Live report: Sólstafir / Myrkur – Neushoorn Leeuwarden, 18-11-2017

Spread the love

Live report: Sólstafir / Myrkur / Árstíðir – Neushoorn Leeuwarden, 18-11-2017.

Het gebeurt niet vaak dat ik voor een voorprogramma afreis naar een event. In het geval van deze avond reis ik zelfs naar het hoge Noorden af. Myrkur staat samen met Árstíðir als voorprogramma bij Solstafir. Ik ben net als velen ook door het Amalievirus getroffen. Dus met goede zin reis ik af naar Neushoorn.

Opener deze avond is Árstíðir. Deze mannen maken geen metal maar brengen zeer mooie luisterliedjes. Less is more tijdens deze show. Sommige metalheads worden er wel een beetje onrustig van dat je elk kuchje en zuchtje kan horen in de zaal. Het was een solide show en prima opener van deze avond.

Árstíðir

Amalie Bruun heeft met Myrkur zichzelf ook in de metalwereld in de spotlight gezet. Met haar tweede album “Maredidt” bewijst ze geen eendagsvlieg te zijn. Vanavond krijgen we meer de atmosferische kant voor onze kiezen. De kille black metal kant is het achtergeschoven kindje in deze setlist, maar dat gemis wordt ruimschoots goedgemaakt met solide spel en de klassieke zangstijl van Amalie. Door haar modelwerk weet zij hoe ze over het podium moet schrijden. Ze doet ook nog een poging tot gitaar spelen. Iets wat in mijn oren toch iets minder goed uit de verf komt. Omdat het nogal uitliep met de eerste set en ombouw kan Myrkur helaas niet de beloofde tijdsduur van de show waarmaken. Van mij had de band nog wel een paar nummers mogen doen. Ondanks dat geluidskwaliteit schommelde tussen redelijk tot goed, heb ik mij vermaakt met Myrkur en het mag duidelijk wezen dat zij toe is om als hoofdact op te treden! 20 januari gaan zij dit doen in Cloud Nine Utrecht met een speciale show!
Myrkur

Sólstafir heb ik laatste keer live gezien op Into The Grave een paar jaar terug. De band maakte toen een redelijke indruk op mij. Na de plotse roem werd de sfeer al gauw minder en werd drummer Guðmundur eruit gezet na jaren van goede vriendschap. Uiteraard is de muziek wat telt. Sólstafir heeft ondertussen een nog grotere naam in de scene gemaakt en het gaat de band voor de wind. Helaas vind ik ook vanavond weer dat de houding van vooral frontman Tryggvason te wensen overlaat. Hij ergert zich aan de omstandigheden op het podium, waar mijn inziens weinig mee mis was, en besluit maar om de ventilator omver te trappen. Vervolgens lijkt hij zich ook aan mensen in het publiek te ergeren. Ik vind de sfeer ineens toch best omgeslagen en besluit dan ook vroegtijdig huiswaarts te keren. De IJslandse band maakt mooie shoegaze black n roll metal, maar met name aan de uitstraling mag wat gedaan worden. Wellicht is het met de sfeer nog goed gekomen. Ik zal het nooit weten en ben afgereisd met in ieder geval een topshow van Árstíðir en Myrkur achter de kiezen!

sólstafir

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan