Live report: Tarja / Serenity / Republic of Rock’n Roll – Metropool Hengelo, 22-10-2016

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Live report: Tarja / Serenity / Republic of Rock’n Roll – Metropool Hengelo, 22-10-2016.

Om kwart voor zeven staan we voor de Metropool en er staan al aardig wat mensen in de rij te wachten tot de deur opengaat. Om iets na zeven uur gaat de deur open en kan de inmiddels verdubbelde rij mensen de zaal betreden.

20161022_mk_rr00031In eerste instantie stond de Roemeense band Scarlet Aura als support act geprogrammeerd, maar die hebben 19 oktober in Wenen hun laatste concert gespeeld op deze tour. De rest van de tour wordt deze plek ingevuld door de Franse heren van Republic of Rock’n Roll. Een ietwat vreemde keuze mijns inziens. De band maakt power rock en wat ze doen klinkt op zich niet verkeerd, maar de band krijgt het publiek en ook mij niet mee. Daarvoor is het optreden wat te tam en ligt het in vergelijking qua genre veraf van wat nog komen gaat. Leuk is nog wel de Aerosmith cover ‘Dream On’.

20161022_mk_serenity00054Serenity, de Oostenrijkse band met charismatisch voorman Georg Neuhauser, daarentegen heeft totaal geen moeite om het publiek voor zich te winnen. Georg maakt veelvuldig contact met het publiek en doet menig dameshart al snel smelten. Het tweede nummer ‘The Perfect Woman’ werd op de plaat ingezongen door Amanda Sommerville , maar live is Natascha Koch al een tijdje een vaste waarde in de band voor dit soort nummers. De nummers lenen zich perfect om er live een theatraal tintje aan te geven en dat gebeurt dan ook het hele optreden door. Na ‘Legacy of Tudors’ krijgen we als afsluiter ‘Serenade of Flames’ met wederom Natascha die de zang van Delain zangeres Charlotte voor haar rekening neemt. Na een goed half uur is het helaas al weer ten einde, maar Georg attendeert het publiek erop dat ze in november een headline concert doen in Eindhoven en dat het publiek dan kan genieten van anderhalf uur Serenity.

20161022_mk_tarja00001Dan is het de beurt aan Tarja en band. De ex-zangeres van Nightwish is inmiddels al 11 jaar solo bezig en is enorm productief geweest al die jaren. Haar laatste album “The Shadow Self“ kwam dit jaar uit en is ook de reden voor deze ‘The Shadow Shows Tour’. Na een kort intro wordt er begonnen met ‘No Bitter End’ van deze nieuwe plaat. Tarja heeft er duidelijk zin in want de energie straalt er van af. Ze is ook erg expressief en uit dat met handgebaartjes en gezichtsuitdrukkingen. Ze is bijzonder goed bij stem, maar ik hoor af en toe ook een band meedraaien, wat verder geen afbreuk aan het optreden doet.

20161022_mk_tarja00016Behalve veel nummers van de nieuwe plaat krijgen we vanavond ook redelijk wat nummers van “Colours in the Dark” te horen, waaronder ‘500 Letters’ en ‘Victim of Ritual’. Na een nummer of zes krijgen we een Nightwish-medley te horen die bestaat uit ‘Tutankhamen’, ‘Ever Dream’, ‘The Riddler’ en ‘Slaying the Dreamer’, waarbij gitarist Alex Scholpp de vocalen van Marco overneemt. Behalve Alex, die in meerdere bands speelt en een eigen muziekschool heeft, bestaat de band uit: Kevin Chown op bas (o.a. Meatbats), Timm Schreiner op drums, Christian Kretschmar op keyboard(maar ook een verdienstelijk cello- en basgitaarspeler) en ‘last but not least’ Max Lilja op cello, één van de oprichters en inmiddels ex-lid van Apocalyptica.

20161022_mk_tarja00017Na nog wat nieuwe nummers gespeeld te hebben wordt er een akoestische set gespeeld, waarbij Tarja wordt begeleid door alleen Max, Alex en Kevin. Deze set bestaat uit de nummers ‘Until Silence’, ‘The Reign’, ‘Mystique Voyage’, ‘I Walk Alone’ en de Paul McCartney cover ‘House of Wax’.
Daarna krijgen we wederom wat nieuwe nummers en ook het eerste nummer van de encore ‘Innocence’ is van het nieuwe album, zodat we driekwart van dit album al live gehoord hebben. Het album is al een tijdje uit en het publiek heeft dan ook geen moeite om deze nummers mee te zingen. Na zich een derde keer omgekleed te hebben zet Tarja het voorlaatste nummer ‘Die Alive’ in. Afsluiter is ‘Until My Last Breath’ van het album “What Lies Beneath”.

Jammer dat er voor de eerste band is gekozen om mee te toeren. Scarlet Aura had qua genre veel beter gepast, maar het zal een reden hebben gehad dat die maar een gedeelte van de tour mee zijn geweest. Het optreden van Serenity doet de Fransen al snel vergeten en als Tarja op het podium verschijnt zijn de meesten Serenity waarschijnlijk ook al weer vergeten. Wat een stem en wat een energie heeft deze vrouw. Ik hoorde dat veel mensen ontzettend hebben uitgekeken naar dit concert en die zijn zeker niet teleurgesteld deze avond.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster