Live report: Soulfly / Diggeth – Patronaat Haarlem, 26-06-2018

Live report: Soulfly / Diggeth – Patronaat Haarlem, 26-06-2018.

Twintig jaar na uitbrengen van hun debuutalbum komt Soulfly het Patronaat op zijn kop zetten. De band levert ook al twintig jaar tribal metal die uitermate geschikt is om live bij uit je dak te gaan. Dit betekent dat ondanks stralend weer op een doordeweekse dag behoorlijk wat publiek op komt dagen.

Om het publiek op te warmen mag het Achterhoekse Diggeth aan de bak. Deze driemansformatie geeft je recht toe recht aan metal uit het vaatje van Motörhead. Daar is niets mis mee, zeker niet als het recht uit het hart komt. Ze zoeken in ieder geval voortdurend de interactie met het publiek op. Als je strak speelt, wat deze band zeker doet, zijn lichte aanmoedigingen ook meer dan voldoende om de massa mee te krijgen. De combinatie van goed geluid en een driemansformatie zorgde er ook voor dat alle elementen van de muziek goed hoorbaar waren.

De hoofdact Soulfly had in ieder geval geen enkele moeite om vanaf de eerste seconde hun energie op het publiek over te brengen. De frontman, Max Cavalera, was ook duidelijk zichtbaar in een hele goede bui. Het is ook heel duidelijk dat Max echt dol is op mensen. Hij gaat duidelijk heel warm om met de bandleden en alle anderen rondom het podium. Ook geniet hij zichtbaar van het spel van de andere muzikanten. Hoewel een band van dit formaat het niet nodig heeft, hebben ze dus heel duidelijk ladingen gunfactor. Gunfactor of niet, het concert is een groot springfeest. Hiervoor heeft de band het niet nodig om puur op fanfavorieten te draaien, Soulfy voegt diverse weinig gespeelde songs toe om het interessant te houden. Dat wil niet zeggen dat je songs als ‘Eye for an Eye’ of ‘Back to the Primitive’ hoeft te missen.

Wat wel jammer is, er worden deze avond geen Sepultura songs gespeeld, ondanks dat Soulfly dat regelmatig doet. Een Nailbomb cover (Wasting Away) wordt wel gespeeld. Daarnaast mag kleinzoon Roki Cavalera het Napalm Death epos ‘You Suffer’ vertolken, geen Soulfly concert natuurlijk zonder wat familieparticipatie. Aan het einde van het concert krijgt leadgitarist Marc Rizzo uitgebreid zijn kans om zijn kunnen en zijn voorliefde voor metal grootheden te tonen. Als hij ‘The Trooper’ inzet pakt zelfs de bassist zijn kans om een Harris imitatie neer te zetten. Ondanks het ontbreken van een toegift zijn er weinig band die zo’n opzwepend concert kunnen brengen als Soulfly. Het is altijd een belevenis, ook deze keer.

Tekst : Marcel Bergervoet