Live report: Sonata Arctica / Twilight Force – 013 Tilburg, 14-10-2016

Live report: Sonata Arctica / Twilight Force – 013 Tilburg, 14-10-2016.

Vrijdagmiddag zijn we al vroeg vertrokken, maar door het nodige oponthoud komen we rond half acht pas aan in Tilburg. Twilight Force moet gaan spelen om acht uur, dus nog even snel de inwendige mens verzorgd. Toen we de kleine zaal van 013 in kwamen stond deze al behoorlijk vol en blijkbaar komen er niet veel mensen voor alleen de hoofdact.

20161008_mk_twilight-force00007Om strak acht uur betreden de Zweden van Twilight Force het podium en al snel wordt duidelijk dat de band zelf ook een behoorlijke fanschare heeft opgetrommeld voor dit optreden. De heren zijn gehuld in LARP kostuums: capes, met of zonder capuchon, en de beide gitaristen hebben een zwarte doek voor hun mond waarbij gitarist Aerendir ook een soort van elf oren heeft. De power metal die ze maken wordt ook wel adventure metal genoemd. Begonnen wordt er met ‘Battle of Arcane Might’ van de nieuwe langspeler “Heroes of Mighty Magic” die een paar maanden geleden uitkwam. De band bestaat pas sinds 2011 en de setlist bestaat dan ook uit een mix van nummers van dit laatste album en hun debuut “Tales of Ancient Prophecies”. Voor de band is het heerlijk dat ze voor een volle zaal staan te spelen waar dat bij voorprogramma’s nog wel eens anders is. Jammer genoeg is zanger Chrileon wat slecht bij stem en hij verontschuldigt zich daar ook voor. Het publiek moet hem daar maar in bijstaan en dat is niet tegen dovemansoren gezegd, het publiek laat goed van zich horen. Met de ‘Power of the Ancient Force’ wordt dit meer dan degelijke optreden afgesloten.

20161008_mk_sonata-arctica00002Na zo’n 20 minuten ombouwtijd is het dan de beurt aan het Finse Sonata Arctica. De nieuwe plaat “The Ninth Hour” is nog maar net uit, maar de band besluit toch om te beginnen met twee nummers van dit album te weten ‘Closer to an Animal’ en ‘Life’. Wat meteen opvalt is dat Tony enorm goed bij stem is en deze nieuwe nummers gaan hem live al goed af. Vervolgens krijgen we ‘The Wolves Die Young’ en ‘In Black and White’. Daarna mag het publiek kiezen tussen de nummers ‘Shamandalie’, ‘The Misery’ of ‘Tallulah’ en wordt er gekozen voor de laatste.

20161008_mk_sonata-arctica00006Daarna volgen er weer twee nieuwe nummers met daartussen de klassieker ‘FullMoon’ die door het publiek luidkeels wordt meegezongen. Waar bij de vorige toer het album “Ecliptica” integraal werd gespeeld laat de band het voor wat betreft dit album helaas bij alleen dit nummer.
Gitarist Elias lijkt wat afwezig tijdens dit optreden en ook toetsenist Henrik blijft koeltjes op zijn bordes staan. Bij bassist Pasi straalt de spelvreugde er juist af en Tony is en blijft de aanjager van de band. Hij neemt ruim de tijd tussen sommige nummers om een praatje te maken. Hij vertelt dat dit het 1999ste optreden is samen met drummer Tommy en dat tijdens het optreden morgen nummer 2000 wordt gevierd, wat volgt door een aaaaaah van het publiek. Vervolgens grapt hij dat er morgen helemaal geen optreden is.

Tussen de twee nummers van “Winterheart’s Guild” te weten ‘Abandoned, Pleased, Brainwashed, Exploited’ en ‘The Ruins of My Life’ krijgen we wederom een nieuw nummer in de vorm van ‘We Are What We Are’. De nieuwe nummers worden trouwens door het voornamelijk jonge publiek vooraan net zo makkelijk meegezongen als de oudere nummers. De band verlaat het podium om na een luid geschreeuw terug te komen voor de encore. Tony doet nog even een woordje over live muziek in het algemeen en dat dankzij de fans die tickets ,cd’s en merch kopen bands dit kunnen blijven doen. Hij moedigt mensen dan ook aan om live muziek te bezoeken in welke vorm dan ook.

20161008_mk_sonata-arctica00015Na dit verhaal zet hij ‘I Have a Right’ in en benadrukt hij nog even dat hij vandaag ontzettend goed bij stem is. Mensen die Sonata vaker hebben gezien weten inmiddels wat de afsluiter is. ‘Don’t Say a Word’ wordt nog even luidkeels meegezongen waarna we de onvermijdelijke Vodka song krijgen. Het publiek mag nog even laten horen of ze nog stem over hebben en wordt in drieën verdeeld en mag luidkeels Vodka schreeuwen, met een lichte overwinning voor de linkerkant.

Aan alles komt een einde en zo ook aan deze avond. De setting van een band van dit kaliber in de kleine zaal draagt eraan bij dat dit optreden er eentje is om bij te schrijven in het rijtje om niet te vergeten.

Tekst en foto’s : Marcel Klaster