Live report: Sons of Apollo – Neushoorn Leeuwarden, 18-06-2018

Live report: Sons of Apollo – Neushoorn Leeuwarden, 18-06-2018.

Sons Of Apollo is de nieuwe prog supergroep met onder meer gitaarvirtuoos Ron Thal en drumlegende Mike Portnoy. Voeg daar Jeff Scott Soto, Derek Sherinian en Billy Sheehan aan toe en dan kan het op papier al niet mis gaan. Via Century Media brachten zij al het voortreffelijke debuut “Psychotic Symphony” uit in 2017. Nu een jaar later gaan de mannen ook op tour door Europa. Hun spot op Dynamo Metalfestival is helaas gecanceld. Gelukkig komen de heren in het najaar op  5 oktober headlinen op ProgPower EU te  Baarlo. Een dag eerder staan zij in Zoetermeer bij Cultuurpodium De Boerderij. Gelukkig was ik bij de eerste show van de mannen aanwezig op Nederlandse bodem. Deze show was in Neushoorn te Leeuwarden.

Als opener speelt vanavond Devault. Muzikaal zet ik ze weg als een Dream Theater light. Speltechnisch zat het zeker wel goed. Maar ook de podiumpresentatie hoort bij een show. Dit is wel een puntje waar nog aan gewerkt mag worden. Het is ondanks de goede nummers, best saai om naar te kijken. Voor de rest een prima opener, die voldoet aan wat je als opener bij een Sons of Apollo gig mag verwachten.

Op deze warme zomerdag heeft Neushoorn gelukkig wel de airco op orde. Sons of Apollo heeft gelukkig genoeg volk aangetrokken en het balkon wordt ook snel toegankelijk gemaakt voor het publiek. De mensen komen voor een kwalitatief avondje progrock / metal en dat is precies wat de mensen krijgen. Iedere muzikant krijgt ruimschoots zijn soloplek binnen de goede show. De double neck bass-solo en de synthersizersolo zijn beiden zeer knap uitgevoerd. Het haalt helaas ook de vaart uit de verdere imposante show. De doorgewinterde veteranen kennen de klappen van de zweep en zowel Thal als Soto bespelen het publiek zoals alleen “grote” Amerikanen dat kunnen. Er wordt veel gelachen en er wordt zelfs hier en daar nog een traantje weggepinkt. Bijvoorbeeld bij de Queen Cover ‘Save Me’, die deze avond wordt opgedragen aan Vinnie Paul die helaas een paar dagen ervoor is overleden. Doch zijn het de stevige nummers die het ware feest maken. Gaaf om te zien hoe Ron Thal tekeer gaat op zijn Double Neck en een Mike Portnoy die zo strak als een tiet zit te drummen. Onderling is er veel plezier op het podium. Dit werkt door op het publiek. Zowel publiek als band maken er een onvergetelijke avond van. Ik vergeet vast nog een paar momenten, maar emoties namen de overhand na het overlijden van een familielid en is de reden van het wat later online komen van dit stuk.

Uitschieters deze avond zijn toch wel de singles ‘Signs of the Time’ en ‘Coming Home’. Voor Dynamo Metalfest-gangers zal het een gemis wezen dat Sons of Apollo heeft moeten cancellen. Zij worden die dag vervangen door VUUR, de band van Anneke van Giersbergen.

Fotografie: Jeroen Gest