Live report: Spoil Engine / MagnaCult / Start/Over – Podium Duijcker, 20-10-2017

Live report: Spoil Engine / MagnaCult / Start/Over – Podium Duijcker, 20-10-2017.

In een helaas vrijwel ongevuld Duijcker was een vrij jonge line-up van Start/Over, MagnaCult en Spoil Engine geprogrammeerd. Nu zijn dit geen heel erg grote namen, maar aangezien het een mooie vrijdagavond was, zou met wat meer promotie de Duijcker best voller kunnen zijn. Nu moesten de bands hun enthousiasme om te spelen opbrengen voor een 25-koppig publiek.

Het echt heel jonge Start/Over begon in ieder geval enthousiast, maar werd echter vanaf het begin geplaagd door technische problemen met de gitaar van één van de gitaristen. Na twee songs besloten ze dan ook dat ze hun djentcore niet naar behoren konden spelen en stopten om de zaalcrew en de gitarist de kans te geven de gitaar te repareren.. De tijd werd gevuld met een poging tot stand up met publieksparticipatie. Toen de gitaar gerepareerd was, was er helaas nog maar tijd voor één song. Ze deden hun uiterste best op deze song, maar helaas was hun optreden in het water gevallen, erg jammer voor een beginnende band om mee te maken. Ze leken het echter mee te willen nemen als leerervaring voor de toekomst.

Tijdens de ombouw bleken we echter onaangenaam verrast te worden doordat er (Nederlandstalige) rap gedraaid werd. Duijcker, houdt rekening met je publiek! Met MagnaCult kregen we vervolgens een goed op elkaar ingespeelde band te horen, die duidelijk op het podium thuishoort, publiek of geen publiek. De band speelt death metal met trash en wat metalcore invloeden. De zanger heeft een krachtige grunt en een zeer overtuigde uitstraling. Dit alles leidt tot een enthousiast headbangend publiek dat zelfs een moshpitje bouwt. De energieke bravoure die de band uitstraalt wordt door de pakkende drums en lekkere solo’s versterkt. Songs als ‘Liberate’ en ‘Trash’ laten in ieder geval horen dat de band niet onderdoet voor grotere moderne death metal bands.

De headliner Spoil Engine is duidelijk een band die naam voor zichzelf aan het maken is. Een combinatie van professionaliteit, jeugdig enthousiasme en gedrevenheid zorgt voor een strakke set. De hele band maakt contact met het publiek, maar vooral de zangeres Iris Goessens zweept het publiek op met een intense performance en aanmoedigingen (ik wil een moshpit al is het maar tien man). Zelfs aan haar opmerking ‘ik wil een crowdsurfer zien’ werd voldaan, knap met een lege zaal. De band startte met ‘Doomed to Die’, een bekender nummer dat opgebouwd is uit metalcore screams en een melodieus gezongen refrein over een mix van metalcore en trash riffs dat de toon zette voor de rest van de set. De rest van de avond krijgen we intens gespeelde en gezongen uptempo metalcore met thrash invloeden en melodieuze solo’s voorgeschoteld. Songs als ‘Stormsleeper’ en ‘Disconnect’ laten horen en zien dat Spoil Engine een moderne metal band is met een goede live performance en de potentie om groter te groeien.