Live report: Tesseract / Between The Buried And Me – Doornroosje, 10-11-2018

Live report: Tesseract / Between The Buried And Me – Doornroosje, 10-11-2018.

Ondanks dat ik in Nijmegen geboren ben, ben ik nog nooit van mijn leven in Doornroosje geweest. Omdat Between the Buried and Me en Tesseract in Doornroosje optraden, beide bands die ik erg leuk vind, moest het er ditmaal toch van komen. Wat in ieder geval opvalt is de locatie, op twee minuten lopen van het centraal station, super geregeld. Eenmaal binnen valt gelijk op dat Doornroosje misschien wel een van de mooiste zalen van Nederland is:, modern, zonder de steriele uitstraling van het nieuwe Tivoli. Met het geluid is ook niets mis. Ook aan de bar kun je gewoon met je pin terecht. Boodschap aan alle zalen in Nederland die nog met muntjes werken: kap daar eens mee. Het is niet nodig en het maakt je ook niet populair bij je publiek. Het voorprogramma Plini heb ik vrijwel volledig gemist. Wat aan het laatste nummer dat ik nog wel mee heb gekregen opvalt is dat de instrumentale band een lekker geluid heeft en ook dat de geluidsmix van Doornroosje goed op orde is.

De tweede band, Between the Buried and Me, is soms wat veel voor de luisteraar. Een prog metal band kan sowieso al hyperactief overkomen, daar komt het voortduren overschakelen tussen cleane zang en grunts van de zanger Tommy Giles en de neiging binnen songs ineens naar compleet andere genres over te schakelen nog bij. Voor mij is het een van de sterke punten van de band, samen met de voortdurende heerlijk klinkende leadpartijen van gitarist Paul Wagonner en de binnen de prog wereld onontkoombare fantastische vaardigheden van de muzikanten. Zanger Tommy brengt het er tijdens het grunten wel beter vanaf dan met de cleane zang, wat soms op het randje is.

Het is in ieder geval duidelijk dat de band binnen hun set al weer jaren regelmatig terugvalt op songs van het album “Colors”, zoals in dit geval de song ‘Sun of Nothing’. Niet meer dan logisch, dit is nu eenmaal een van de beste prog metal albums van de 21ste eeuw. Als laatste twee songs van de (te korte) set worden de nieuw songs ‘Voice of Tresspass’ en ‘Condemned to the Gallows’ bewaard. Beide zijn heel leuk en doen ook niets onder voor de rest van de set, zeker op ‘Condemned to the Gallows’ gaat het publiek helemaal los. Een goed gespeeld optreden, al heb ik BTBAM al intenser meegemaakt. Dat mogen ze wat mij betreft ooit nog een keer als headliner laten zien.

De soundcheck van headliner Tesseract is vrij snel klaar. Het is mij echter een raadsel waarom ze daarna zo lang wachten met daadwerkelijk beginnen. Als ze dan eenmaal beginnen, is het gelijk duidelijk dat de overgrote meerderheid voor deze band gekomen is. De reden van hun populariteit is ook vanaf de eerste song overduidelijk. Ten eerste heeft de zanger Daniel Tompkins een fantastisch stemgeluid en zingt hij ook loepzuiver. Daarnaast weet de band het huidige populaire Djent-geluid van melodie en sfeer te voorzien. Als laatste reden is er ook nog het feit dat dit een van die bands is die live iets extra’s heeft. Dat moet je ook echt in een zaal meemaken, op opnames komt het niet geheel over. Desondanks is dit niet de band voor je als je op zoek bent naar heel herkenbare riffs en solo’s. Deze band draait om sfeervolle, ritmisch ingewikkelde songs met hier en daar een vocal hook.

Live heb je ook het een en ander te zien, aangezien Daniel zeker de klik met het publiek behoudt en daarnaast ook bassist Amos Williams helemaal opgaat in zijn muziek en daar zijn hele lijf voor inzet. Dit is nou eens een band waar de bassist niet de onbekende persoon in de achtergrond is. De beste momenten van de show blijven echte wel de ‘Concealing Fate’ gedeeltes en de songs die van “Altered State” komen. Voor mijn gevoel zal de band binnenkort met nieuwe elementen in hun muziek moeten komen. Dat is echter slechts een klein minpuntje op een avond vol goede muziek.