Live report: PitFest – Erica – vrijdag 24-05-2019

Live report: PitFest – Erica – vrijdag 24-05-2019.

Nederland, Festivalland. Elk jaar lijken er weer meer bij te komen. In Drenthe werd eind mei voor de tweede keer Pitfest gehouden. Ontstaan in een lokale kroeg, waar de eerste paar edities ook werden gehouden groeide het uit zijn voegen en kon men dankbaar uitwijken naar de golfclub. Inderdaad, een golfclub, niet meteen een voor de hand liggende plaats. Helemaal gezien de muzikale insteek van het feest. Hardcore, punk, death metal en thrash metal, dat zal menig golfer de rillingen over de rug doen lopen.

Op vrijdag de 24ste ging ik op pad, naar het mooie hoge Noorden. Gelegen middenin de uitgestrekte weilanden van Erica, dichtbij Klazienaveen, verrees een festivalterrein dat door zeer vriendelijke vrijwilligers werd bevolkt. Omdat mijn gezelschap en ik wat vroeger aanwezig waren moesten we wat wachten en een vrijwilliger gaf ons heel attent een kop koffie. Dat begon al goed. De zon was al even aardig want scheen volop, de binnendruppelende kampeerders al meteen goede moed gevend voor de twee dagen en nachten die zouden volgen. Het kampeerterrein was ingericht naast het festivalterrein en was zo vlak als een biljartlaken. Ik hoorde later dat het een oefenterrein van de golfers was. Geen kuilen, stenen of ander ongemak wanneer je in je tentje ligt. Ondanks de bescheiden grootte waren er op de camping douches en zelfs een campwinkel met normale prijzen. Zo kan het dus ook.

Mijn voornaamste reden, als ik heel eerlijk ben de énige reden, was het optreden van Venom Inc. De band met Mantas, Demolition Man en War Machine die in het dagelijks leven Jeff Dunn, Tony Dolan en Jeramie Kling heten. De band die de oer-Black Metal van Venom tegenwoordig het best vertolken. Maar daarover later meer.

De optredens op Pitfest vinden allemaal overdekt plaats, verdeeld over drie tenten. Ook de metalmarkt en merchandise werd gehuisvest in een tent zodat werkelijk niemand zich zorgen hoefde te maken over een vervelende regenbui. Ook al goed geregeld dus. De verkenningsronde over het festivalterrein leerde dat er ook goed gezorgd was om de inwendige mens goed te voorzien. Genoeg drankpunten en een redelijk grote keuze qua voedsel. WC’s waren er in de vorm van Dixies, ja, die bestaan nog, maar je kon voor 1 munt ook een bandje krijgen voor de spoel WC’s, geldig voor het hele weekend. Alles werd bemand voor leuke en vriendelijke mensen, dat komt natuurlijk wel vaker voor, maar je zag bij deze mensen dat ze er zelf ook een leuke tijd van wilde maken.

Over naar de muziek; in het Punkhol, de middelgrote tent mocht Toxocara Pitfest 2019 openen. Deze band is na zeven jaar afwezigheid weer terug met een paar nieuwe leden, waaronder vocalist Nico Munnik die de kunst van de death metal squeal beheerst. Het was vrijdagmiddag 15:00, er waren nog niet veel mensen binnen, dus bleef het aantal aanwezigen nog wat aan de lage kant. Toxocara liet zich niet kennen en joeg hun technische Dutch Death Metal fanatiek door de tent. Het geluid had even wat tijd nodig om goed neergezet te worden maar dat is nou eenmaal vaker het lot van openers. Toch een redelijk goede aftrap.

Het zonnetje bleef flink stralen en her en der werden de al roder wordende armen en neuzen al ingesmeerd. Maar het was letterlijk maar een paar stappen naar de schaduw van de grote tent, Skullcrusher genoemd. Hier trad Procreation aan, ook een Nederlandse band met een voorliefde voor Death Metal. Deze heren begonnen in 2012 met het project en ze brachten in 2014 hun debuutalbum “Ghostwood” uit. Ik vond het niet zo boeiend, nummers beginnen met een traag melodieus intro en je kon al goed aanvoelen wanneer het tempo verhoogd werd. Wat voorspelbaar dus en omdat het me niet lang kon boeien werd de eerste tocht naar het eetkwartier ondernomen. Goed voer voor een schappelijke prijs en in de ook al overdekte Biergarten was altijd genoeg plaats voor een momentje van rust om te eten en een drankje te doen. En aanspraak heb je op een festival als Pitfest al gauw. Het publiek is divers maar toch allemaal wel gewoon ‘metal’. Ik sprak iemand die ook een beetje dat eeuwige sub genre gezeur beu is. Metal is de deken waaronder alles samengaat, van hardrock tot punk, van AOR tot death metal; als er maar gitaren ronken! Er is altijd wel iemand in voor een babbeltje of vriendelijk gesprek.

The Varukers besteeg het podium in het Punkhol en die combinatie was meer dan 100% treffend, deze Engelse genre en tijdgenoten van Discharge deden waarvoor ze geboekt waren; in your face punk! Mijn kopje thee is dat niet zo, maar vond het wel vermakelijk om te zien hoe frontman Anthony ‘Rat’ Martin nog bevlogen te werk gaat. Het ging erin als koek uit 1980.

Het derde podium was de Crustbus. Die stond ernaast; een oude, grijze dubbeldekker waar je doorheen naar de naastgelegen tent kon. Het kleinste podium en duidelijk nog meer voor de écht liefhebbers van de underground punk/crust scene. Als rock en metal dinosaurus was ik er niet lang maar ook hier zag ik mensen plezier hebben; zowel bij muzikanten als publiek. Vexation deed zijn job.

Na de Crustbus nog even naar het Punkhol waar het Amsterdamse Vitamin X hun uptempo hardcore punk thrash werkte best aanstekelijk en ik zag hier voor de eerste keer een volwaardige pit waar slamdancers, pogo-ers en moshers vrij baan kregen. Grappig vond ik het sprongetje van zanger Marko Korac dat hij in elk nummer wel 20 keer deed. Energiek en overtuigend!

Om even een hallo-how-goes-it babbeltje te doen met de leden van Venom Inc nam ik even een korte break van het muzikale geweld en begaf ik me naar het hotel van het golfresort. Ook hier een een relaxte ontspannen sfeer. Gitaarbouwer Eelco Slont van Bo-El was ook aanwezig en had met zanger/bassist Tony Dolan een technisch onderonsje over de bas die Dolan van dat merk gebruikt. Dolan zelf heeft ook wat onderhoud nodig en laat zich aan zijn heup en rug opereren na de grote festivals en dat werd ook tijd. In het najaar volgt dan het tweede Venom Inc album en het eerste met War Machine Jeramie Kling op drums. Maar later meer daarover.

Volgende band zou eigenlijk Onslaught zijn in de Skullcrusher maar helaas werd een dag ervoor bekendgemaakt dat hun zanger ziek was geworden en dat het optreden niet door kon gaan. Dat is pech en dat woord vind je meerdere malen terug in de geschiedenis van deze Engelse heavy metal band. Wie weet volgend jaar als goedmaker?

De programmering werd aangepast; de after headliner spot werd door Soulburner ingevuld en Overruled werd nu naar voren gehaald zodat zij nu het voorprogramma van Venom Inc werden. Ook mooi. Overruled speelt energieke speed/thrash metal dat qua stijl dichtbij de oude Metallica en Megadeth. De dag was al aardig gevorderd, alcohol vloeide flink en dus werd het publiek uitbundiger. Leuk voor de jonge honden van Overruled die een goede publieke opkomst genoten, ook hier een leuke enthousiaste pit. En wat altijd grappig is; deze band speelt een cover van Megadeth , ‘The Mechanix’. Muzikaal het tweelingbroertje van Metallica’s ‘The Four Horsemen’ maar qua tekst dus niet. En ja, die laatstgenoemde is nou eenmaal veel bekender dus zong bijna iedereen die tekst. Kun je dat iemand kwalijk nemen? Nee, niet echt.

Discharge één van de twee bands vandaag die van redelijke tot grote invloed waren op een paar grote namen in de metal scene. Sepultura, Slayer, Metallica ja zelfs Motörhead hebben weleens gezegd dat deze rauwe punk band uit Engeland zeker van invloed is geweest op hun eigen muziek. Het Punkhol stroomde vrij snel vol en ja, de link met de oude Motörhead sound kon ik wel leggen. Het publiek was tevreden met deze band en Pitfest is dan ook het perfect podium voor de D-Beat punkers. Ik kon dit optreden niet afkijken want wilde een goede plek hebben voor mijn belangrijkste band; Venom Inc.

Ik hoef geen geschiedenisles te geven over de band Venom, gitarist Jeff ‘Mantas’ Dunn en de oprichting van deze ‘tweede Venom’. Sinds dat deze band in 2015 begon traden ze letterlijk over de hele wereld honderden keren op. En overal lovende kritieken, helemaal toen Tony ‘Abaddon’ Bray het veld moest ruimen (wegens diva gedrag en weinig zin in nieuw materiaal) en werd vervangen door The Absence drummer Jeramie ‘War Machine’ Kling. De band kreeg een nieuwe boost, de live shows werden strakker, leuker en afwisselender. Onder aanvoering van Tony ‘Demolition Man’ Dolan besteeg het trio het podium in de Skullcrusher tent en dat bleek een goed gekozen naam want Venom Inc beukte er meteen flink op los. ‘Metal We Bleed’ van de eerste Venom Inc plaat zette de poort naar hel wijd open en in het uurtje van de hoofdact van vandaag volgde veel leuks. Dat ‘Avé’ een sterk album is bleek maar weer eens; er werden maar liefst vier nummers van gespeeld; ‘War’, ‘Time To Die’ en ‘The Evil Dead’ waren de anderen.

Met een discografie die Dunn en Dolan bij elkaar hebben verzameld is het rijk kiezen. Zo hoorden we weer eens wat nummers die niet zo vaak worden gedaan. Wat te denken van de beuker ‘Rip Ride’ van het “At War With Satan” album? Of alledrie de nummers van de ‘Warhead’ EP? (‘Warhead’, ‘Seven Gates Of Hell’ en ‘Lady Lust’? En dan nog de finale met drie absolute epics; ‘Black Metal’, ‘Witching Hour’ en ‘Countess Bathory’…als je nog energie overhad ná deze set begrijp je het niet. De power van dit trio is ongekend en ik hoop dat de erkenning voor Venom Inc wat groter zal worden na de festivals die ze deze zomer gaan doen (Bang Your Head, Wacken Open Air, Hellfest). Cronos is met ‘zijn’ Venom aan het verbleken en Venom Inc (met de main songwriter Mantas in de line up dus) verdient veel meer credits dan ze krijgen. Het tweede album en de opvolgende tour zal dit bewerkstelligen. Het publiek op Pitfest had het ook door; onthaalde en beloonde de band gepast. Topshow!!

En dit was Pitfest voor mij. Een festival dat ik zeker aanraad aan de mensen die eens naar iets nieuws willen gaan. Muzikaal gezien waarschijnlijk niet helemaal voor iedereen maar evengoed; je weet het pas als je er bent geweest.

Tekst: Winston Arntz
Foto’s : Ronald van de Baan