Live report: Thrash Alliance 2020: Destruction / Legion of the Damned / Suicidal Angels / Final Breath – Metropool Enschede, 19-02-2020

Live report: Thrash Alliance 2020: Destruction / Legion of the Damned / Suicidal Angels / Final Breath – Metropool Enschede, 19-02-2020.

Het Duitse Final Breath uit Lohr Am Main trapt om strak half zeven de avond af. De band bracht in 2018 hun laatste wapenfeit “Of Death and Sin” uit. Het album daarvoor, “Let me be your Tank”, stamt nog uit 2004 en de band heeft dan ook veertien jaar in de ijskast gestaan. De band combineert de klassieke thrash van bands zoals Testament en Exodus met de swedeath van o.a. Dismember. De rauwe grunt van nieuwe zanger Patrick Gajda vind ik ook echt een pluspunt van de band. Voor de rest is het redelijk strak doorstampen met voor de afwisseling een aantal korte gitaarsolo’s in sommige nummers. De set bestaat vooral uit nieuwere nummers.

Suicidal Angels is een Griekse band die vanaf 2001 actief is en hier in de kleine zaal al eerder stond een paar jaar geleden. Toen vond ik het aantal tieners in de zaal erg opvallend en dat is vanavond ook niet anders. Altijd mooi om te zien dat er nog steeds nieuwe aanwas is. Vooraan staan zelfs drie kinderen, met hun ouders, die de tien niet eens halen. Goed voorbeeldje van met de paplepel ingieten. Toendertijd kon mij het optreden nog wel boeien, maar dat is vanavond toch minder. Aan de band ligt het zeker niet want die staan vol overgave te spelen, waarbij gitarist Gus Drax druk bezig is om het publiek op te jutten. Dat lukt ook zeker wel want de eerste moshpits van de avond zijn een feit. Maar zoals gezegd, voor mij geen boeiend optreden, mede door de wel erg eentonige en lichtelijk overheersende drumritmes.

Het Nederlandse Legion Of The Damned dat van 1992 tot 2005 onder de naam Occult muziek maakte is de band die ik al een tijdje niet live heb gezien. Voor vanavond hebben ze een setlist in gedachten met nummers die lang of helemaal niet live gespeeld zijn en daar kan je dus alleen maar benieuwd naar zijn. Het eerste nummer ‘Slaughtering The Pigs’ en ook ‘Feel The Blade’, die later in de setlist staat, zijn Occult-oudjes die later onder de banner LOTD zijn uitgebracht. Gelijk al een aangename verrassing dus. Maurice spreekt de zaal toe met “Hallo Atak” omdat hij met de band hier al meerdere malen heeft gespeeld in de Atak-tijd, en houdt dit gedurende het optreden ook lekker eigenwijs vol. De band is goed in vorm en speelt retestrak alsof het geen enkele moeite kost. Legion staat bekend om beuken en gas geven en dat is wat de band dan ook doet met ‘Palace of Sin’, ‘Slaves of the Southern Cross’ en ‘The Widows Breed’ van de laatste telg “Slaves of the Shadow Realm” uit 2019. Met ‘Legion of the Damed’ en ‘Werewolf Corpse’ van “Malevolent Rapture”, komt er voor mijn gevoel al veel te snel een einde aan het optreden. Dat had gerust een half uur langer mogen duren.

Destruction thrasht er al op los sinds 1984. In augustus verscheen “Born to Perish”, hun veertiende album, als je de live albums niet meerekent, met daarop voor het eerst sinds lange tijd weer een extra gitarist in de persoon van Damir Eski, die live ook een lekker stukje meebrult. De band komt ook op met het titelnummer van de laatste plaat. Een explosief en vooral lekker rauw nummer, Destruction op zijn best. Nieuw bloed doet de band ook zeker goed. Naast Damir is ook drummer Randy Black nog niet zo lang(sinds 2018) van de partij. De klassieker ‘Nailed to the Cross, mag uiteraard niet ontbreken en wordt als tweede de zaal ingeslingerd. ‘Inspired by Death’, ‘Betrayal’ en ‘Rotten’ zijn de nieuwe nummers die afgewisseld worden met klassiekers zoals ‘Tormentor’, ‘Thrash Attack’ en ‘Death Trap’ van “Infernal Overkill” uit 1985. en ‘Curse the Gods’ en ‘Life without Sense’ van opvolger “Eternal Devastation” uit 1986. De stijl van Destruction is herkenbaar en is in al die jaren nooit drastisch veranderd en daar zit de gemiddelde Destruction-fan ook niet op te wachten. Een oerdegelijk optreden van een oerband.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster