Live report: Rhapsody / Beast in Black / Scarlet Aura – De Neushoorn Leeuwarden, 28-02-2018

Live report: Rhapsody / Beast in Black / Scarlet Aura – De Neushoorn Leeuwarden, 28-02-2018.

Op een woensdagavond moest ik een ijskoud Leeuwarden door om in de Neushoorn de reünie\afscheidstoernee van Rhapsody te gaan zien. De band was vergezeld door Beast in Black en Scarlet Aura. Scarlet Aura brengt popmetal met een zangeres die in rockstijl zingt. De band weet dat je als openingsact iets extra’s moet doen. Daarom komt de band op met carnavalsmaskers en de zangeres heeft een set levensgrote engelvleugels. De songs zijn heel simpel en erg mainstream. Ze zijn echter wel solide gespeeld en de zangeres is goed met een prettige stem. Het is daarmee geen slecht optreden, met uitzondering van de cover van ‘Zombie’, wat de band gewoon niet waar kan maken.

De tweede band, Beast in Black, brengt agressieve power metal met veel Judas Priest invloeden. Zoals het hoort is de band dan ook vol voor de leer en studs look gegaan. De band gaat er gelijk vol in met hun openingssong ‘Beast in Black’, behoorlijk uptempo en gedomineerd door de dubbele basdrum met goede riffs en veel keyboard. Over keyboards gesproken, in de songs van de band zitten heel veel goede keyboard melodieën. De band heeft echter geen keyboardspeler maar heeft een tape meelopen. Dit is jammer, ik heb het gevoel dat de songs nog veel sprekender worden met een live keyboardspeler. De zang is in ieder geval heel goed, de stem van de zanger Papadopoulos lijkt erg op Rob Halford, maar hoger. Daarnaast voorzien de gitaristen de songs van rauwe achtergrondzang. De setlist is een mengeling van Beast in Black en Battlebeast songs. Dat is logisch, aangezien de gitarist Anton Kabanen ook tot voor kort de belangrijkste songwriter van Battlebeast was. De rest van de songs geven je ook de klassieke metal ervaring, het is bijna jammer dat ik geen zwaard bij me heb. Het enige nummer dat me minder bevalt, is ‘Crazy, Mad, Insane’, dat veel te veel disco herbergt voor mijn smaak. Over de grote linie is hun set echter zeer geslaagd.

De hoofdact Rhapsody is niet voor niets een van de belangrijkste bands binnen de neoclassical power metal. Ze weten qua spel en podiumpresentatie moeiteloos boven de voorprogramma’s uit te stijgen. Het valt me ook op dat de zanger Fabio Lione live nog beter klinkt dan op de albums. Helaas is de afstelling van het geluid het gehele concert niet goed. De bas is veel te luid en Luca Turilli’s gitaarspel is vrijwel onhoorbaar. Desondanks zijn de songs majestueus in hun uitvoering. De eerste helft van de set is een greatest hits show, met songs als ‘Wisdom of the Kings’ en ‘Land of Immortals’. Na de drumsolo, die gelukkig wordt begeleid door een backingtrack, is de tweede helft de kans voor Fabio om te stralen. Hij zoekt de interactie met het publiek op en laat horen wat hij kan met de geslaagde cover ‘Time to Say Goodbye’. Tijdens de encore zingt hij zelfs minutenlang midden tussen het publiek. In een fantastische set is de ster van de avond Fabio Lione.

Tekst : Marcel Bergervoet