead Head
Dead Head

Pestilence

Eind jaren 80 was er een bandje die iedere andere band omver blies. Met hun eigen sound wisten zij wereldwijd faam te maken. Hun death metal releases worden nog steeds overal geroemd. Nu met enkel origineel lid Patrick, zijn ze sinds kort weer actief. Dit wordt niet onverdienstelijk gedaan. Zij toeren momenteel de hele wereld over. Nu dus een thuisgig.  Gelukkig komen ze niet enkel teren op oud werk. Zij hebben op zak een prima nieuwe schijf “Hadeon” , die qua sound  vooral in de buurt van “Spheres” lijkt te zitten. Patrick houdt zich vocaal erg sterk vanavond. De band weet duidelijk waar ze mee bezig zijn.  Ze trakteren ons vanavond op vier nummers van “Hadeon” en past live prima tussen de “Classicks”.  De show wordt nog wel even stil gezet voor een plaspauze. Maar goed band en publiek pakken dit prima op. Pestilence speelt dan ook gewoon netjes hun set af hier in Drachten.

Pestilence

Vanavond in Iduna Drachten was het een prima “Old School” avondje en stiekem voelde het weer een beetje zoals de gouden jaren 90.  Pestilence staat onder meer nog dit jaar op Stonehenge Festival!  Kom ze zien!

Tekst en foto’s:  Ronald van de Baan