Live report: Samael – Metropool Hengelo, 11-05-2019

Live report: Samael – Metropool Hengelo, 11-05-2019.

Wie een avondje uit wil met fanatieke muzikanten die een topshow weggeven vol passie en goede muziek had naar de show van Samael moeten komen in Metropool Hengelo. Helaas is Samael niet meer zo populair blijkbaar en is men vergeten hoe enorm strak een concert van Vorphalack en zijn mannen wel niet is! De opkomst was ronduit beschamend en belabberd voor een band zoals het Zwitserse Samael. Er was uiteraard ook Graveland op dezelfde dag. Er zijn zoveel keuzes om heen te gaan, toch verdiend een muzikaal genie meer dan dit.

In de kleine zaal van Metropool met een capaciteit van 200 man staat niet echt veel volk als het Franse Hangmang’s Chair, na een te lang intro, eindelijk aan zijn show begint. Na een paar mooie missers op de vocalen dreigt de show een beetje in een fiasco te vallen. Echter weet de band zich staande te houden en begint hun sludge doom muzikaal vruchten af te werpen. Er staat deze avond iemand hen te filmen vanuit het publiek ( crew) en waarschijnlijk is dit de reden dat de band extra theatraal staat op het podium. Het voelt te gespeeld en zorgt ervoor dat ik niet in deze show kom. Muzikaal heeft de band zeker wel potentie, nu graag toch wat minder overdreven gedoe op het podium!

Hangman’s Chair – © Ronald van de Baan

Een band waar theatraal wel bij werkt is Samael. Vanaf het verblindende intro ( vanuit het donker een bouwlamp in de bakkus van je publiek flitsen) dendert de band meteen in het knallen van ‘Hegemony’! Na het indrukwekkende ‘Samael’ duikt men naar het album “Passage en brengt Rain ten gehore.

Vorphalack – © Ronald van de Baan

De band is goed op dreef en het geluid staat goed hard in de mix. Het enige klein minpuntje is dat de drumcomputer en het gedeelte “normale” drums niet even hard in de mix lijken te staan. Een kleine smet op een wat mij betreft meer dan prima geluid. Later hoor ik dat op andere plekken in de zaal het wat matiger is geweest. Geluk dan maar dat ik daar niet gestaan heb!

De blikvanger is toch wel frontman Vorphalack, de beste man is krachtig bij stem. Zijn vocalen blijven voor mij toch wel één van de fijnste om aan te horen. Hij bespeeld prima zijn instrument, maar toch vind ik hem indrukwekkender als hij die aan de kant zet en hij helemaal los kan gaan in zijn muziek!

Samael – © Ronald van de Baan

“Hegemony” ( 2017 Napalm Records ) blijkt live een stuk harder binnen te knallen. De live uitvoering van ‘Angel of Wrath’ heeft mij weer dit album doen opsnorren en rondjes laten draaien in mijn speler! Indrukwekkend spul!

Samael – © Ronald van de Baan

“Solar Soul” en “Lux Mundi” hebben dit jaar een remaster gehad via Napalm Records. Uiteraard komen daar nummers van terug in de set. Vooral titelnummer ‘Solar Soul’ komt extra lekker uit de verf.

“Push aside yesterday
Push aside tomorrow
The only time is now
What we got is today”

Het publiek wat aanwezig is deze avond verdiend wel even een applausje. Hun respons op de band was echt top. Dit werd ook dankbaar door de band opgenomen. Vorphalack en zijn mannen deden dan ook precies wat men hoort te doen om een top show neer te zetten.

Samael – © Ronald van de Baan

Ik heb mij geen moment verveeld. Maar goed hoe kan dat ook anders als er nummers zoals ‘Son of Earth’ van het magistrale “Ceremony of Opposites” wordt gespeeld! Een album dat uiteraard sterk in de setlist vertegenwoordigt is deze avond. Met ‘Black Supremacy, komt er een stevig eind aan de reguliere set. Uiteraard volgt er nog een encore. ‘Ceremony of Opposites’ ,’ Baphomet’s Throne’ en ‘My Saviour’ mogen de avond afsluiten.

Wat een show en wat jammer dat deze parel zo slecht bezocht werd.

Tekst en Fotografie: Ronald van de Baan