Live report: Raven / Hirax / Kill Ritual – De Verlichte Geest Roeselare, 07-06-2017

Live report: Raven / Hirax / Kill Ritual – De Verlichte Geest Roeselare, 07-06-2017.

Een concert meepikken in het midden van de week kan ook tof zijn! Vooral als er een band optreedt waarvan je meteen gek was toen je een eerste noot hoorde. Ik had grote verwachtingen voor deze avond, ook al was ik niet echt vertrouwd met de muziek van de twee ‘opwarmers’.

De mannen van het Amerikaanse Kill Ritual mochten de al talrijk opgekomen meute als eerste opwarmen. De band brengt thrash met een hoog melodieus gehalte. Op hun laatste album is een nieuwe zanger aangetrokken. David Reed Watson beschikt over een uiterst krachtige stem en de rest van het gezelschap weet ook hun stempel te drukken. In de korte set werd hoofdzakelijk getapt uit hun laatste album. ‘Just A Cut’, ‘Rise’ en ‘Karma Machine’ komen in een rotvaart voorbij. Alhoewel de band hun uiterste best doet, reageert het publiek eerder lauw. Onbekend is onbemind is hier duidelijk van toepassing lijkt me, want de band verdiende beter.

Uit Californië kwam de tweede opwarmer. Hirax bracht een mengeling van thrash en speed metal. Ik had hiervoor nog nooit nummers van deze band gehoord, maar vanaf de eerste noot stond ik mee te bangen en vloog mijn vuist in de lucht (in de andere had ik immers mijn fototoestel vast!). Deze heren weten hoe ze een feestje moeten bouwen en het publiek deelde duidelijk mijn mening. Vooral zanger Kato is een beest op het podium. Hij werd door de bandleden ook als ‘the black devil’ aangekondigd. Maar ook gitarist Lance en diens broer (?) Steve waren duidelijk in hun nopjes en bleken evenveel plezier te beleven als het publiek. Ze brachten een bloemlezing uit hun volledige oeuvre en het gaspedaal werd steevast hard ingedrukt. Er waren ook veel Hirax fans aanwezig in de zaal, want veel nummers werden gewoon meegebruld. Ikzelf heb me rot geamuseerd en was na de set drijfnat van het zweet! Als je weet dat mijn voorliefde uitgaat naar melodieuze rock, moet deze set gewoon fantastisch zijn geweest.

Maar ik was eigenlijk naar Roeselare afgezakt om mijn idolen van Raven nog eens aan het werk te zien. Vorig jaar op Graspop hadden ze me immers aangenaam verrast met een uiterst energieke set. De band vloog er meteen in met ‘Destroy All Monsters’ van hun laatste album “Extermination”. Maar daarna kon de pret niet op toen zowel ‘Hard Ride’ als ‘Hell Patrol’ uit hun debuut voorbij raasden. Hun succesvolste album “All For One” en het lang niet meer gespeelde ‘Hung, Drawn & Quartered’. De temperatuur van de zaal ging stilletjes aan naar het kookpunt. De fans van de eerste albums (waaronder ondergetekende) werden beloond met ‘Rock Until You Drop’ en ‘Faster Than The Speed Of Light’. De broers John en Marc Gallagher geven het beste van zichzelf en vooral de stem van John is nog steeds prima en kan de hoge gillen gemakkelijk aan. Marc is wat in gewicht bijgekomen, maar tijdens zijn gitaarsolo laat hij een breed scala aan geluiden ontsnappen. Hun drummer Joe Hasselvander is er echter niet bij, omdat de beste man een paar weken geleden een hartaanval heeft gehad. De drummer van Kill Ritual neemt plaats achter de drumkit en doet dit uitstekend.

Na het verpulverende duo ‘Mind Over Metal’ en ‘Don’t Need Your Money’ krijgen we wat rust door de bassolo van John en het rustiger ‘On and On’. Maar de basversterker van John houdt het echter voor bekeken en dus daarom verder zonder bas. Het geheel wordt ongewoon afgesloten met twee covers, ‘Roadhouse Blues’ van The Doors en de partytrack bij uitstek ‘Born To Be Wild’ doet de zaal uiteindelijk overkoken. De heren hebben in het verleden nog een EP uitgebracht waarop deze cover stond (in duet met Udo Dirkschneider). Hier bleek nog maar eens dat de oudjes nog niet met uitsterven bedreigd zijn en gerust de concurrentie met het jongere geweld aankunnen. Ik ging alvast met glimlach van ‘the Joker’ op mijn gezicht naar huis en zal dit concert niet snel vergeten.

Tekst en foto’s: Rik Bauters