Live report: PitFest – Erica – zaterdag 25 mei 2019

Live report: PitFest – Erica – zaterdag 25 mei 2019.

Dit jaar ben ik maar één dag naar PitFest gegaan, alleen op de zaterdag. Je kunt niet alles hebben, maar één dagje PitFest is eigenlijk gewoon een must!

Natuurlijk weet ik de weg niet meer én heb ik dit jaar niet de beschikking over een nieuwe fancy pancy navigatiesysteem. Mijn geprinte Googlemaps versie stuurt mij door Duitsland, maar daar wordt ik niets wijzer van. Via m’n oude ‘Truus’ kan ik vanuit Hardenberg de weg wel vinden, daar kon ‘Truus’ namelijk pas de GPS oppikken. Hierdoor kwam ik om half twee binnen. Ik had dus The Flesh gemist en (op één nummer na) Hetze. Hier kan ik dus weinig over vertellen.

Bij het terrein aangekomen vergaapte ik me eerst aan de Dynamo Beetle die de ingang sierde. Eenmaal binnen viel m’n oog snel op de BloodshedFestbus, die dienst deed als entree voor de CrustBusStage. Voor een natje en een droogje werd ook goed gezorgd middels allerlei stands met Angusburgers, linksdraaiende thee, friet, deathmetalpizza , vegaburgers en allerlei biertjes en natuurlijk genoeg non-alcoholica! De merchandise tent zat bomvol met shirts, cd’s, platen, tapes, patches en weet ik wat nog meer. En zelfs voor een tattoo kon je op het terrein terecht! Ik sprak later op de dag nog een moeder, die met haar twaalf jarige zoon net van Sodom had genoten en een vader, die met zijn veertien jarige zoon van 1914 had genoten. Zoiets is toch geweldig! Zo zie je ook maar weer dat metal nog steeds echt niet dood is!

Nu naar het belangrijkste, de muziek! Zoals gezegd heb ik The Flesh gemist en zag ik van Hetze alleen het laatste nummer. In een volle CrustBusStage speelden een stel Vlaamse vrouwen hun hysterische punk. Ik kon er niet veel mee, maar gezien de drukte in de tent waren het er veel niet eens met mij.

Op naar de SkullCrusherStage waar Carnation aantrad. Ook dit zooitje ongeregeld komt uit België, maar tapt uit een volledig ander vaatje, namelijk death metal! En wat voor deathmetal…..OSDM! Ze hadden een extreem goede sound, dit kwam waarschijnlijk mede door de lompe Cathedral versterkers en monitoren die op het podium stonden. De rookmachines gaven een mooi effect, dit was ook wel nodig want een lichtshow rond twee uur in de middag komt natuurlijk niet uit de verf. Dit was een hele goede binnenkomer.

Daarna was het in rap tempo naar de PunkholStage waar het Nederlandse Teethgrinder haar opwachting maakte. De PunkholStage is iets kleiner dan de SkullCrusherStage (en de CrustBusStage is een tent van het kaliber kleine bruine kroeg). De PunkholStage was echter zo vol dat je het gevoel kreeg in een kleine zweterige bruine kroeg te staan. De gitarist had twee HM2 pedalen voor zich staan dus ik dacht dat ik extreem kon gaan genieten. Dat kon ik wel, maar één van die HM2’s was slechts als reserve er neergelegd, voor als de ander het zou begeven. Met vier man, waarvan er één alleen maar een microfoon vasthield, maakte men toch een volledige wall of sound! Kolere wat een herrie. De sludgecore/grindcore ging er in als zoete koek. Hier zag ik de eerste moshpit van de dag.

Daarna snel naar SkullCrusher want ik wil Wombbath natuurlijk niet missen. Deze Zweedse OSDM veteranen, wat zeur ik eigenlijk over OSDM, zij speelden OSDM toen het nog gewoon death metal heette! Jonny is ontzettend goed bij stem en de tent is behoorlijk vol, mede als je bedenkt dat Bloodbastard in de CrustBus speelt op dezelfde tijd. Enkele krakers die ten gehore worden gebracht zijn ‘Underneath The Rotten Soil’, ‘Weakest Flesh’ en ‘Born Of Filth’. Bij het laatstgenoemde nummer drukte niemand minder dan Anders Biazzi (van Gods Forsaken) op het knopje van z’n mobiel zodat het intro op precies de juiste tijd werd afgespeeld. Het geluid was perfect uitgebalanceerd, niet te hard, precies goed. Wat een gave show gaven de heren.

Natuurlijk heb ik ook even binnen gegluurd bij Bloodbastard die in de CrustBus speelden. Wat een vette sound hebben deze heren. Maar wat wil je, negen jaar geleden hebben ze de, bebloede, handdoek in de ring gegooid en zijn ze verder gegaan als Dead Loyalty en Dead Will Walk om nu speciaal voor PitFest een reünie aan te gaan. De tent was natuurlijk stampend vol. Met tuinbroeken aan en mombakken over het hoofd, doordrenkt met bloed, vuurt het drietal hun vuiligheid over ons heen. De HM2 raast als een malle en de OSDM druipt uit de speakers. Ook dit was een geweldig optreden.

Daarna kwamen de Tsjechen van Malignant Tumour het PunkHol onveilig maken. Pornstash speelde bas in deze op hol geslagen crustpunk band. Een beetje Motörhead on speed als je het mij vraagt. De tent stroomt dan ook goed vol. Het geluid staat zo hard, vooral de zang, dat ik het na een aantal nummers voor gezien houd. Ze houden er de moed goed in en ook het publiek gaat uit z’n dak.

Daarna hobbel ik weer naar SkullCrusher waar Dr. Living Dead z’n thrashmetal over ons heen uitstort. Als gimmick hebben ze allen een skull masker op, wat er mooi uit ziet, maar onpraktisch is. Vooral bij de zanger, hij zingt nogal eens lekker clean maar dit is bijna niet horen door dat masker. Het publiek deert het niet en de ene na de andere moshpit wordt begonnen. De tent zit ook behoorlijk vol, dit ondanks het optreden van Herder in de overvolle CrustBus.

Nu dus even Herder. Hun slogan is Herder is Harder. Maar na vandaag niet meer, dit is namelijk het laatste optreden van Herder en hierna is het over en uit. Hierdoor is de CrustBus ook afgeladen vol. Er staat een hele rij wachtenden voor de ingang, die er pas in mogen als er weer een aantal mensen naar buiten gaan. De band heeft zelf voor deze stage gekozen, ze mochten ook op een ander podium spelen, maar ze wilden hun afscheid bescheiden houden. Via mijn perspas kon ik toegang krijgen waardoor ik vanaf de zijkant van het podium de show kon volgen. Zo zeg, wat een vette show! Het geluid was goed en HARD! ‘Stamp or be Stamped’ breekt los en de tent gaat ook los. De band is op dreef. Dit is samen met Halshug (die toevallig ook in een overvolle CrustBus speelt) dé band van de dag. Wat Speelt Herder eigenlijk? Tja, het is sludge, het is stoner, het is dikke death metal! ‘Everlasting Hate’ komt voorbij en de tent schudt weer op z’n grondvesten. Ook bij ‘Stoned to Death’ ontploft de tent bijna. Er werd zelfs ‘ge-stagedived’, wat een heuse opgave is van een podium van amper 30 cm hoog. Herder gaf een waardig afscheid!

Vervolgens draafde Seein Red het podium van PunkHol op. Deze Nederlandse band speelt snelle, rauwe hardcore. Leuke band, niet echt mijn ding, maar ik bleef totdat ik hoorde dat ik me moest voorbereiden voor Asphyx.

Asphyx betrad het grootste, SkullCrusher, podium. Daar hoort zo’n band ook thuis. Een vaste waarde in OSDM land. Ze hadden een moddervet, hard geluid. Martin van Drunen heeft nog steeds een magistrale stem en behoort, samen met John Tardy van Obituary, tot de absolute top van death metal zangers. Zij zijn beiden gewoonweg de death metal koningen. De tent is vol, de hoofdjes schudden mooi met de maat mee. Enkele gespeelde krakers zijn ‘Wasteland of Terror’, ‘Death, The Brutal Way’, ‘Deathhammer’, en ‘Scorbutics’. Het blijft een geweldige band.

Daarna probeerde Raw Peace ons blij te maken in de CrustBus. Gelukkig vond het publiek het geweldig! Ik zou de crustcore kunnen waarderen, ware het niet dat het geluid zo afschuwelijk hard stond. Vooral de bas, die was totaal overstuurd en daar werd ik bijna misselijk van, zo hard. Er waren wel enorme moshpits gaande in de tent, in hoeverre die gigantisch kunnen zijn met ergens tussen de vijftig en honderd man publiek die er maximaal in die tent kunnen. Het publiek vond het gaaf en dat doet er toe. Wat ik vind is bijzaak.

Integrity speelde daarna het PunkHol plat met hun vette hardcore. Het geluid stond goed, het publiek kwam in grote getale en er ontstonden ook meerdere moshpits. Helaas kon ik het niet lang zien want ik moest naar de CrustBus omdat daar om veertien over zeven een surprise gig zou plaatsvinden en dat wilde ik niet missen.

En weer stond er een lange rij voor de ingang van de CrustBus. Welke band zou er op die vreemde tijd nou toch opdraven? Het was natuurlijk 1349! Oh nee die speelden om tien voor twee vanmiddag al (grapje, zij waren er helemaal niet, misschien een mooie surprise act voor volgend jaar?) Nee om veertien over zeven betrad 1914 het podium voor de tweede maal dit PitFest. Hadden ze vrijdag een reguliere set, nu hadden ze een speciale set. Ik was er vrijdag niet en de enige ‘vreemde’ nummers waren, dacht ik, ‘Beat The Bastards’ van The Exploited en ‘I Kill everything I Fuck’ van GG Allin. En dan is ‘Beat The Bastards’ nog net eens zo vreemd, want deze staat op hun album “The Blind Leading The Blind”. Deze show is ook geweldig! De zanger staat vanaf het eerste nummer tussen het publiek. Of hij staart apathisch voor zich uit, of hij staat als een halve maniak zijn teksten uit te braken vlak voor het publiek. De band speelt een soort van death/black metal met crust invloeden, maar ook met hardcore invloeden en doom en sludge stukjes! Dit optreden hoort ook tot de toppers van de dag. Om nu gelijk Herder, Halshug én 1914 dé bands van de dag te maken is misschien een beetje té, maar waarom ook eigenlijk niet?

Daarna hoor ik toch echt Slayer vanuit SkullCrusher, maar dit blijkt Criple Bastards te zijn. Die gitaarsound is toch echt wel “Divine Intervention” dat ik hoor. Dit samen met Mika Lutinen van Impaled Nazarene op zang….. ik kan slechtere bands opnoemen. Het bevalt me wel. Het publiek gaat ook los en weer heeft PitFest er een topact bij! Skitsystem betreedt het PunkHol en hun HM2 crustcore ragt als een malle. De tent is overvol. Het geluid is goed, hard. Het knalt de ballen uit je broek. Voor mij knalt het iets te heftig zo na zo’n heftige dag.

Sodom marcheert de SkullCrusherStage op. Hier volgt mijn setlist die ik opgeschreven heb. Kijk daar heb ik dat notitieboekje voor nodig. Iedereen maar lacherig doen, maar hoe moet ik al die details anders onthouden?

Agent Orange
Sodomy And Lust
Outbreak Of Evil
Partysan
The Saw Is The Law
Nuclear Winter
Blasphemer
Tired And Red
Remember The Fallen
Bombenhagel
Deutschland über Alles

De band en het publiek hadden er veel zin in. Er werd veel ge-headbanged, er waren veel moshpits en ook crowdsurfers vlogen bij bosjes over. Tom Angelripper bood nog een halve striptease na ‘The Saw Is The Law’. Menig vrouwenhart sloeg een paar slagen sneller. Of die vrouwen ook naar de oogarts moeten dat laat ik, heel verstandig, in het midden.

Na Sodom mocht Wolfbrigade aantreden in het PunkHol. De tent was afgeladen vol en ze hadden een vette sound, met hun agressieve crustpunk. Er werd volop ge-stagedived. Ik vond het wel even welletjes en heb even een aantal mensen gesproken. Dat moet je ook af en toe. Thanatos mocht na Sodom de SkullCrusher betreden. De band speelde uitermate strak. Stephan Gebédi was uiterst goed bij stem, hier en daar haalde hij zo hoog uit dat hij, volgens mij, solliciteerde naar een functie als zanger van Judas Priest, geweldig! Thanatos is en blijft een geweldige band, die na vijfendertig (!!!) jaar nog steeds haar mannetje staat.

Ik kreeg te horen dat de Denen van Halshug heel goed waren. Ik kende ze niet, maar was wel erg benieuwd. Zo hey, wat een vette D-beat/crust. Het was weer zo vol dat ik opnieuw niet normaal naar binnen kon, maar via via aan de zijkant van het podium belande. Wat een chaos zeg! Wel een goede chaos. De drie man had een ware wall of sound en het publiek werd compleet gek. Lampen, microfoons inclusief standaard en wat weet ik nog meer vlogen er door de lucht. Ook de nodige mensen, die dat lukten ondanks dat podium van 30 cm. Zeker ook een band van de dag notering waard. Op een gegeven moment stond ik zelfs op het podium om van allerlei zooi van het drumstel af te halen omdat de beste man anders nauwelijks kon drummen.

Als laatste zag ik het Tsjechische Gutalax en ik waande me in carnaval. De opblaaskrokodillen, strandballen, wc borstels, wc papier en confetti vloog door de lucht. Jan en alleman was verkleed de polonaise aan het doen. De band speelde hoempa metal, maar deden dat zeer vakkundig. De boel werd opgesierd door een zanger die het meest weghad van een ongesteld varken, qua stem dan natuurlijk hè! Een leuk feestje.

Van Bütcher heb ik alleen de soundcheck gezien, dat zat wel snor. Hetgeen ik hoorde was heavy metal op traditionele wijze. Voor mij was het tijd huiswaarts te gaan. Het was een lange en gave dag! Volgend jaar moet ik weer van de partij zijn want Henry Kane komt! Jonny Pettersson mag voor de derde keer op rij aantreden op dit prachtige festival. Het jaar erop zal hij wel met Ursinne komen. Verder zijn er voor 2020 al The Exploited, Fredag dan 13:e en Graceless bevestigd. Wat een geweldig festival is dit PitFest toch! Ik hoop dat het nog jaren gehouden mag worden.

Fotografie: Ronald van de Baan