Live report: Suffocation / Belphegor / Nordjevel / God Dethroned – Metropool Enschede, 13-04-2019

Live report: Suffocation / Belphegor / Nordjevel / God Dethroned – Metropool Enschede, 13-04-2019.

Sind Atak onder de noemer van Metropool valt, is er met regelmaat weer metal te beleven in Enschede. Waren wij laatst nog bij de thuiswedstrijd van Pestilence aanwezig, nu is de package “Europe Under Black Death Metal Fire” die hun opwachting maakt in Enschede.

Vijf bands maar liefst deze avond. Helaas maken de Tjechen van DarkRise niet een heel beste indruk deze avond. Het geluid is erg matig ( Wat ik trouwens niet gewend ben van de grote zaal hier). Het publiek wat al aanwezig is laat het echter gemoedelijk over zich heen komen. Het is zeker niet slecht maar mede door het best matig geluid zal deze show mij niet zeer positief bij blijven. Ik hoop ze in de toekomst in betere toestand aan te treffen!

Een heel ander kaliber wat daarna op het strijdtoneel verschijnt is het gitzwarte Nordjevel. Uiteraard kende ik deze beoefenaars van de zwarte kunsten al via plaat. Gelukkig kan ik nu ook vertellen dat live een uitmuntende ervaring is. Dit is graag hoe ik een black metal show ervaar. Sfeervol, melancholiek met een pikzwarte uitstraling. Graag meer van dit soort shows.

Nordjevel

God Dethroned tapt weer uit een ander vaatje. Hun blackened metal is toch meer richting death metal gegaan. Er is meer ruimte voor melodie gekomen en dat brengt het publiek ook meteen wat in beweging. Er zijn hier en daar kleine technische probleempjes. Maar professioneel zoals God Dethroned is, laten zij er zich niet door kisten en leveren een prima set af hier in Enschede.

Belphegor heeft mij doen smelten in Gigant Apeldoorn. Wat een formidabel show hebben de mannen toen weggezet. Vanavond ligt de nadruk iets teveel op theatraal naar mijn smaak! Ja het oogt leuk , maar voor mij is het toch de muziek die de show moet maken. Helaas mis ik de rauwheid in hun songs vanavond. Belphegor is een geoliede machine. Ze spelen strak. Ze hebben het showtje goed voor elkaar. Toch mist er vanavond wat aan de show. Wellicht is het iets te gekunsteld geworden allemaal?

Belphegor

Suffocation laat uiteraard gewoon weer zien en horen dat zij heer en meester in hun genre zijn. Wat een genot is het toch om dit precisiekanon aan het werk te zien. Retestrak maar doch gedoseerd met een stukje rauwheid wat hoort bij een metalshow! Suffocation is wellicht een tikkeltje voorspelbaar in wat zij brengen, maar wat zij brengen van zulk een kaliber dat zij met die voorspelbaarheid ruimschoots wegkomen!

Suffocation

Het was een prima avond vanavond in Metropool Enschede. De opkomst was goed en men mag spreken van een geslaagde avond. Wellicht mis ik hier en daar die vonk, die je graag wilt hebben bij een live-show! Aan de inzet van de bands, zaal en publiek heeft het niet gelegen. Tot snel in Metropool. Er staat nog genoeg aan metal op de agenda bij hun en dat check je hier.

Tekst en fotografie: Ronald van de Baan