Live report: Sabaton – The Last Stand Tour – AFAS Live, 29-01-2017.

Live report: Sabaton Last Stand Tour – AFAS Live, 29-01-2017.

Twilight Force - AFAS Amsterdam - Livereviewer.comMeteen na hun grandioze show in 013 te Tilburg, werd bekend gemaakt dat de populaire Zweedse act naar de HMH zou komen. De fans moesten dus even geduld hebben voor het zover was. Maar de mannen hebben wel een weg weten te vinden naar een nog groter podium. De met oorlog doordrenkte metal doet het goed in Europa en vooral met Nederland hebben zij een goede band. Dit merk je onder meer aan het ondertussen al ‘kazige’ “Broek uit, op je hoofd” wat tijdens het hele optreden gescandeerd wordt. Maar goed, vanavond staan de heren in AFAS Live (naamsverandering HMH). Grappig is dat de t-shirts schijnbaar al vroeg gedrukt waren want overal staat nog HMH op de shirts bedrukt.

Het voorprogramma is ook prima in orde. Twilight Force staat met overtuiging hun power metal te brengen. Muzikaal vond ik het nogal een mix van Dragonforce en Gloryhammer. Helaas zijn die twee genoemden wel een stuk beter. Maar desalniettemin is het een leuke show. Met grappen en grollen die door het publiek zeer gewaardeerd wordt. Het publiek heeft er zin in. En aan het meezingen blijkt dat Twilight Force geen onbekende voor hen is.

Accept - AFAS Amsterdam - Livereviewer.comNu een band die mij eigenlijk deed afreizen naar Amsterdam. Accept is zo een band die je een keer gezien moet hebben in je leven. Vooral als je kijkt naar hun prachtige discography. Helaas was er altijd wel iets wat roet in het eten gooide. Ik had al genoeg over hun live-reputatie gehoord en vanavond was het dan zover. De band deed precies waar ik op hoopte. Met veel plezier en overtuiging, superstrak spelen. Wat een genot om naar die heren te kijken. Ondanks hun leeftijd gaan ze nog met gemak mee en hebben ze niks aan kracht en passie ingeboet. Heerlijke Duitse thrash van een hoogstaand niveau. ‘Leider keine UDO’ hoor ik de mensen denken. Eerlijk gezegd voldeed Mark meer dan prima. Iets minder kras in de stem was eigenlijk wel lekker. Accept is een band die gewoon meer dan prima presteert. De podiumpresentatie is meer dan voldoende en ook kwalitatief in spel blazen ze de boel omver. Helaas hebben ze in mijn ogen nooit de top bereikt die ze verdiend hebben. Als afscheid gaan ze nog even met de ballen tegen de muur. Een mooie show van Accept die zeker nog een tijdje zal blijven nadenderen.

Sabaton - AFAS Amsterdam - Livereviewer.comSabaton is zo een band die dubbele gevoelens opwekt in metalland. Naast alle lof en ladingen fans zijn er ook genoeg die reageren alsof je het over Nickelback hebt. Ik sta met mijn mooie voetjes in beide kampen. De show en enthousiasme zijn helemaal geweldig bij Sabaton. Joakim is een sterke frontman, ook al is die soms iets te flauw in zijn humor. Ze hebben een publiek dat voor ze door het vuur gaat. Kwalitatief staat het allemaal als een huis. De reden dat ik ook in het andere kamp zit, is dat ik hun muziek niet erg sterk vind. Het wordt in mijn gehoor al snel veel van hetzelfde. Uiteraard zit er hier en daar wel een uitschieter tussen, maar toch over het algemeen vind ik de songs vrij matig. Dit neemt niet weg dat, ondanks dat ik Accept (mijn eigen smaak) veel toffer vond, Sabaton heer en meester was in AFAS.

De band doet nu na het uitbrengen van “The Last Stand” eindelijk weer eens iets nieuws op het podium. De afgelopen drie keer in Nederland vond ik het nogal veel van hetzelfde worden. Joakim benoemd dit ook tijdens de show en ze hebben bewust nog wat extra showelementjes toegevoegd. Bij het tweede nummer staan er ineens allemaal Romeinen op het podium en Joakim heeft zelfs nog even een Spartaanse vechthelm opgezet. Dit ondersteund met pyro’s maakt het allemaal toch wel weer een spektakel van jewelste. Helaas waren de grote knallen die ze tijdens deze tour in hun show hebben, hier in AFAS niet toegestaan vanwege de veiligheid. Maar eerlijk gezegd liep de show ook zonder dat op rolletjes. Een minpuntje met Sabaton vind ik toch wel het “Broek uit, op je hoofd” gezanik vanuit het publiek. De eerste keer dat het gebeurde was het grappig en Joakim deed er leuk aan mee. De arme man zie je nu gewoon in tweestrijd staan op het podium. Ik heb het gevoel dat hij er spijt van heeft er aan meegewerkt te hebben in het verleden. Voor het publiek doet die aan het eind toch nog zijn broek even op het hoofd. Kunnen we dit de arme man alstublieft een volgende keer besparen. Zonder dat geneuzel is een Sabaton show ook een heerlijk feest.

Sabaton had AFAS vanavond niet uitverkocht, maar de band heeft laten zien dat ze op dit niveau met gemak meedraaien. Ik gok dat Sabaton het stokje gaat overnemen van bands zoals Iron Maiden, Metallica etc.. Een heel goed iets, want iets meer vernieuwing en verjonging is best wel nodig.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan