Live report: Schoonebeek Deathfest – J.C. De Goeroe Schoonebeek, 02-09-2017

Live report: Schoonebeek Deathfest – J.C. De Goeroe Schoonebeek, 02-09-2017.

De underground metal in Nederland leeft. Dit komt door mensen zoals Rai Wolters en Maik Reuvers. Rai kennen we uiteraard allemaal van Raw Skull Recordz  ( www.rawskullrekordz.org). Voor het mooie underground spul moet je zeker bij hem wezen. Dit jaar doen hij en Maik (ook organisator Pitfest) voor het eerst samen een festival in Schoonebeek. Schoonebeek Deathfest is totaal gewijd aan de OSDM. De bandnamen zullen bij  de meesten in de mainstream modus weinig tot niks zeggen. Maar in de scene zijn Fleshcrawl, Revel in Flesh, Grond, Lifeless zeker geen kleine jongens, om maar even vlug een greep uit de line-up te maken. Als vreemde eend in de bijt, tussen al het HM2 geweld, is de op het  laatst moment toegevoegde band Soulburn, die fungeert als co-headliner. Eigenlijk staan er geen slechte bands op deze eerste editie en dat alles voor een schappelijke prijs van 13,95.

Cold Blooded – Schoonebeek Deathfest by Livereviewer

Coldblooded uit Friesland is de eerste band die mag aantreden op het podium op het achterterrein van J.C.Goeroe. Een meer dan prima terrein dat aan alle voorzieningen voldoet voor zowel de bezoekers als de artiesten. Coldblooded volg ik al een tijdje en wat mij opvalt is dat elke keer dat ik ze zie weer gegroeid zijn in hun stijl en presentatie. De mannen doen niet aan poespas. Gewoon biertje erbij, peukje erbij en knallen maar. Leuke nummers en ik hoop binnenkort snel weer eens een release te zien van deze prima band.

Veel bands uit Germania vandaag en zo ook Carnal Tomb. De naam laat al weinig aan de verbeelding over voor wat wij mogen gaan aanhoren. Met een praktisch onleesbaar logo, zoals het blijkbaar hoort in deze tak van de metalwereld, gaan ze de strijd aan. Het publiek weet hun inzet prima te waarderen. De Berlijnse band draagt ook het typerend zaaggeluid. “Rotten Remains” is hun laatste wapenfeit voor zo snel ik het kan achterhalen. Met een lekker geluid en eindelijk een zonnetje erbij laten ze een prima indruk achter op mij. Leuke gasten die ik zeker vaker hoop te mogen aanschouwen. Je kunt kennismaken met hen via : https://carnaltomb.bandcamp.com/.

De tweede band uit Nederland is Dead Will Walk (ex Bloodbastard). Ik had nog nooit van deze mannen vernomen. Gelukkig is daar verandering in gekomen. Wellicht niet de beste band van deze editie, maar vermakelijk is het desalniettemin. Ze hebben in ieder geval een paar fanatiekelingen voor aan het hek staan, die het zeer kunnen waarderen dat de mannen zich in het zwee(d)t werken. De band heeft genoeg indruk achtergelaten dat ik nog even op zoek ga naar releases van hun hand.

Even een sidenote naast de bandbesprekingen. De organisatie heeft er voor gekozen om de bands op hun gemak te laten ombouwen. Dit geeft de mensen de tijd om even lekker bij te kletsen en dat komt gewoonweg het geluid ten goede!

Lifeless – Schoonebeek Deathfest 2017 by Livereviewer

Lifeless heb ik al een keer eerder mogen aanschouwen op Pitfest te Erica. De mannen maakten toen al een strakke indruk, ondanks de valse start met het geluid daar zo. Vandaag in Schoonebeek gaat het meteen los. Dat deze sympathieke Duitsers fans hebben moge duidelijk zijn aan de lading jaknikkers vooraan in de gelederen te zien. Een imposante band die met hun release “Occult Mastery” via FDA Records een dikke stempel heeft neergeknald. Het grooved als een malle en werkt zeer aanstekelijk op de nekspieren. Lifeless is één van de uitblinkers van de dag!

De volgende band op het strijdtoneel komt voor het eerst hun kunsten buiten Rusland vertonen. Grond heeft een meesterlijk debuut op hun conto: “Howling from the Deep”. Deze klassieker in wording is vandaag op een gelimiteerde release met bonustracks te verkrijgen aan de stand van Raw Skull Recordz. 50 stuks maar, dus echt iets voor de liefhebber/DM Hoarder. De mannen maken de “hype” waar en doen precies waar ik hoopte. Ondanks de geleende spullen ( vliegveld gedoe)  zetten zij een meer dan prima set neer. Ik denk dat meerdere mensen deze show tot één van de hoogtepunten van de dag zullen benoemen.

Revel in Flesh is samen op tour met headliner Freshcrawl. Geen slechte package, dus de heren van Schoonebeek hebben er goed aan gedaan deze twee toppers binnen te halen. Revel in Flesh heeft al een paar goede albums op hun naam staan en begint net als Fleshcrawl een begrip in de OSDM scene te worden.  Vooral hun laatste release “Emissary of all Plagues” mag niet in je OSDM-collectie missen. De band zet vanavond een lekker manikaal setje neer. De frontman heeft heerlijke markante uitspattingen en het publiek vreet al gauw uit zijn hand. Uiteraard wordt het feestje pas echt compleet met de UFO-cover ‘Doctor Doctor’. Kazig denkt u wellicht. Zoek het maar eens op! Geweldig feestnummer!

Revel in Flesh – Schoonebeek Deathfest – by Livereviewer
Soulburn – Schoonebeek Deathfest – by Livereviewer

Zoals ik al eerder zei komt nu de vreemde eend in den bijt, Soulburn. De band gevormd door Nederlandse grootheden Bob Bacghus, Eric Daniels , Remco Kreft en Twan van Geel. Zoals men weet neigen ze muzikaal meer richting de black metal, de 80’s stijl. Gehuld in de dichte rookmuur trekken de mannen van leer. Later sprak ik Bob en vroeg hem waarom al die rook.. Je bent niet zichtbaar voor het publiek. Hij legde uit dat zij dit nodig hebben om in de juiste sfeer te geraken. Wellicht jammer voor de foto’s, maar voor het publiek was het een mooi schouwspel. Twan doemt als enige nog eens uit de dikke mist op. Remco en Eric doen bijna mystiek aan met hun  schaduwspel! Muzikaal past het wellicht niet bij al het HM-2 geweld van vandaag, maar een frisse wind is het zeker. Een heerlijk vuige old school set die nog lang zal blijven heugen.

Het volprezen Fleshcrawl mag als laatste het strijdtoneel betreden. Deze Germanen maakten al vanaf hun debuut ”Descent into the Absurd” uit 1992 duidelijk tot één der groten van de OSDM te horen. Vanavond mogen ze dan zeker op een paar honderd man aanhang rekenen. Een mooie opkomst voor een eerste editie van Schoonebeek Deathfest. De bands gaat meteen vuig van start met het nummer ‘Flesh Bloody Flesh’ en de toon is meteen gezet. De haren in het publiek vliegen meteen in het rond. Wat volgt is een mooie greep uit de indrukwekkende discography van Fleshcrawl. Een uitmuntende headliner van deze editie.

Fleshcrawl Schoonebeek Death Fest by Livereviewer

Schoonebeek Deathfest heeft bewezen een ware must te zijn voor de ondergrond metal liefhebbers. Het festival voelt als één grote familie. Bands , fans, crew zijn hier allemaal voor één ding en dat is een goede dag hebben met toffe muziek en vooral gezelligheid ( en BIER).  Schoonebeek voldoet ruimschoots aan dit alles. Mocht je een keer willen proeven van hoe het hoort te zijn op een festival, kom dan 1 september 2018  richting Schoonebeek, dan is de tweede editie van dit kleine maar super festivalletje in Drenthe.

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan