Live report: Primordial / Marche Funebre / Turia – Willemeen Arnhem, 24-03-2017

Live report: Primordial / Marche Funebre / Turia – Willemeen Arnhem, 24-03-2017.

SoundForce Promotions haalt deze dag het Ierse gezelschap Primordial naar Willemeen Arnhem. De Ieren komen samen met Turia en het Belgische Marche Funebre. De Willemeen is vanavond uitverkocht en dat is niet gek aangezien dit een exclusieve show is voor Nederland.

De Willemeen is bij opener Turia al gezellig vol te noemen. Deze atmospheric black metal band maakt het vandaag extra grimmig. Enkel met wat kaarslicht en wat occulte snuisterijtjes op het podium brengen zij hun black metal aan de man. Met drie man (één vrouw) brengen zij een bak lawaai ten gehoor. Uiteraard is deze vorm al vrij lastig om live over te brengen, maar het slechte geluid maakt al gauw iets teveel een brij van het geheel. Het gekrijs van de vocalist komt helaas ook amper boven de muziek uit. Desondanks weten zij wel een beklemmende sfeer neer te zetten, welke hoort bij deze metal stroom.

Marche Funebre tapt uit een wat gangbaar vaatje dan Turia. Dit merk je ook meteen aan de respons van het het publiek, die duidelijk wel zin hebben in dit gezelschap. De band neigt meer naar de doom metal en ik vind het op de cleane zang na nog best goed klinken. De songs steken sterk in elkaar en ook qua energiekheid en uitstraling zit het goed op het podium. Een leuke opwarmer voor Primordial.

Helaas wordt de opwarming die door Marche Funebre gemaakt is teniet gedaan door het Keltisch gegalm als change over muziekje voor aanvang van Primordial. 5 minuten is leuk, maar het voelt al gauw als een uur. Maar goed, zodra zodra ‘Where Greater Men Has Fallen’ ingezet wordt is het Alan en co vergeven. Waar het geluid bij de voorgangers behoorlijk kut was lijkt het bij Primordial wel goed te zitten. Alan bezit de Willemeen meteen. Met zijn uitstraling, poses en geniale strot laat hij zijn een frontman van groot formaat te zijn. Uiteraard niet alle eer alleen aan de frontman. De rest van de band laat horen een goed geoliede machine te zijn die met gemak Willemeen plat walst. Een toffe show in een bomvolle Willemeen. De band geniet hier zichtbaar van en geeft duidelijk dat beetje extra vanavond.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan