Live report: Spell / The Dutch Duke – dB’s Utrecht, 12-03-2018

Live report: Spell / The Dutch Duke – dB’s Utrecht, 12-03-2018.

Op deze maandagavond, na een weekend waarin maar liefst Trivium, Sepultura, Cannibal Corpse, Memoriam, Fortress Fest en Warbyfest over het gehele land verspreid, metalavonden van hoge kwaliteit vulden, kon er in het immer gezellige dB’s nog nagenoten worden van bands in het meer traditionele heavy metal genre. Aangezien ondergetekende al even in de oldschool heavy metal sfeer zit door het nieuwe Judas Priest album, sluit dit programma prima aan.

First up was voorprogramma The Dutch Duke. Ik kende de bandnaam wel maar had deze band nog niet gehoord. Wat we kregen te zien was een jongehondenband van tiener & twintigers die enthousiast muziek speelden, in juíst bijna de oudste stijl in het genre, namelijk a la Motörhead. Energiek en vol plezier werd vloeiend de heavy rock n’ roll gebracht zoals het grote voorbeeld jarenlang deed. Zelf doen ze dit ook al een aantal jaren, aangezien in 2015 al de debuut EP “Seavus Umbra” uitkwam.
Met de cover ‘Ace of Spades’ werd de tribute gebracht en het publiek (met in gedachte Lemmy) zag dat het goed was.

Het Canadese Spell was mij tot dusver volkomen onbekend. Met een podium ingericht met wat huiskamerinterieur en walmende wierook, leek het alsof er een stonerband aan ging treden. Dat bleek een veel te beperkte indruk. Deze, eveneens powertrio, band speelde geen psychedelische rock met galm o.i.d. maar een veelzijdige, rockende vorm van metal, uitwaaierend van sfeervol, technisch a la Rush, tot aan traditioneel a la Black Sabbath, met een vleugje Judas Priest. Ook de zang had een licht Geddy Lee gehalte. Zoals elke Canadese band, musiceerde ook deze band op hoog niveau en incorporeerde alle invloeden op een heel natuurlijke en enthousiaste wijze.
Deze band is een pareltje in dit genre welke een veel groter podium verdient en heel goed zou passen op bijvoorbeeld Roadburn! Mooi om deze band nog van dichtbij mee te kunnen maken nu ze nog onbekend zijn, maar dat gaat zeker veranderen. This band is destined for greatness!

Goeie bands, met een goed geluid en een mooie lichtshow, in een prima underground sfeertje. Kortom, dit was een uitstekende maandagavond.

Tekst en video’s: Maurice Egbers
Foto header: Rutger van den Hoofdakker