Live report: Trivium / Powertrip / Venom Prison – Patronaat Haarlem, 10-03-2018

Live report: Trivium / Powertrip / Venom Prison – Patronaat Haarlem, 10-03-2018.

De eerste band van de avond, Venom Prison, is een deathmetal band uit Engeland. Vooral de zangeres gooit haar ziel en zaligheid in de performance. Helaas is het geluid behoorlijk slecht afgesteld, zodat er niet veel van te maken valt. Ik hoor veel drums, een beetje gitaar en veel geluid dat van alles zou kunnen zijn. Het optreden gaat dan ook grotendeels aan het publiek voorbij.

Bij de volgende band, Powertrip uit Texas, staat het geluid gelukkig wel goed afgesteld. Voordat ze een noot gespeeld hebben, hebben ze al een signaal afgegeven van wat er komen gaat, door stuk voor stuk shirts van old school bands aan te hebben. We krijgen een old school thrash revival band, die in een flink tempo lekkere riffs afvuurt. De moshpit heeft ook maar seconden nodig op te vormen. Het publiek eromheen headbangt lekker mee. Songs als ‘Executioner’s Tax’ en ‘Manifest Decimation’ zijn op zichzelf geweldige songs, maar aangevuld met een beetje nostalgie krijgt het de zaal goed mee.

De hoofdact, Trivium, is overduidelijk de band waar vrijwel iedereen van het publiek voor komt. Ondanks het feit dat de tijd tussen de acts lang is geweest en een gedeelte van de opgebouwde energie heeft laten gaan, pakt de zal de start van het optreden met enthousiasme op. Het is dan ook een goede keuze om de set te beginnen met ‘The Sin and the Sentence’, één van de beste songs van het laatste album. De eerste paar songs zijn voornamelijk clean gezongen. Dit helpt het publiek zeker om vol in het optreden op te gaan, want het nodig zeker uit om mee te zingen. Dit is iets wat het publiek het gehele concert luidkeels doet.

Ook de afstelling van het geluid helpt de songs met heel hoge lead gitaar en cleane zang tot zijn recht te komen. Iets verder in de set worden oudere heftiger songs teruggehaald, wat de opbouw van de set ten goede komt. Aan het eind van een goede en strak gespeelde set sluit de band af met ‘Beyond Oblivion’, voor mij het hoogtepunt van de avond. Tijdens de toegift wordt ook nog ‘In Waves’ gespeeld, dat een goede tweede is als hoogtepunt. De band is met hun melodische songs met veel cleane zang, gecontrasteerd met metalcore riffs, zowel een goede instapband als heel vermakelijk voor doorgewinterde metalfans gebleken.

Tekst : Marcel Bergervoet