Live report: Slayer / The Charm The Fury – 013 Tilburg, 21-06-2017

Live report: Slayer / The Charm The Fury – 013 Tilburg, 21-06-2017.

Slayer weet regelmatig Nederland te vinden en zo is het dit jaar ook niet anders. Aan het eind van de Europese tour doen de ouwe thrashers 013 in Tilburg nog even aan.

TCTFHet Amsterdamse The Charm The Fury mag deze avond het support verzorgen voor Slayer. De band is de laatste tijd goed bezig: ze hebben getekend bij Nuclear Blast en er zijn veel grote optredens op festivals zoals Download en Graspop. De keus van een metalcore band als support voor Slayer vind ik wel enigszins vreemd en het publiek loopt ook niet echt warm voor de band. Nu is dat ook niet echt nodig met de temperaturen in 013. Aan de band ligt het zeker niet. Die gaat furieus van start en frontvrouw Caroline Westendorp trekt toch wel alle aandacht naar zich toe. Nou ken ik The Charm The Fury alleen maar van de ruige vocalen, maar Caroline kan ook wel degelijk clean zingen. Voor mij is dat dan wel een aangename verrassing en afwisseling. Het beginnummer ‘Colorblind’ en afsluiter ‘Carte Blanche’ komen van het debuut “A Shade of My Former Self”, alles ertussenin komt van de nieuwe plaat “The Sick, Dumb & Happy”.

SlayerNa een ruime ombouwtijd is het dan de beurt aan de band waar het gros van het publiek uiteindelijk toch voor komt en dat is Slayer. De band komt op met het intro van “Repentless”, ‘Delusions of Saviour’ gevolgd door het titelnummer zelf. Na een aantal klassiekers in de vorm van onder andere ‘The Antichrist’ en ‘Mandatory Suicide’ en nog even een kort “thank you” van Tom Araya is het de beurt aan een aantal nummers van “Seasons in the Abyss”. Een behoorlijk deel van de set bestaat uit nummers van dit album aangevuld met redelijk veel nieuw materiaal en de nodige klassiekers. De band is in topvorm deze avond en ik moet zeggen dat ik ze in tijden niet zo goed heb gezien. Met name Tom is erg goed bij stem, maar laat ook wel weer veel over aan het publiek dat natuurlijk gretig (mee)zingt. Minpuntje vind ik altijd de plichtmatige cliché tekst tussen de nummers door, maar dat mag de pret niet echt drukken.

SlayerNa het wisselen van de backdrop van de cover van Repentless naar een groot Slayer-logo worden er nog even de nodige oudjes uit de kast getrokken. Alleen van het intro van ‘South of Heaven’ krijg ik, ondanks de hoge temperatuur in de zaal, al kippenvel. Na dan toch al een dik uur gespeeld te hebben, voor Slayer begrippen al vrij lang, verslapt de aandacht toch wel iets mede door de al eerder genoemde hoge temperaturen. Als afsluiter krijgen we dan toch het nummer dat niet mag ontbreken op de setlist, ‘Angel of Death’ en mag het publiek nog even flink uit zijn dak.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster