Live report: Skálmöld / Omnium Gatherum / Stam1na – P60 Amstelveen, 26-10-2017

Live report: Skálmöld / Omnium Gatherum / Stam1na – P60 Amstelveen, 26-10-2017.

Het voorprogramma van vanavond (van de zogeheten Arctic Circle Alliance Tour), Stam1na, is een Finse trash metalband met eighties punkinvloed in de zang. Qua geluid wijkt de band nogal af van de andere twee bands, ik was daarom benieuwd hoe ze bij het publiek zouden vallen. Gelukkig voor de band waren er echter vrij veel Finnen op deze avond afgekomen, waardoor er vanaf het begin veel enthousiasme voor de band is. De band zelf put spelplezier uit de (Finse) reacties van het publiek. Ook het strakke spel en hoge tempo van de songs slaan goed aan bij het publiek, waardoor de meesten veel plezier aan de band beleven. Persoonlijk vind ik de drums te eentonig, het tempo en de riffs van de meeste songs op elkaar lijken en de zang ook niet onderscheidend.

Omnium Gatherum begint sfeervol met een vooraf opgenomen intro, gevolgd door het nummer ‘Pit’, een uptempo song van het laatste album, waarna gelijk voor sfeer wordt gegaan met het mid tempo ‘Skyline’. Geholpen door goed geluid, zetten ze vervolgens een goede set neer terwijl de band gaandeweg steeds pakkender wordt. Tussendoor laat de zanger, Jukka Pelkonen, horen een heel aardige enthousiaste persoon te zijn. Hoewel de band een typisch voorbeeld van de Gotenburg death metal stijl is, is het duidelijk dat het wel allemaal goede en gevarieerde songs betreft.

De band laat voornamelijk songs van de laatste drie albums horen. Tegen het einde van de reguliere set worden nog en paar echte knallers als ‘Unknowing’ en ‘New World Shadows’ gespeeld, zodat de set op een hoogtepunt wordt afgesloten. Na een zeer kort afscheid, wordt nog snel een toegift ingezet, waarin de band nog eens heel goed laat horen waar het toe in staat is. Van begin tot eind een klasse optreden.

De avond wordt afgesloten door de IJslandse band Skálmöld. Dit is een Folk/Viking metal band, met teksten gebaseerd op IJslandse mythologie (in het IJslands). De zang is een combinatie van grunts met cleane samenzang. De muziek heeft veel folk melodieën en geharmoniseerde gitaren. Het resultaat is een nogal tweespaltige set waar vrolijk en boos elkaar afwisselen, maar daarom wel heel leuk is.

De band zelf speelt ongedwongen, zonder slordig te worden. Wat wel een beetje jammer is, is dat een gedeelte van de Finse bezoekers na Omnium Gatherum lijkt te zijn vertrokken, wat de zaal wat leger maakt. Het overgebleven publiek vermaakt zich echter best met deze best originele muziek. Je zou bijna zin krijgen ten strijde te trekken en na afloop de drinkhorens te vullen met bier. De band zet een set neer waar ieder bandlid inbreng heeft en tot het einde de aandacht vasthoudt.