Live report: Sonata Arctica / Thunderstone / Striker – Tivoli Utrecht, 02-04-2017

Live report: Sonata Arctica / Thunderstone / Striker – Tivoli Utrecht, 02-04-2017.

Als we om kwart voor zeven bij Tivoli aankomen staat er al een behoorlijke rij mensen te wachten. De meeste mensen willen waarschijnlijk toch een mooi plekje vooraan hebben bij Sonata of komen al op tijd voor één van de twee voorprogramma’s. Het geheel speelt zich af in de bovenste regionen van Tivoli en wel in de Pandora zaal.

Als eerste band mag het Canadese Striker het podium betreden en de band doet dat ook gelijk goed: het geluid staat vanaf het eerste nummer goed en de heavy metal van de heren werkt zeer aanstekelijk op het publiek en de eerste haren wapperen al door de lucht. De heren hebben er zelf ook duidelijk zin in en drummer Adam heeft van begin tot eind een grote grijns op zijn smoel. Van het laatste album “Stand in the Fire”, dat begin vorig jaar uitkwam, worden ‘Locked In’, ‘Phoenix lights’, ‘Out For Blood’ en ‘Too Late’ gespeeld. Mooi om te zien en horen dat buiten zanger Dan alle andere bandleden hun steentje bijdragen aan de zang. De band zet een energiek optreden neer en het aanwezige publiek kan dat zeer zeker waarderen en laat dat ook duidelijk blijken. Afgesloten wordt er met ‘Fight For Your Life’ van “Armed To The Teeth”.

De volgende band is het Finse Thunderstone en we vroegen ons af waarom de naam ons zo bekend voorkwam. Welnu, de band heeft in 2007 meegedaan aan het Eurovisie Songfestival. Leuk detail is dat de zanger van Thunderstone zong in het achtergrondkoor bij Lordi het jaar daarvoor. De muziek ligt een beetje in het verlengde van het oude Sonata materiaal, met dien te verstande dat de zang van zanger Pasi een stuk ruiger is dan die van Tony. Gestart wordt er met ‘Veterans of the Apocalypse’ van het laatste album “Apocalypse Again” dat precies een jaar geleden uitkwam. Op een of andere manier maakt dit eerste nummer niet echt indruk op mij. Waarschijnlijk ligt dit aan het geluid en komt het nummer niet echt bij me binnen. Bij het tweede nummer en derde nummer ben ik echter wel over de streep. Bij het nummer ‘Weak’ gaat het licht uit en wordt gevraagd de telefoons of aanstekers aan te doen. Dit geeft een mooi gezicht dat past bij het gevoelige nummer. Net als bij de vorige band doen bij Thunderstone ook alle andere bandleden een duit in het zakje qua zang. Het slotakkoord is er in de vorm van ‘Until We Touch the Burning Sun’.

Sonata ArcticaNa zo’n 20 minuten ombouwtijd is het dan de beurt aan het Finse Sonata Arctica. De nieuwe plaat “The Ninth Hour” is sinds oktober vorig jaar uit en de band heeft besloten om te beginnen met twee nummers van dit album, te weten ‘Closer to an Animal’ en ‘Life’. Wat meteen opvalt is dat Tony goed bij stem is en deze nieuwe nummers gaan hem live al goed af. Vervolgens krijgen we ‘The Wolves Die Young’ en ‘In Black and White’. Waar het publiek de vorige concerten nog mocht kiezen tussen ‘Shamandalie’, ‘The Misery’ en ‘Tallulah’ staat nu ‘Tallulah’ vast op de setlist, waarschijnlijk omdat er toch veel gekozen werd voor dit nummer.

Na ‘Fairytale’ krijgen we de klassieker ‘FullMoon’ die door het publiek luidkeels wordt meegezongen. Waar bij de vorige toer het album “Ecliptica” integraal werd gespeeld laat de band het voor wat betreft dit album helaas bij alleen dit nummer. Na ‘Abandoned, Pleased, Brainwashed, Exploited’ volgen er weer twee nieuwe nummers. Gitarist Elias leek vorig jaar in 013 wat afwezig tijdens het optreden, maar speelt dit keer met veel overgave zijn gitaarpartijen. Toetsenist Henrik blijft zoals meestal redelijk koeltjes op zijn bordes staan en komt enkel bij een paar nummers naar voren. Bij bassist Pasi straalt de spelvreugde er zoals altijd af en Tony is en blijft de aanjager van de band. Hij neemt tussen sommige nummers ruim de tijd om een praatje te maken en contact te zoeken met het publiek vooraan.

Sonata ArcticaDe nieuwe nummers worden trouwens door het voornamelijk jonge publiek net zo makkelijk meegezongen als de oudere nummers. De band verlaat het podium om na een luid geschreeuw terug te komen voor de encore. Tony doet nog even een woordje over live muziek in het algemeen en dat dankzij de fans, die tickets ,cd’s en merch kopen, bands dit kunnen blijven doen. Hij moedigt mensen dan ook aan om live muziek te bezoeken in welke vorm dan ook. Na dit verhaal zet hij ‘I Have a Right’ in en benadrukt hij nog even dat hij vandaag goed bij stem is. Mensen die Sonata vaker hebben gezien weten inmiddels wat de afsluiter is. ‘Don’t Say a Word’ wordt nog even luidkeels meegezongen waarna we de onvermijdelijke Vodka song krijgen. Het publiek mag nog even laten horen of ze nog stem over hebben en wordt in drieën verdeeld en mag luidkeels Vodka schreeuwen.

Aan alles komt een einde en zo ook aan deze avond. De setting van een band van dit kaliber in de kleine zaal en het niveau van beide voorprogramma’s draagt eraan bij dat dit optreden er eentje is om bij te schrijven in het rijtje om niet snel te vergeten.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster