Live report: Ram / Portrait / Trial – Merleyn Nijmegen, 13-02-2018

Live report: Ram / Portrait / Trial – Merleyn Nijmegen, 13-02-2018.

Op een doordeweekse dinsdag naar een metalconcert om de hoek. Best leuk en helemaal als het een avond is met veel bekenden. Het knusse Merleyn in de Nijmeegse binnenstad is het het kleine broertje van poppodium Doornroosje en hier treden acts op die nog net te klein zijn voor de grotere podia.

De aftrap was voor Trial, een band uit Zweden die vorig jaar het album “Motherless” als derde album uitbrachten. De muziek van Trial laat zich qua omschrijving aardig vangen in een mix tussen de oude Fates Warning, Iron Maiden met een vleugje Zweedse doom. Vooral de dik aangezette en soms net iet té hoge vocalen zorgen daarvoor. Merleyn was nog maar bescheiden gevuld en in het kleine half uurtje wist de band mij wel te vermaken, maar niet te overtuigen. Met name de drums waren wat rommelig en ook het gitaarspel van de twee gitaristen kon wel wat strakker naar mijn wens.

Portrait, ook uit Zweden, verraste mij met een prima plaat in 2017, “Burn The World” geheten. De band, onder aanvoering van klasse zanger Per Langsted, stuurt met die plaat wat meer weg van de Mercyful Fate stijl en beweegt zich meer richting Judas Priest en ik hoorde zelfs wat oude Agent Steel in de wat snellere nummers. Niet verkeerd dus! Portrait liet horen zich live ook goed ontwikkeld te hebben en kwam zekerder over als toen ik ze een paar jaar geleden op Keep It True in Duitsland zag. Wel wat jammer was het materiaalpech dat invalgitarist Rasmus overkwam; hij liep tot twee keer toe de kabel uit zijn effectpedaal. Overigens was ik zeer tevreden om te zien dat een fretloze basgitaar deze stijl van metal moeiteloos aan kan. Het heeft altijd net iets meer vind ik, net als een vette Rickenbacker sound dat ook heeft. Portrait speelde een goede show en had naast gitarist Rasmus nóg een gastmuzikant; drummer Johannes was ook een invalkracht. Wel jammer dat een band dan niet voltallig zo’n Europese club tour kan doen maar wel oké dat ze het toch doen voor het grotere goed.

RAM zag ik ook jaren geleden op het legendarische true metal festival Keep It True in Duitsland en ik vond er toen niet zo gek veel aan eigenlijk. En hoewel RAM technisch verreweg de strakste en beste band van de avond was; na een 40 minuten had ik het wel gezien en gehoord eigenlijk. De sound was goed, de inzet van muzikanten ook, de zanger leverde een goede prestatie, maar er mistte naar mijn smaak toch nog iets. En dat ligt in het feit dat de nummers niet echt blijven hangen. De stijl is onmiskenbaar als Judas Priest, Accept en Iron Maiden in een betonmolen gegoten zouden worden en je er nu een band mee zou maken en dat is gewoon een sterk bouwwerk te noemen. Maar die bands hebben toch wel een flink pak ankers geschreven en dat mis ik wel in de nummers van RAM.

Al met al; het was een leuke dinsdagavond in Merleyn en ik hoop dat er nog veel van dit soort metal avondjes mogen volgen. De agenda van Merleyn is hier te vinden: https://www.doornroosje.nl/?s=merleyn

Tekst: Winston Arntz