Live-Report: Stonehenge Festival – 20th Anniversary

26 – 07 – 2014           Stonehenge Festival bij De Buze, Steenwijk

Het is weer eind juli, dus een mooi tijdstip voor een van de gezelligste festivals in Nederland: Stonehenge! Dit jaar is de 20e editie van het festival en daarom pakt men extra uit met een groot podium als main stage en doet het aloude hoofdpodium dienst als tweede podium. Met zo’n 1500 verkochte kaarten, waar normaal het festival tot zo’n 600-700 gaat, is het festival uitverkocht en belooft het een gezellig dagje te worden. En dat midden in een woonwijk, naast een kerkje. Wat moet de buurt genoten hebben!

1425608_601596926570953_335844782_n

Stonehenge Festival 20th AnniversaryHet jong ogende Illusionless mag het festival aftrappen op het voormalige hoofdpodium.
Deze jongens hebben de recente editie van de Metal Battle gewonnen en het is meteen duidelijk waarom. Als een stel geroutineerde rotten verwelkomen ze de eerste bezoekers met hun stevige bak death metal dat af en toe snippers van prog en black metal toont. Ondanks de relatieve vroegte staat er al redelijk veel volk voor het podium goedkeurend mee te knikken. Een fijn begin van de dag.

Stonehenge Festival 20th AnniversaryVervolgens wordt het hoofdpodium geopend door Anarchos dat last-minute Antropomorphia vervangt wegens een gebroken pols van een van de gitaristen. De band brengt een lekker log geluid en is meteen een beetje een ijkpunt voor het geluid van het hoofdpodium, wat best hard kan. De band weet ook prima het gaspedaal te vinden en lijkt af en toe leentjebuur te spelen bij een band als Bolt Thrower. De band leek niet altijd even strak te spelen, maar voor een last-minute additie deden ze het verdomd knap.

Stonehenge Festival 20th AnniversaryDat het festival nu écht goed begint wordt wel duidelijk wanneer Bodyfarm het kleine podium betreedt. Na een onheilspellend intro brandt de band los en al snel is de eerste echte moshpit van de dag een feit! Aanvankelijk klinkt de zang nog wat schel door de speakers, maar al snel wordt dit gefikst en is er prima geluid. Nu blijkt eigenlijk al dat de organisatie zich wellicht verslikt heeft in de bezoekers aantallen, want het veldje staat al ramvol. Dat belooft wat voor later op de dag als de rest van de bezoekers komt. Voor de aanwezigen boeit dat nu niet, want Bodyfarm laat het publiek uit hun handen eten met vele classics. En dat met maar twee albums op zak. Wanneer de band het sein krijgt nog één nummer te mogen spelen, kiezen ze uiteraard voor een extra lang nummertje en spelen ze vrolijk door terwijl op het hoofdpodium de volgende band al begint.

Stonehenge Festival  20th AnniversaryEntrails trakteert het voltallige publiek op een lekkere bak ouderwetse Zweedse death metal uit het vuistje. Snel, log en lekker smerig. Het hoofdpodium is nu ook echt los. Ondertussen brandt de zon al flink op iedereens bolletje, maar gelukkig is er nog koud bier. Een extra bar aan de overzijde was fijn geweest, maar het is behelpen met de ruimte.

Stonehenge Festival  20th AnniversaryDat het druk is wordt nog maar eens onderstreept wanneer mensen alvast een plekje opzoeken voor het Russische Katalepsy. Terwijl Entrails nog bezig is, heeft een flinke menigte zich verzameld voor het kleine podium. Wanneer het intro begint is het dan ook weer ramvol. Vanaf het begin af aan houdt de band al goed publiekcontact om daarna niet meer los te laten. De band grindt als een verziekte maaimachine en ramt iedereen omver met hun moddervette sound. Traag of turbo, het dondert hen niet, zelf een enkel technisch probleem kan hen weinig deren.

Sinister - Stonehenge Festival 20th AnniversaryOudgedienden Sinister van eigen bodem laten nog eens duidelijk merken dat Nederlandse death metal toch echt in de premier league hoort met hun brute death metal. Af en toe flirten met thrash riffs brengen nog even wat extra dynamiek in de sound. Ondanks de aanhoudende hitte brengt de band met veel energie hun muziek ten gehore, al zou het me niks verbazen als ze nadien aan het zuurstof moeten. Terecht dat dit collectief op het hoofdpodium staat, want zelfs vanaf de (prijzige) eetschuur aan de overzijde is alles prima te horen.

Sinister - Stonehenge Festival 20th Anniversary

Een korte eetpauze bij de snack-wagen op het metal-market terrein tegenover het festival terrein (beiden zijn omgebouwde parkeerplaatsen) herinnert je er nog even aan dat dit toch echt midden in een woonwijk is. Een enkeling komt met de vingers in de oren voorbij gelopen, maar bejaarden met smaak, of zonder gehoor, kijken geïnteresseerd rond naar al die zwartgeklede jongelui.

Burning Hatred - Stonehenge Festival 2014 - 20th anniversaryOp het kleine podium speelt ondertussen Burning Hatred met Stonehenge bestuurslid René Brugmans op de zang. Hoewel de band nog enkele jaren terug op sterven lag blijkt vandaag dat het toch wel goed was dat de band nog bestaat. Lekkere vette groovende metal met een bruut randje houdt de aanwezigen nog lekker scherp.

Eyeconoclast - Stonehenge Festival 2014Er heeft een kleine programmeringswijziging plaatsgevonden waardoor nu Eyeconoclast het hoofdpodium betreedt. Wijzigingen zijn hun niet onbekend, daar zij al eerder als vervanging voor Cattle Decapitation aangekondigd waren. Hoewel het één van de minder bekende bands hier zal zijn zullen ze een hoop zieltjes gewonnen hebben met hun lekkere mix van death en thrash metal van de nieuwe school.

Bliksem - Stonehenge Festival 2014

Wegens een uitgebreide eetsessie, want snacks alleen vullen niet genoeg, helaas de bands Igorrr en Bliksem gemist.

Beheaded - Stonehenge Festival 2014De nog steeds aanhoudende hitte lijkt er voor te zorgen dat het Maltese Beheaded zich prima thuis voelt op het kleine podium. Ondanks dat het terrein wat leger is dan voorheen (het centrum was redelijk zwartgekleurd) speelt de band vol overgave op een flink tempo hun nummers er door heen. Blijkbaar is het de zanger opgevallen dat hij naast een kerk staat te spelen, want het gevloek is niet van de lucht.

possessed- Stonehenge Festival 20th anniversary-2

Posessed - Stonehenge Festival 2014Hierna maakt een legende zich klaar om het hoofdpodium te betreden. Het is namelijk tijd voor Possessed, een van de ‘originals’ van de death metal. Hoewel de thrash-naar-death overgangsperiode duidelijk hoorbaar is staat de muziek van deze band nog altijd als een huis. Alsof je opa je laat zien hoe hij het vroeger deed, terwijl je aangenaam verbaast toekijkt en luistert.

Impaled Nazarene - Stonehenge Festival - 2014Door de eerder genoemde programmawijziging speelt Impaled Nazarene nu op het kleine podium. Deze black metal band brengt een aangename duisternis en afwisseling met zich mee, vooral de combi van black en grind met een enkele flirt naar thrash doet het goed. Helaas klinkt het geluid wat kaal omdat de bassist op mysterieuze wijze afwezig is. De zanger doet her en der een vriendelijk poging om in het Nederlands te communiceren en wint al snel de publieksprijs voor knullig taalgebruik.

Fleshgod Apocalypse - Stonehenge Festival 2014

Over afwisseling gesproken, Fleshgod Apocalypse gaat het hoofdpodium omtoveren tot het toneel voor hun symfo-death metal. Helaas begint de band wel wat later dan gepland. Gelukkig wordt dat enigszins goed gemaakt door met een bombastisch geluid en op een hoge snelheid flink te knallen. De meegebrachte zangeres is aanvankelijk slecht hoorbaar, maar zorgt al snel voor een fijne toevoeging in het geluid. De powersolos zijn niet helemaal scherp, maar laten deze band weer net nog wat melodieuzer uitvallen dan de rest. Helaas komt de muziek van de band live niet helemaal tot zijn recht.

Immolation - Stonehenge Festival 2014Dit jaar is het aan het machtige slagschip Immolation om gedag te zeggen aan het aloude Stonehenge podium, want ergens na de zomer zal de Buze een verbouwing krijgen. De band is nog immer retepopulair en ondanks dat een groot deel van de aanwezigen zich toch het veld op wil persen, zullen de meeste mensen toch genoegen moeten nemen met het geluid op een flinke afstand. Gelukkig is het gezellig genoeg met de vele bekenden op het festival terrein.
Aanvankelijk kampt de band met een matig geluid, maar gelukkig wordt dit al snel aangepast en brandt de band nog even op volle kracht het podium naar de mallemoer. De band kan tappen uit een lange muziekgeschiedenis en doet dat tot menigeen’s vreugde. De band zet de Stonehenge crew nog even extra in het zonnetje voor al het harde werken over de jaren. Een uiterst waardige afsluiter voor een podium dat twintig edities lang trouwe dienst geleverd heeft.

Obituary - Stonehenge Festival 20th anniversaryEn dan is het wachten op Obituary dat op het hoofdpodium de dag zal afsluiten. Dit death metal instituut uit Florida kan eveneens tappen uit een rijke geschiedenis en doet dat dan ook. Klassiekers, afgewisseld met nieuwere songs worden door het aanwezige publiek geslikt als zoete koek. Dat de warmte nog steeds aanwezig is blijkt wel aan de korte adempauzes die de band nodig lijkt te hebben. Ze hebben echter zichtbaar plezier in de publieksreactie en de bijna onophoudende moshpit die menigeen claimt. Ondanks dat het al laat in de avond is knalt de muziek nog vol uit de boxen en is het publiek wakker alsof het midden op de dag is.
De band brengt ook nog een paar nummers van het aankomende album, waarvan één deel uitmaakt van de toegift. Helaas valt deze niet bij iedereen in de smaak, maar maakt de band dat extra goed door als afscheid nog even een mokerklap uit te delen in de vorm van een lekker loodzware “Slowly We Rot”.

En dan is de koek helaas op. 20 Edities lang heeft het Stonehenge Festival hier plaatsgevonden, één van de gezelligste festivals van Nederland, maar het wordt nog gissen hoe het volgend jaar er uit gaat zien. Velen hopen dat het festival weer terugkeert naar de kleinere en gezelligere schaal, maar het wordt afwachten.

Dat het festival weer terugkeert is in elk geval zeker en wel op 25 juli met onder meer Izegrim, Dictated en Broken Hope. Ga dus snel naar Stonehengefestival.nl voor je Early Bird Ticket!

Tekst: Robert Popovic
Fotograaf: Ronald van de Baan