Live report: Septicflesh / Krisiun / Incite / When Reason Collapse – P60 Amstelveen, 20-04-2019

Live report: Septicflesh / Krisiun / Incite / When Reason Collapse – P60 Amstelveen, 20-04-2019.

When Reasons Collapse is een jonge band uit Frankrijk. Als opener hebben ze te maken met een vrij klein publiek dat nog helemaal opgewarmd moet raken. Ze leggen er echter energie genoeg in en werken echt hard. Als ik ze bezig zie, heb ik het gevoel dat hun optreden echt heel goed zou kunnen klinken. Ik heb helaas echter geen flauw idee hoe het klinkt want alleen de drummer en de zangeres zijn hoorbaar. Er is met deze drums en grunts niets mis, maar dat is ook alles wat er te horen is. Wat zoekwerk op internet leert dat het een lekkere combinatie van deathcore met technical death metal invloeden is, dat deze band speelt. Ik hoop maar op een herkansing.

Groove metal band Incite van Cavalera-telg Richie heeft geen enkel probleem met onhoorbaarheid. Richie zelf brult er lekker op los. De ritmesectie Derek en Christopher leggen een basis neer waar je niet stil bij kunt blijven staan. Dan is er natuurlijk nog gitarist Dru. Hij heeft een redelijk uniek overstuurd geluid op zijn gitaar dat gelijk de aandacht trekt. Daarnaast zoekt hij regelmatig de grenzen op van wat hij kan. Het resultaat hiervan is gitaarspel met hier en daar wat onnauwkeurigheid, maar in ruil daarvoor veel opwinding. Daarnaast weet deze band hoe je een publiek moet opzwepen. Door voortdurend het publiek aan te sporen en veel in beweging te zijn, maken ze de sfeer die je hebben wil bij een lekker metalavondje. Misschien dat een tweede gitarist is wat ze nog missen, want verder hebben ze alles wat er nodig is om een grote liveband te worden.

Doordat Incite een grondig opgezweept publiek achterlaat, heeft Krisiun het makkelijk om de boel op gang te houden. Krisiun is een groep van drie broers uit Brazilië die death metal maken met veel blastbeats en een klein beetje thrash metal in hun muziek verwerkt, vooral op de latere albums. Vanaf de allereerste tonen laten ze ook merken niet meer dan drie personen nodig hebben. Drummer Max slingert de blastbeats strak en precies de zaal in, maar kan ook waar nodig zonder problemen overstappen op andere technieken. De gitarist, Moyses, speelt een spervuur aan herkenbare riffs, zonder de solo’s te vergeten en zanger/bassist Alex speelt zijn lompe maar strakke baspartij volledig in dienst van de gitaarpartij, wat wel zo handig is bij met name de solo’s met maar één gitaar. Deze band is gewoon een death metal machine waar je muren mee kunt slopen. Aangezien het Brazilianen zijn, blijf je in het blastbeat feest de groove voelen. Of het oude songs betreft, of songs van het nieuwe album “Scourge of the Enthroned”, zoals ‘Ravager’, het wordt strak en vol beleving neergezet. Daarnaast propt de band er ook nog even een eerbetoon aan Lemmy tussendoor, in de vorm van ‘Ace of Spades’. Voor mij is dit, op een avond vol goed optredende bands, de band van de avond.

S

Het geluid van Septicflesh draait om de combinaties van midtempo black/death metal songs met veel tremolo picking en veel keyboard, koor en extra instrumenten toegevoegd. In die zin lijken ze veel op Dimmu Borgir. In tegenstelling tot Dimmu Borgir heeft Septicflesh echter geen keyboardist, wat betekent dat ze voortdurend een backing track hebben spelen. Dit betekent helaas dat alle extra’s geen geïntegreerd geheel met de muziek zijn, maar een extra achtergrond. Helaas praten we hier echter over een deel van hun muziek die belangrijk is op de studio-opnamen.

Wat de muziek echter te kort komt, maakt de band goed met energie en het voortdurend betrekken van het publiek in het optreden. Het is ook niet zo dat de band niet goed speelt, ze brengen de songs strak en vet, met krachtige grunts. De extra instrumenten brengen echter op de studio opnames de melodie en dynamiek in de songs. Deze band zou live zo veel beter klinken met een keyboardist er bij, zeker omdat ze focussen op de laatste vier albums, die nogal symfonisch zijn. Het is echter een sympathieke band met een spraakzame frontman, die echter ook weet wanneer te gaan spelen, dus de gunfactor hebben ze. Daarom, en omdat ze gewoon goed spelen, was het geheel, ondanks de backingtracks en de materiaalpech aan het begin, een geslaagde en vermakelijke set. Als afsluiter laten ze nog even opnieuw horen met ‘Black Art’ dat hun mix van death metal en gotische donkerheid een heel geslaagde combinatie is die ze goed beheersen.

Tekst : Marcel Bergervoet