LIVE-REPORT : SUFFOCATION @ BAROEG ROTTERDAM

Na alle Poolse verkeerstaferelen, slecht weer en het eeuwig voortdurende wegwerkzaamheden, kom ik na 3 uur rijden aan bij de Baroeg in Rotterdam. Helaas heb ik hierdoor de eerste twee acts gemist. Balen maar het is helaas niet anders. Gelukkig staan er nog 3 acts in de Baroeg vanavond.

Na binnenkomst hoef ik niet snel te wachten en mag de US thrash band Havok aan zijn set beginnen. Hoppa, het moge duidelijk zijn dat de sfeer er meteen goed inzit. De band hoeft niet eens om een pit te vragen. Nee hoor de fans van Havoc die aanwezig zijn, pitten meteen er een stukje op los. Wat mij ook opvalt is dat het best druk is in de Baroeg. Vooral als je er vanuit gaat dat het ook nog eens een doordeweekse dag is. De band geniet zichtbaar van de respons en schroeven er nog een tandje enthousiasme bovenop. Heerlijke riffs worden vurig de ruimte in geknald en de briljante drummer zorgt ervoor dat je wel je hoofd moet bangen. Zeer strakke show met veel plezier gebracht. Dit soort bands zie ik graag vaker in een voorprogramma. Puur genieten dus!

Na een korte pauze mogen de grinders van Cephalic Carnage hun best doen om het opgewarmde publiek te bestormen met hun aanstekelijke grind. Wat ik bij deze band helaas een beetje miste was de uitstraling van vreugde op het podium. De band gaat wat stroef van start. Ook hun muziek is wat minder toegankelijk dan hun voorganger en dat slaat ook wat terug op de feedback vanuit het publiek. De uitvoering van het moeilijke brokje muziek wordt wel goed uitgevoerd en ik neem aan dat de grindliefhebbers gesmuld hebben van deze set. Tegen het einde van de set gaat de band nog even een verkleed partijtje doen met maskers. Dit zorgt in ieder geval dat de lachspieren ook getraind worden.  Leuke set maar had iets meer enthousiasme uit mogen stralen. ( of zou dit door de Neerlandse versnaperingen komen? )

Het kleine drumstel wordt aan de kant gesmeten, het doek van de Suffocation drums af en de show kan beginnen. Hulde aan hoe weinig Suffocation aan ombouw nodig heeft en dan toch zo’n wall of sound neer plempen. Suffocation brengt waar ze goed in zijn, een brute keiharde set zonder genade. Als een bulldozer walst Suffocation hier over het publiek. Het geluid staat heerlijk in de mix. Als er ruimte is voor de kleine gitaarsolo’s dan hoor je ze ook kraakhelder. Wat een genot. Neem daar het complexe riff en drumwerk bij en je spreekt hier toch van een brutal death heaven. Als snel vinden wat medebangers de stage om een duik te nemen. Het jaren ’90 gevoel bekruipt me weer en dat is iets wat ik eigenlijk te vaak mis bij de hedendaagse death metal. Goed geluid, strak spel en een voortreffelijk publiek. 1 minpuntje, de set had nog iets langer mogen duren. Maar niks dan lof verder voor deze brute show!

Tekst en foto’s: Ronald van  de Baan