Live report: Soen / A Liquid Landscape / Hillsphere – Baroeg Rotterdam, 07-10-2018

Live report: Soen / A Liquid Landscape / Hillsphere – Baroeg Rotterdam, 07-10-2018.

Vrij vroeg (’s-middags) op een zonnige oktoberdag staat Soen met een aantal andere atmosferische prog(metal) bands geprogrammeerd.

Deze middag in Baroeg wordt geopend door Hillsphere, een jonge band die net hun eerste album “Clairvoyance” uit heeft. Voorspelbaar zitten de songs dan ook soms een beetje all over the place. Gelukkig is dat bij prog iets dat snel vergeven kan worden, zeker als de band hun muziek en presentatie op orde heeft. Ze beginnen dan ook geconcentreerd met een goed opgebouwde instrumental, waarna de zanger er bij komt om in de song ‘Our Physical Way of Speaking’ te laten horen dat hij zowel cleane als uncleane zang onder de knie heeft. Wat de band nog wel moet leren is om de flow van hun optreden in stand te houden. Na ieder nummer lieten ze de boel stil vallen om een wat onwennig praatje te maken. Ik snap dat je met een gestemde gitaar wil spelen, maar het is ook een kwestie van aanleren hoe je dit doet zonder de opgebouwde energie weg te laten vloeien. Desondanks was het een leuk optreden, met aan het eind van het optreden nog een heuse blastbeat, samen met de shouts van het eerste echte nummer één van de echte metal momenten. De band heeft sterke songs voor een debuterende band. Met iets meer focus in de muziek en het optreden en – persoonlijke smaak- iets meer heftige momenten, kan het echt wat worden met deze band.

De tweede band, A Liquid Landscape is meer een postrock band. Ze bouwen rustig hun soundscapes op, om vervolgens zo nu en dan meer los te barsten. Heeft dit te maken met metal? Totaal niet, maar het klinkt op zich lekker en de band weet het publiek van Baroeg te vermaken. De zanger, Fons Herder, heeft overigens een erg goede stem. Deze band heeft duidelijk meer ervaring en weten dan ook het verloop van hun optreden gesynchroniseerd te houden met het publiek. Als er dan wat gezegd gaat worden voelt het natuurlijk, waarna de band weer verder kan zonder opnieuw de band met het publiek op te moeten bouwen. Muzikaal is het allemaal erg vloeiend en sfeervol, wat ondersteund wordt door de keuze van Baroeg om de rookmachine de hele set op maximaal te zetten. Het is allemaal wat rustig voor Baroeg, maar het is een goede band die ook goed in de line up past.

Ondanks dat Soen een heel uur de gelegenheid had om de apparatuur en soundcheck op orde te krijgen, liep de band flinke vertraging op. Uiteindelijk bleek er een nieuwe versterker neergezet te moeten worden. Gelukkig was, toen de band eenmaal begon, het geluid dik in orde. Daarnaast is Soen een van die bands die het voor elkaar krijgt om ingewikkelde muziek geëmotioneerd en organisch te laten klinken. Het helpt natuurlijk dat frontman Joel duidelijk charisma heeft, op een introverte manier. Het belangrijkste echter is dat de band overduidelijk beleving met hun muziek heeft en er regelmatig helemaal in op gaat. Vanaf het begin zingt het publiek songs als ‘Canvas’ en ‘Sectarian’ helemaal mee, oplopend tot een climax met ‘Pluton’, waar de zanger het zingen een tijd aan het publiek overlaat.

Ondanks het feit dat dit de laatste show van de Lykaia tour is, heeft de band veel plezier in het optreden. Song na song worden goed afgewerkt en met beleving gebracht, maar helaas is het wel wat kort. Dat komt waarschijnlijk door de problemen vooraf. Natuurlijk is dat niet iets van het publiek er van weerhoudt een prog feestje te vieren. Met de toegift laat Soen nog even horen met zowel hard (Tabula Rasa) als zacht (Lucidity) als een vis in het water te zijn. Dit geldt voor de hele band, niet alleen de zanger , maar ook Martin Lopez met zijn fantastische drums, de groovende bas van Stefan Stenberg, multi instrumentalist Lars Ahlund en zeker ook nieuweling Cody Ford, met zowel krachtige als gevoelige leadgitaar. Laatstgenoemde heeft ook al bijgedragen aan het nieuwe album dat in februari te verwachten is. Op dit moment is Soen in ieder geval duidelijk een band in vorm.

Tekst : Marcel Bergervoet