Live report: Purtenance / Sepiroth / Hyban Draco – Popcentrale Dordrecht, 04-11-2018

Live report: Purtenance / Sepiroth / Hyban Draco – Popcentrale Dordrecht, 04-11-2018.

Op deze zonnige zondag vindt hoogstwaarschijnlijk het meest obscure undergroundconcert van Nederland in Dordrecht plaats en wel in de gezellige huiskamersfeer van de Popcentrale.

De Finse death metal cultband Purtenance, actief vanaf 1991(!), eigenlijk zelfs vanaf 1989, doet vandaag voor het eerst(!!) Nederland aan, als onderdeel van een anderhalve week durende Europese tour.
‘S middag’s trapt eerst hun toursupport Hyban Draco af, die uit een behoorlijk ander vaatje tapt. Deze Catalaanse black metalband is duidelijk zwaar geïnspireerd door het oude Dissection, inclusief regelmatig gitaartokkels als intermezzo’s binnen de nummers.

Er wordt strak gespeeld, flink sfeer gebouwd en de zanger klinkt ook precies als Jon Nodveidt klonk, met z’n midscreams. In tegenstelling tot tribute band Thulcandra vind ik deze echter niet krampachtig overkomen als Dissection kopie, maar dat kan ook komen doordat de composities het niveau van Dissection niet halen. Heel af en toe ontwaar ik nog een oldschool death metal riffje, maar dat mag geen naam hebben. De band heeft tijdens de show verder een goed geluid en oké lichtshow. Ik vond het een aardige opener, maar een band als dit mag zich, ook na vier albums, in creatief opzicht echt nog wel wat eigen smoelwerk aanmeten.

De tweede band van vanmiddag is doorbrekend Nederlands talent Sepiroth. Dit klinkt al meteen een heel stuk vetter! Deze heren en dame spelen brute, old school death metal, met een techy inslag. Net zoals deze zomer op het Stonehenge fest en als support van Incantation in dBs, leveren ze ook hier weer een stevig visitekaartje af! Brulboei Ben voert de band fanatiek aan met zijn vette, maar ook gevarieerde grunts, terwijl bassiste Sonia net zo agressief haar tonen de zaal in vuurt.
Deze band klinkt vet, strak en afwisselend, in het verlengde van een Suffocation met Dying Fetus, maar met meer melodie en af en toe wat catchy Death accenten. Met krakers als ‘The Epic Divide’, ‘Resolution 836′ en ’10 Day War’ bewijzen ze klaar te zijn voor grotere werk.

Hoogtepunt van de dag is hoe dan ook Purtenance uit het Finse Nokia. Begin jaren 90 ondergesneeuwd door het Zweedse death metal geweld, is de Finse death metal scene, eindelijk en zeer terecht, zich aan het revancheren. Dit zal vast te maken hebben met het succesvol toeren van Demilich en Hooded Menace. Daarnaast zijn de platen uit de jaren 90 heden ten dage zeer gewilde –en dure!- verzamelobjecten geworden.

Met hun debuutklassieker “Member of Immortal Damnation” als basis, begint de band met het outro ‘John’ van een tape als intro. Daarna komen de bandleden op en volgt er een nieuw intro, ditmaal gespeeld. Daarna knalt men de eerste track ‘Invocatio’ erin, het openingsnummer van de plaat “To Spread the Flame of Ancients” uit 2015. Dan breekt het moment aan waar het publiek vooral voor gekomen is, namelijk nummers van het debuut met “In the Misty Morning”. Dit wordt zelfs gevolgd door de demotrack ‘Cannibal Souls’ van de demo toen de band nog Purtenance Avulsion heette! Daarna springt de setlist telkens haasje over tussen nummers van het debuut en latere nummers.

Hun lome, midtempo death metal met gruizige sound valt bij het publiek zeer goed in de smaak, en ook al laat de drummer volgens kenners af en toe een steekje vallen, doet dit niets af aan een te gek optreden! Meer en meer wordt je de fascinerende eerie Findeath wereld ingezogen. Met de klassiekers ‘Deep Blue Darkness’, ‘Reality Isn’t Disappeared’, ‘The Lost Memories’, ‘A Dark Cloud Arises’ en afsluiter ‘Black Visions’ heeft dan ook niemand iets te klagen. Wat heet, het publiek wordt in euforie achtergelaten!

Dit mag zijn navolging wel krijgen op grotere podia van festivals! Netherlands Deathfest leest u mee?

Met speciale dank aan Danny van der Weck van https://dwimages.nl/ voor de foto’s.

Tekst: Maurice Egbers